شبیه‌ساز طبیعی کیهان چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: هنگامی که بتوانیم به سحابی رتیل با دقت بسیاری نگاه کنیم، می‌توانیم، نحوه پدید آمدن ستارگان نخستین را در کیهان اولیه متوجه شویم به همین دلیل می‌‎توان سحابی رتیل را تحت عنوان شبیه‌ساز طبیعی کیهان معرفی کرد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ویژگی‌های سحابی رتیل که به‌تازگی تلسکوپ فضایی جیمزوب آن را مورد بررسی قرار داده است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم سحابی رتیل تولد ستاره‌های جدید در این سحابی است.

وی افزود: در سحابی رتیل رخ‌دادهای همجوشی هسته‌ای با سرعت بسیاری در حال انجام است و تراکم انرژی نیز در این سحابی بسیار بالا است همچنین در مرکز سحابی رتیل فشردگی گازهای هیدروژن بسیار زیاد است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: این شرایط بسیار مشابه به اتفاقاتی است که در ابتدای خلقت رخ‌داده است؛ درواقع سحابی رتیل به وضعیت کیهان نخستین که تنها چند میلیارد سال سن داشته است، بسیار شبیه است و همین مسئله موجب اهمیت این سحابی می‌شود.

وی اشاره کرد: هنگامی که بتوانیم به سحابی رتیل با دقت بسیاری نگاه کنیم، می‌توانیم، نحوه پدید آمدن ستارگان نخستین را در کیهان اولیه متوجه شویم به همین دلیل می‌‎توان سحابی رتیل را تحت عنوان شبیه‌ساز طبیعی کیهان معرفی کرد.

مرادی در رابطه با دیگر ویژگی‌های سحابی رتیل گفت: مسائل تخصصی بسیار زیادی پیرامون سحابی رتیل و ویژگی‌های آن مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها مربوط به نحوه پدید آمدن ستارگان در این سحابی است.

وی تصریح کرد: فرآیند به‌وجود آمدن و رشد ستارگان بسیار مشابه انسان است و این اجرام نیز مانند انسان که پیش از تولد جنین بوده و قبل از شکل‌گیری پیش‌ستاره‌ای را تشکیل می‌دهند که نوری از خود منتشر نمی‌کند.

این پژوهشگر علوم فضایی در همین رابطه ادامه می‌دهد: در این شرایط تلسکوپ فضایی جیمزوب می‌تواند به توسعه دانش بشر کمک کند زیرا این تلسکوپ می‌تواند پیش‌ستاره‌ها را بررسی و اطلاعات دقیقی از روند تولد ستارگان به‌دست آورد.

وی تاکید کرد: درواقع سحابی رتیل می‌تواند اطلاعات بسیاری پیرامون تولد ستارگان به دانش بشر اضافه کند.

کد خبر 608743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.