Neuralink؛ به‌دنبال همزیستی با هوش‌مصنوعی

ماسک توضیح داده است که هدف بلند مدت شرکت Neuralink دست‌یابی به «همزیستی با هوش مصنوعی» است که وی در صورت بی‌بند و باری، این هدف را به عنوان یک تهدید وجودی برای بشریت تلقی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت نیورالینک که تحت عنوان Neuralink Corporation نیز شناخته می‌شود، یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه فناوری نورون یا فناوری عصبی است؛ این شرکت توسط ایلان ماسک تشکیل شده است و تراشه‌های ارتباط مغز و کامپیوتر قابل کاشت در مغز (brain–machine interfaces) واسط مغز و رایانه (BMIs) تولید می‌کند. ساختمان مرکزی این شرکت در سن فرانسیسکو است. شرکت Neuralink در ۲۰۱۶ شروع به کار کرد و ۲۰۱۷ به عموم معرفی شد.

کارمندان شرکت Neuralink

به گفته بلومبرگ از زمان تأسیس این شرکت، چندین دانشمند قوی و شناخته شده علوم اعصاب از دانشگاه‌های مختلف در شرکت نورالینک استخدام شده‌اند؛ این شرکت تا ژوئیه سال ۲۰۱۹، ۱۵۸ میلیون دلار بودجه دریافت کرده بود که ۱۰۰ میلیون دلار آن از ایلان ماسک بود و ۹۰ نفر کارمند استخدام داشت.

در آن زمان، نورالینک اعلام کرد که مشغول کار روی دستگاه «چرخ خیاطی مانند» است که قادر است نخ‌های بسیار نازک (چهار تا شش میکرومتر از عرض) را در مغز کاشت کند و سیستمی را نشان‌داد که اطلاعات را از یک موش آزمایشگاهی از طریق ۱۵۰۰ الکترود می‌خواند.

تاریخچه تأسیس شرکت Neuralink و اهداف آن

نورالینک در سال ۲۰۱۶ توسط ایلان ماسک، بن راپورت، دونگجین سو، ماکس هوداک، پل مرولا، فیلیپ سابز، تیم گاردنر، تیم هانسون و ونسا تولوسا تأسیس شد. در آوریل ۲۰۱۷، وبلاگ Wait But why گزارش داد که این شرکت قصد دارد در کوتاه مدت، دستگاه‌هایی را برای درمان بیماری‌های جدی مغز با هدف نهایی بهبود انسان تولید کند که گاه به آن ترانس بشریت گفته می‌شود. ماسک گفت علاقه وی به این ایده تا حدودی ناشی از مفهوم علمی تخیلی «توری عصبی» در جهان خیالی مجله «فرهنگ» است.

ماسک توری عصبی را به عنوان "لایه دیجیتال بالای قشری مرکز مغز Cortex" تعریف کرد که لزوماً به معنای جراحی گسترده نیست بلکه به صورت ایده‌آل کاشت یا ایمپلنت از طریق رگ یا شریان است. ماسک توضیح داد که هدف بلند مدت دستیابی به «همزیستی با هوش مصنوعی» است که وی در صورت بی‌بند و باری این هدف را به عنوان یک تهدید وجودی برای بشریت تلقی می‌کند.

تا ۲۰۱۷ برخی از نوروپروتزها می‌توانند سیگنال‌های مغز را تفسیر کنند و به معلولان اجازه دهند که بازوها و پاهای پروتز خود را کنترل کنند. ماسک گفته هدف آن است که ایمپلنت‌ها بتوانند با سرعت پهنای باند با سایر نرم‌افزارهای خارجی و ابزارهای دیگر متصل شود.

از سال ۲۰۲۰، ساختمان شرکت در منطقه Mission سان فرانسیسکو مستقر است و ساختمان قبلی کارخانه Trunk با شرکت OpenAI شریک شده است. ماسک از سپتامبر ۲۰۱۸ صاحب اکثریت سهام شرکت بود، اما میز مدیریت را در دست نگرفت. مدیر عامل شرکت جِرِد بیرچال است که همچنین به عنوان CFO و رئیس شرکت معرفی شده‌است.

براساس مقاله‌ای از استات نیوز تا اوت سال ۲۰۲۰ تنها دو نفر از هشت دانشمند بنیان‌گذار در این شرکت باقی مانده بودند، همچنین گزارش داد که نورالینک «سال‌ها درگیر مشکلات درونی بود و با سرعت آهسته پیشرفت علوم روبرو شده‌اند.

پروژه‌های شرکت Neuralink

تا سال ۲۰۱۸ این شرکت «از زمان راه‌اندازی خود در مورد کار خود پنهان‌کاری می‌کرد» اگرچه سوابق عمومی نشان می‌داد که به دنبال افتتاح یک مرکز آزمایش روی حیوانات در سان فرانسیسکو بوده‌است. شرکت تحقیقات خود را در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس آغاز کرد و در ژوئیه سال ۲۰۱۹، نورالینک یک پخش زنده در آکادمی علوم کالیفرنیا برگزار کرد. فناوری آینده پیشنهادی شامل یک ماژول است که در خارج از سر قرار دارد و به‌طور بی‌سیم اطلاعات را از نخ‌های الکترود انعطاف‌پذیر نازک تعبیه شده در مغز دریافت می‌کند.

این سیستم می‌تواند شامل حداکثر ۳.۰۷۲ الکترود در هر آرایه توزیع شده در ۹۶ نخ باشد که هر یک از آن‌ها دارای عرض 4μm تا 6μm پهنا باشد. ین نخ‌ها با هدف جلوگیری از آسیب رساندن به رگ‌های خونی توسط دستگاه روباتیک تعبیه می‌شود. در حال حاضر، الکترودها برای ضبط شلیک تک نورون بسیار بزرگ هستند، بنابراین می‌توانند تنها شلیک یک گروه از سلول‌های عصبی را ثبت کنند. نمایندگان نورالینک معتقدند که این مسئله ممکن است به کمک الگوریتمی حل شود، اما از نظر محاسباتی گران است و نتیجه دقیقی نمی‌دهد.

تا اوت سال ۲۰۲۰، دستگاه پیوند خواندن/نوشتن الکترود Neuralink 1024 — v 0.9 به عنوان یک اختراع موفق در FDA قبول شده بود که به آن اجازه می‌دهد تا در آزمایش‌های محدود انسانی تحت رهنمودهای FDA برای آزمایش دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 608833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.