طلایه‌داران حماسه‌ساز

شاید در طول تاریخ ایران و جهان به‌جز برهه‌ای از صدر اسلام و هشت سال دفاع مقدس، نتوان فرماندهانی را پیدا کرد که نقش بی‌بدیل آنها در طول جنگ و پس از آن، این چنین گویا و شفاف به‌جا مانده باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که مصطفی سجاد، پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «فرماندهان هشت سال دفاع مقدس شیوه مدیریتی را بر مجموعه خود اعمال می‌کردند که ناشی از آموزه‌های دینی و مطالعه تاریخ صدر اسلام بوده است.

در جنگ نابرابری که به ما تحمیل شد، فرماندهان جوان و انقلابی بودند که صدام حسین و حامیانش را شکست دادند. فرماندهان با شیوه مدیریت و رهبری خویش نقش اثرگذاری در ایجاد انگیزه در بسیجیان و پیروزی‌های متعدد در جنگ تحمیلی داشته‌اند. شیوه فرماندهی عالی در دفاع مقدس نوع جدیدی از فرماندهی نظامی را به نمایش گذاشت که با شیوه‌های فرماندهی رایج در ارتش‌های کلاسیک تفاوت ماهوی داشت.

به تعبیر شهید بزرگوار حاج‌قاسم سلیمانی فرماندهی در دفاع مقدس امامت بود نه هدایت و این شیوه فرماندهان دفاع مقدس بود که خودشان هم مانند دیگر رزمندگان در خط مقدم جبهه دشمن قرار می‌گرفتند. آنها هرگز افراد خود را وادار به فتح قله‌ای یا گرفتن موضعی از دشمن نمی‌کردند، بلکه این رزمندگان بودند که داوطلبانه با دیدن فرماندهی جلودار به تصرف استحکامات دشمن اقدام می‌کردند. این بزرگ‌مردان رزمنده‌ای را توصیه به جهاد اکبر نمی‌کردند، بلکه مبارزه با نفس آنان، دیگران را وادار به پیروی از آنها می‌کرد. ایران اسلامی با آن همه دشمن و محدودیت‌ها و محاصره‌های تسلیحاتی شرق و غرب بدون برخورداری از چنین شیوه‌های فرماندهی نمی‌توانست جنگ تحمیلی را به سرمنزل مقصود برساند. شیوه فرماندهان در جنگ ایران و عراق، نقش بسیار ارزنده‌ای در جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی داشته است.

استفاده صحیح از افراد، برخورد اخلاقی و صمیمی و در عین حال نظامی و حساب شده، توجیه و آموزش، ترقی و ترفیع، ابتکار عمل از مواردی است که فرماندهان به آنها بسیار توجه داشته‌اند.

این فرماندهان بر خلاف میل دشمنان، با تبدیل تهدیدها به فرصت، در مقابل آنهایی ایستادند که بنا داشتند ایران، ایرانی و مسلمان را سرکوب کنند تا دیگر کشورها جرأت قد علم کردن در مقابل مستکبران و جهان‌خواران را نداشته باشند.

آنها در دفاع مقدس توانستند سجایای اخلاقی و باورهای دینی را بروز و ظهور دهند و با استفاده از تدبیر و عقلانیت، درس‌آموز دیگر مظلومان و مردم تحت سلطه ظالمان باشند تا جایی‌که امروز حرکت‌های انقلابی شتاب بیشتری گرفته است و هیاهوی مستکبران خللی در عزم مظلومان ایجاد نمی‌کند.

تاکتیک‌های (راه کنش‌ها) ابتکاری فرماندهان دفاع مقدس، به دشمن فهماند که با فوج عظیمی از جوانان خلاق، عاشق و شهادت‌طلب طرف است و این امر موجب شد که دوستان و دشمنان بعد از عملیات‌های عظیمی مانند فتح خرمشهر، کربلای ۵ و والفجر ۸ (فتح فاو) به دیده تحسین به رزمندگان دفاع مقدس بنگرند.

رزمندگان با تدبیر ایران اسلامی با تاسی به حضرت امام (ره) ثابت کردند که بازدارندگی با مقاومت به‌دست می‌آید و تسلیم جز ذلت ثمره‌ای به همراه نخواهد داشت.

و اینجا است که فرماندهان و سرداران فداکار در طول دفاع مقدس همچون آذرخشی درخشیدند و در جهت دفاع از انقلاب اسلامی و پاسداری از سرزمین عشق و شهادت، قدم در میدان مبارزه گذاشتند و ایثار را سرلوحه خویش قرار دادند و با حماسه‌آفرینی، عزت را برای اسلام به ارمغان آوردند و می‌دانستند شهادت در این راه، رستگاری برای آنها است.

پس از پایان موفقیت‌آمیز عملیات ثامن‌الائمه در پنجم مهرماه ۱۳۶۱، پنج تن از فرماندهان رده بالای ارتش و سپاه (شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، جهان‌آرا و کلاهدوز)، جهت تقدیم گزارش به حضرت امام خمینی (ره) فرماندهی معظم کل قوا، عازم تهران می‌شوند، اما هواپیمای C130 حامل فرماندهان، رزمندگان و تعدادی از شهدا در ۳۰ کیلومتری فرودگاه مهرآباد در جنوب غربی کهریزک دچار سانحه شد و در نتیجه ۴۹ تن از سرنشینان هواپیما از جمله این پنج فرمانده به شهادت رسیدند.

از این‌رو هفتم مهرماه با عنوان «روز بزرگداشت فرماندهان شهید در دوران دفاع مقدس» نام گرفت. برگزاری چنین بزرگداشتی ضامن ثبات و ماندگاری انقلاب اسلامی و ایجاد معنویت در جامعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح کشور می‌شود.

کد خبر 608384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.