امشب قمر کهکشانی M110 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: قمر کهکشانی M110 شنبه _نهم مهرماه_ از ساعت ۱۸:۳۵ در آسمان حضور دارد و ۲۵ درجه بالاتر از افق شمال شرقی قابل رصد است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: M110 یا مسیه ۱۱۰ یک کهکشان بیضوی است؛ قدر این کهکشان کوتوله ۹ است و در فاصله ۲.۵ میلیون سال نوری از زمین واقع شده است. M110 در صورت فلکی آندرومدا قرار داد و در فهرست NGC عدد ۲۰۵ را به خود اختصاص داده است. کهکشان M110 در شمال کهکشان بزرگ و درخشان آندرومدا قرار دارد و دومین کهکشان اقماری پر نور آن پس از M32 است.

وی افزود: آندرومدا حاوی ۱۴ کهکشان کوتوله است که M32، M110 و M33 معروف به کهکشان سه‌گانه (The Triangulum Galaxy) از آن جمله‌اند. کهکشان آندرومدا یک تریلیون ستاره دارد و جرم آن ۱۲۳۰ میلیارد برابر جرم خورشید است. از مختصات رصدخانه لارستان این جرم شنبه- نهم مهرماه- از ساعت ۱۸:۳۵ در آسمان حضور دارد و ۲۵ درجه بالاتر از افق شمال شرقی قابل رصد است. ساعت ۲۳:۵۱، در فاصله ۷۵ درجه‌ای افق شمالی به بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد تا ساعت ۰۴:۴۸ قابل رصد است و در فاصله ۲۹ درجه‌ای افق شمال غربی محو می‌شود. رصد این قمر کهکشانی با قدر ۸.۱ تنها با ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است.

مقارنه خورشید و سیاره کوتوله ماکی‌ماکی

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماکی‌ماکی (Makemake) دومین سیاره کوتوله دور از خورشید و سومین سیارک بزرگ منظومه شمسی است که ۳۱ مارس ۲۰۰۵ کشف شد. این سیارک پس از پلوتون، دومین جرم درخشان در کمربند کویپر است. سیارک‌ها بخشی از اجرام کوچک نامنظم در منظومه شمسی هستند که به دور خورشید می‌گردند. میلیون‌ها سیارک در منظومه شمسی وجود دارند. ماکی‌ماکی از زمان به وجود آمدن منظومه شمسی تاکنون پابرجا مانده است؛ به همین سبب گفته می‌شود که یکی از اجرام قدیمی منظومه شمسی است. ماکی‌ماکی یک قمر دارد که قطر آن ۱۶۰ کیلومتر است و تلسکوپ فضایی هابل آن را در فاصله ۲۰ هزار کیلومتری رصد کرد.

وی تصریح کرد: ماکی‌ماکی شنبه _نهم مهرماه_ در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید در ۲۷ درجه‌ای آن ظاهر می‌شود و برای چندین هفته کاملاً غیرقابل رصد است زیرا در تابش نور خورشید محو می‌شود. تقریباً در این وضعیت، فاصله ماکی‌ماکی با زمین بسیار زیاد و حدود 53.52 AU خواهد بود، زیرا در نقطه مقارنه با خورشید در دو طرف مقابل منظومه شمسی قرار دارند. طی هفته‌ها و ماه‌های بعدی سیارک در غرب خورشید ظاهر می‌شود و به تدریج در آسمان قبل از سپیده‌دم قابل رصد می‌شود، پس از حدود شش ماه به مقابله می‌رسد و تقریباً برای کل شب در آسمان حضور دارد.

کد خبر 608877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.