صبر، راهکار غلبه بر مشکلات است

یک عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه صبر به معنای سکوت و انجام ندادن کار نیست، گفت: توصیه به صبر به آن معنا است که با تحمل و شکیبایی به تدریج بر مشکلات غلبه کنیم.

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره صبر اظهار کرد: در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) موضوع صبر را به عنوان رکن، اساس و زیربنا می‌شناسیم؛ به طوری که خداوند بیشترین اهتمام را در صبر انبیای اولوالعزم بیان می‌کند که با صبر و تحمل کار را پیش بردند.

وی صبر را لازمه ادامه زندگی و همچنین رشد و تعالی در مسیر حیات دانست و افزود: هیچ فردی در این موضوع شکی ندارد که برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید صبور، شکیبا و بردبار باشد اما نکته دوم درباره معنای صبر در جهت رویارویی با مشکلات است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه صبر به معنای سکوت و انجام ندادن کار نیست، ادامه داد: معنای صبر آن است که انسان برای تحمل مشکلات و از راه برداشتن موانع فکر و اندیشه کند، در این صورت خداوند برای صبر اجر و پاداش بسیار بالایی قرار می‌دهد که با بسیاری از عبادات قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اهمیت سوره یوسف به عنوان یکی از سوره‌های برگزیده خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اهمیت این سوره، صبر و شکیبایی حضرت یوسف (ع) است که در مسیر زندگی با مشکلات صبورانه برخورد کرد تا بالاخره به اهداف بالای خود رسید.

اکرمی درباره ضرورت صبر در شرایط کنونی افزود: طبیعت دنیا با وجود مشکلات همراه است یعنی هیچ شرایطی در تاریخ وجود ندارد که انسان‌ها بدون مشکلات، دردسر، مانع و امثال آن زندگی کرده باشند، اما گاهی مشکلات شدیدتر می‌شود، بنابراین اگر دنیا را کانون مشکلات، مزاحمت‌ها و تضادها بدانیم، انسان باید در همه مسیر زندگی برای مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات آمادگی داشته باشد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تأثیرگذاری عامل صبر در شرایط خاص مانند همه‌گیری بیماری کرونا گفت: در اسفندماه ۹۸ ناگهان ویروس کرونا منتشر شد و مردم دنیا از جمله کشور ما را به زانو در آورد، اما صبوری و مقاومت باعث شد بیماری را مهار و مردم را واکسینه کنیم؛ امروز تعداد بیماران فوتی به شدت کاهش یافته و این از برکات صبر است.

وی وقایع تاریخ را نشان‌دهنده صبوری ملت ایران دانست و ادامه داد: موضوعی که باید در فرهنگ صبر مورد توجه قرار گیرد این است که صبر به معنای سکوت نیست بلکه توصیه به صبر به آن معنا است که با تحمل و شکیبایی به تدریج بر مشکلات غلبه کنیم.

کد خبر 608903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.