عراق در آستانه بازگشت ثبات و آرامش

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شرایط به وجود آمده در این کشور از حدود سه هفته پیش تاکنون، گفت: با توجه به این شرایط به وجود آمده، وضعیت عراق بر روی مسیر و ریل قانونمندی در حرکت خواهد بود و یکی از مهم‌ترین این نشانه‌ها عدم عقب نشینی اکثریت پارلمان بر روی گزینه پیشنهادی برای نخست وزیری است.

سید صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص راهکار حل چالش‌های سیاسی عراق اظهار کرد: چالشی که عراق در حدود یک سال گذشته با آن روبه‌رو بوده است از خارج عراق به فضای سیاسی این کشور تحمیل شده است.

وی با اشاره به نقش بازیگران خارجی در پشت پرده چالش‌های عراق افزود: این بازیگران خارجی شامل سرویس‌های اطلاعاتی و سفارتخانه‌هایی می‌شوند که علاقه‌مند به برقراری ثبات و آرامش سیاسی در عراق نبودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از بازیگران چالش کنونی عراق نیز داخلی باشند و ارتباط مستقیمی با سرویس‌های اطلاعاتی و سفارتخانه‌های خارجی نداشته باشند اما ناخواسته در زمین بازی آنها حرکت کرده و عراق را به چالش کنونی دچار کردند.

خروج از بحران با تمکین به قانون

وی تنها راه خروج از چالش سیاسی در عراق را تمکین به قانون اساسی و قوانین جاری بیان کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که در طول دو دهه گذشته تشکیل دولت در این کشور همواره با موانع کوچک و بزرگی روبه‌رو بوده که در این دوره این مشکلات طولانی‌تر شدند اما قطعاً عراق به بن‌بست سیاسی وارد نشده است.

صدرالحسینی تصریح کرد: در صورتی که کشوری وارد بن‌بست سیاسی شود به جز حضور بیگانه، جنگ، کودتا یا تغییر ساختارهای سیاسی هیچ راهی برای برون رفت از این شرایط وجود نخواهد داشت اما عراق دچار چنین شرایطی نیست.

وی با اشاره به خواست عموم مردم، مرجعیت و جریان‌های سیاسی عراق گفت: همه این بخش‌ها خواستار تأمین منافع ملی این کشور هستند که از طریق تمکین به قانون اساسی و قوانین جاری این کشور فراهم می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به شرایط به وجود آمده در این کشور از حدود سه هفته پیش تاکنون، یادآور شد: به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط به وجود آمده، وضعیت عراق بر روی مسیر و ریل قانونمندی در حرکت خواهد بود و یکی از مهم‌ترین این نشانه‌ها عدم عقب نشینی اکثریت پارلمان بر روی معرفی السودانی به عنوان نخست وزیر عراق است.

احتمال بسیار ضعیف درگیری‌های خیابانی

وی درباره احتمال بازگشت مقتدی صدر به صحنه اعتراضات گفت: سوابق سیاسی خاندان صدر و شخص مقتدی صدر نشان می‌دهد که او نمی‌تواند از عرصه سیاسی خارج شود.

وی افزود: با توجه به گفت‌وگوهایی که در طول یک ماه گذشته بین چهارچوب هماهنگی و جریان مقتدی صدر به وجود آمده و تلاش برای نقش‌آفرینی که مقتدی صدر در فرایندهایی سیاسی آینده، احتمال دعوت دوباره مقتدی صدر از طرفداران خود برای درگیری یا حضور در خیابان‌ها دعوت کند بسیار ضعیف خواهد بود.

صدرالحسینی با اشاره به اقدام شجاعانه و هوشمندانه مرجعیت عراق و به ویژه سیدکاظم حائری یادآور شد: در صورت فراخوان صدر بعید است که با دعوت مقتدی صدر جمعیت قابل توجهی به خیابان‌ها تجمع کنند و به همین دلیل می‌توان احتمال ایجاد چالش و درگیری دوباره در عرصه سیاسی و اجتماعی عراق را ضعیف دانست.

وی درباره پیش‌بینی بازگشت آرامش و ثبات به عرصه سیاسی عراق گفت: با توجه به اتفاقاتی که از هفته قبل از اربعین رخ داد به نظر می‌رسد که این شرایط به زودی فراهم شود.

کد خبر 608407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.