لزوم نگاه نو به حوزه صنایع دستی در برنامه توسعه کشور

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: متولیان امر در برنامه‌ریزی توسعه کشور نگاه و اندیشه نو به حوزه صنایع دستی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم جلالی امروز_ پنجشنبه هفتم مهرماه_ در آئین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتل‌داری اظهار کرد: صنایع دستی خواسته، سلیقه و اندیشه نسلی ما است و به جرأت می‌توان گفت صنایع دستی تجلی تمامی هنرها است. من به عنوان دختر اصفهان که از کودکی صدای قلمکاری و سایر حرفه‌های صنایع دستی را در کوچه‌های این شهر شنیده‌ام، از سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان توسعه کشور تقاضا دارم تا نگاه و اندیشه نو به صنایع دستی داشته باشند.

وی افزود: صنایع دستی اقتصاد دانش بنیان نیست بلکه اقتصاد هویت بنیان است، اگر هر دانشی در اختیار هویت قرار گیرد، توسعه پایدار شکل می‌گیرد و به عنوان فعال حوزه صنایع دستی مطرح می‌کنم که راه برون رفت از انسداد اقتصادی و فرهنگی توجه به حوزه صنایع دستی است.

معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: متأسفانه گاهی به نام اشتغال، تولید را نابود کرده‌ایم، تولید به صورت مستقیم از خانه‌ها آغاز می‌شود که این امر در صنایع دستی به خوبی مشهود است اما در سال‌های اخیر به حوزه صنایع دستی نگاه صحیحی نشده است و همین امر باعث شده این حوزه با مشکلاتی روبه‌رو شود.

جلالی اضافه کرد: صنایع دستی بخاطر ماهیتش از هیچ ثروت تولید می‌کند، ایران در حوزه صنایع دستی ثروتمند است و اصفهان ثروتمندتر از همه است. اصفهان شهر خلاق است، شهری که خود، محله‌ها و خانه‌هایش خلاق است و محور خلاقیت و تولید صنایع دستی از خانه‌ها و توسط زنان هنرمند صورت می‌گیرد.

وی گفت: اصفهان شهری است که گردشگر با سفر به آن تمام حواس پنجگانه وی در اثر زیبایی بناهای تاریخ، صنایع دستی درگیر می‌شود، به همین جهت نیاز است که توجه ویژه‌ای به حوزه صنایع دستی این شهر شود. قرار است استان اصفهان به عنوان دو جهان در حوزه صنایع دستی شناخته شود، جهان اول که شهر اصفهان است و جهان دوم، شهر کاشان است که قرار است با ثبت منسوجات آن به عنوان جهان دوم صنایع دستی در استان اصفهان شناخته شود.

معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: باید بخشی از بودجه اقتصاد دانش بنیان به حوزه صنایع دستی اختصاص یابد و بیش از گذشته علم امروز به صنایع دستی گره بخورد تا شاهد حضور صنایع دستی در زیست امروز نه به عنوان کالای لوکس و ویترینی بلکه به عنوان یک ابزار زندگی امروزی باشیم.

لزوم نگاه نو به حوزه صنایع دستی در برنامه توسعه کشور

کد خبر 608588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.