ایران بر تضمین اعتمادآور تاکید دارد/ خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است

رئیس جمهور گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای باعث شد کشور از جنبه اقتصادی به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی _ چهارشنبه ششم مهرماه_ در هفتمین گفت وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم اظهار کرد: طی ده روز گذشته شاهد دو رویداد مهم فرهنگی، راهپیمایی عظیم اربعین با حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر و مراسم سوگواری علی ابن موسی الرضا (ع) که با استقبال میلیونی مردم ایران بودیم. دولت نیز سعی کرد با استفاده از تمام ظرفیت در این مدت به تسهیل زیارت برای مردم بپردازد. البته میزبان خود مردم بودند چه مردم عزیز عراق و اهل سنت کردستان عراق که از زائران عزیز ما در همه شهرهای این کشور به خوبی میزبانی کردند و هم مردم مشهد که در پذیرایی از زائرین و مهمانان امام رضا (ع) خدمت کردند.

وی افزود: رسالت دولت هم این بود که با همه ظرفیت در خدمت زائرین و مهمانان امام حسین (ع) و علی‌بن موسی‌الرضا (ع) باشد و نسبت به این دو مناسبت باید خداوند متعال را شاکر باشم و خداوند حاج قاسم سلیمانی را با این جمله معروف که همه ما ملت امام حسینیم رحمت کند. این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که در این چند روز به کربلا و مشهد سفر کردند نمی‌شود به سادگی از آن گذشت. این توفیقی برای دولت در خدمتگزاری است که باید تلاش کنیم اگر کاستی‌ها، مشکلات ضعف‌های زیرساختی در این مسیر وجود داشت و عزیزان ما گاهی اذیت شدند در سنوات دیگر مرتفع شود.

با عضویت در شانگهای به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شده‌ایم

آیت الله رئیسی اضافه کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای باعث شد کشور از جنبه اقتصادی به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شود، زیرا جمعیت کشورهای عضو این سازمان بین المللی حجم گسترده‌ای از حجم جمعیت جهان را در بر می‌گیرد و قطعاً بخش مهمی از اقتصاد جهان نیز در این کشورها وجود دارد، قطعاً ارتباط ایران با کشورهای عضو سازمان شانگهای باعث توسعه اقتصادی می‌شود.

رئیس جمهور گفت: علاوه بر حضور در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، دیدارهایی دوجانبه ای را با روئسای جمهور کشورهای حاضر داشتم، در این راستا دیداری با رئیس جمهور چین برگزار شد و در این نشست بر اراده دو کشور مبنی بر اجرا دقیق سند همکاری ۲۵ ساله تاکید شد.

وی در ادامه با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور روسیه تاکید: درحال حاضر در حوزه‌های مختلفی با روسیه در حال همکاری هستیم، نمونه آن مسیر کریدور شمال - جنوب، حوزه نفتی و انرژی که اقدامات مشترک در حال انجام است همچنین در حوزه‌های امور فضایی و تجاری موضوعات دنبال می‌شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به سفر خود به تاجیکستان، تاکید کرد: تا به امروز روابط تجاری و اقتصادی با تاجیکستان پنج برابر افزایش یافته است. همکاری‌های مختلفی با کشورهای آسیای مرکزی داریم که در راستای سیاست همسایگی است و آنان هم اعتماد متقابلی به ما یافته‌اند که باید آن را ارتقاء ببخشیم تا به همکاری‌های گسترده‌تری بدل شود.

وی به سفر نیویورک و نشست‌ها و دیدارهای جانبی آن با سران کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی و آفریقایی اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها و دیدارها بر تضمین‌هایی که باید جمهوری اسلامی ایران باید بگیرد، مورد تاکید قرار گرفت. نکته‌ای که به رئیس جمهور فرانسه گفتم این بود که شما چقدر از اروپا دنباله روی می‌کنید.

آیت الله رییسی تصریح کرد: در نشست با دبیر کل سازمان ملل نیز وی بر ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت و به ایشان نیز خاطرنشان کردم که سعی کنید سازمان ملل سازمان ملت‌ها باشد نه سازمان قدرت‌های بزرگ.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در نشست با رییس جمهور فرانسه موضوع حقوق بشر به صورت کلی بیان شد، اظهار کرد: به رئیس جمهور فرانسه موارد نقض حقوق بشر در غرب و اروپا و استانداردهای دوگانه آنان در موضوع حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفت.

مسائل مطرح شده بین ایران و آژانس سیاسی است

آیت الله رئیسی درباره موضوعات هسته‌ای مطرح شده در سفر نیویورک اظهار کرد: ایران در آخرین پاسخ خود بر دریافت تضمین اعتماد آور تاکید دارد. از نظر ما مسائل مطرح شده بین ایران و آژانس سیاسی است؛ حل و فصل شدن مسایل پادمانی و رفع تحریم‌ها برای برخوردار شدن مردم ایران از منافع اقتصادی آن دیگر خواسته‌های ما در مذاکرات هسته‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه در دیدارهای دو جانبه همه کشورها بر توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران به رغم تحریم‌ها تاکید داشتند، تاکید کرد: قصد ایران تعامل با همه کشورهاست و شرق و غرب فرقی نمی‌کند.

آیت الله رئیسی درباره ابتکارش در نشان دادن تصویر سردار سلیمانی تصریح کرد: نکته‌ای که می‌خواستم یادآوری کنم این بود که آمریکایی‌ها موسس داعش بودند و قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم حاج قاسم سلیمانی بود و این فرد به دست آمریکایی‌ها و رییس جمهور سابق این کشور به شهادت رسید؛ می‌خواستم بگویم که به غلط مدعی حقوق بشر هستید، کسی که مبارزه با تروریسم بود را به شهادت رساندید؛ دوم اینکه مظلومیت مردم ایران و شهید سلیمانی را نشان دهم و سوم پیگیری عادلانه عاملان این اقدام تروریستی را خواستار شدم.

رئیس جمهور درباره فراخوان‌های منافقین برای تجمع مقابل سازمان ملل گفت: این فراخوان‌ها هیچ تردیدی در من و همراهانم ایجاد نکرد؛ بعد از سخنرانی در مجمع عمومی به صورت پیاده به محل استقرار برگشتیم؛ معلوم شد که کارشان مثل همیشه بی اثر و بی رمق است.

وی تاکید کرد: امروز علی رغم اینکه تحریم‌های ظالمان زحمت‌هایی برای ما ایجاد کرده است اما نتوانسته است ما را متوقف کند و این موضوعی است که غرب هم آن را به خوبی فهمیده است. ما هم سفره مردم را به مذاکرات گره نزدیم و کشور را معطل این موضوع نکردیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع سکته قلبی مرحومه مهسا امینی اظهار کرد: من در سفر به سمرقند متوجه حادثه پیش آمده برای خانم امینی شدم و بلافاصله خواستار پیگیری این موضوع توسط وزارت کشور شد، اما زمانی که از سفر باز گشتم خبر فوت ایشان را به من دادند که من با خانواده ایشان تماس گرفتم و ابزار همدردی کردم و گفتم این خبر نه برای من، که برای هر ایرانی متأثر کننده است.

وی یادآور شد: در تماس تلفنی با خانواده مرحومه امینی تاکید کردم که حتماً این ابعاد این موضوع پیگیری می‌شود، در این راستا خانواده آن مرحومه نیز گفتند که این تماس برای ما قوت قلب بود. همچنین در دولت و مجلس این موضوع پیگیری شد و پزشکی قانونی هم آن را پیگیری کرد. در این موضوع آنچه که وظیفه مدیریتی ما در دولت است این است که آن را پیگیری کنیم و من هم به عنوان یک مسئول قصدم در این قضیه شفافیت و اجرای عدالت است و منتظر هستیم که نظر قطعی از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: برخی نهادها در زمینه علت فوت گزارش‌هایی داده‌اند اما گزارش نهایی از سوی پزشکی قانونی هنوز اعلام نشده است و حتماً در این زمینه قوه قضاییه باید نظر حقوقی بدهد اما ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

وی اظهار کرد: وقتی نسبت به روش اجرای قانون، پیشنهادات و انتقاداتی مطرح است؛ نظرم این است که ما نسبت به روش اجرای قانون یا نحوه اجرای یک تصمیم، نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌های مختلف، چه موافق و چه مخالف را بشنویم که هیچ‌گونه اشکالی هم ندارد و نباید از آن وحشت داشت.توجه مسئولان مربوطه به این دیدگاه‌ها و نیز توجه‌شان برای اصلاح امور مثبت باشد. البته این روشی که برای اجرای قانون وجود دارد برای یکی دوسال اخیر نیست و ۱۵ سال است که همین روش اجرا می‌شود اما چه اشکال دارد که اگر در این رابطه و برای اجرای قانون نظرات و دیدگاه‌های اصلاحی وجود دارد، استفاده شود؟

وی افزود: مقام معظم رهبری زمانی درباره کرسی‌های آزاداندیشی سخن گفتند. چه اشکالی دارد برای گفت‌وگو و نقد و اعتراض نسبت به یک تصمیم، مراکزی را قرار دهیم که در این مراکز، نقد و گفت‌وگو و اعتراض مطرح شود. من معتقدم شنیدن برخی نقدها و سخنان و حتی اگر اعتراضاتی به تصمیمات وجود داشته باشد به ارتقای کار کمک می‌کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، تصریح کرد: یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد که هیچ اشکالی ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح امور کمک می‌کند اما اغتشاش و بهم ریختن امنیت کشور و تعدی به مال و جان مردم به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا قابل قبول نیست.

رئیس جمهوری تأکید کرد: کسانی که مدافع امنیت کشور هستند از نیروی انتظامی، بسیج و سپاه، شیرین‌ترین سرمایه که جانشان باشد کف دست گذاشتند تا از جان و مال و امنیت مردم دفاع کنند. ما اینها را جدا از مردم نمی‌دانیم بلکه آنان را حافظ جان و مال مردم می‌دانیم. تعدی و تعرض به اینها را کجا، مردم تحمل می‌کنند؟

وی با بیان اینکه خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است، یادآور شد: به هیچ عنوان نمی‌شود به جان و مال مردم اجازه تعدی داد که افرادی با اغتشاش امنیت جامعه را مختل کنند و هیچکدام از آحاد ملت چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

آیت الله رئیسی با طرح این پرسش که چه کسانی امروز به این اغتشاش دامن می‌زنند؟، گفت: کشوری که خودش کودکان بومی آن کشور را زنده به گور کرده است امروز می‌شود مدافع حقوق بشر و افرادی را دعوت می‌کند که به خیابان بیایند و ایجاد اغتشاش کنند. کشوری که خودش در ۲۸ هفته ۸۱ زن به دست پلیس آن کشته شده‌اند و نه رییس جمهوری که حتی یک کارشناس هم در یک خانه نمی‌رود بپرسد آیا حقوق این زن ضایع شده و چرا جانش را از دست داده است؟ آمریکایی که هرساله از سال ۲۰۱۵ بیش از هزار نفر به دست پلیس اش کشته می‌شود، حالا شده است مدعی حقوق بشر و مردم را دعوت می‌کند و می‌خواهد عده‌ای افراد فریب‌خورده را در اینجا تحریک کند تا امنیت مردم به خطر بیفتد.

رئیس جمهوری تأکید کرد: رسانه‌های آنان رسماً ایجاد ناامنی و ساخت مواد منفجره را تعلیم می‌دهند. کجای دنیا این را می‌پذیرد؟ آنچه که امروز مهم است این است که دشمنان چهل‌ساله جمهوری اسلامی که از ابتدا می‌گفتند تا شش ماه دیگر ولی ۸۰ یا ۹۰ شش‌ماهه گذشت و جمهوری اسلامی همچنان هست و ببینید دشمنان آن کجا هستند؟

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز ما تحریم و آشوب را دو روی یک سکه می‌دانیم، تصریح کرد: کسی آشوب در کشور را نمی‌پذیرد. اغتشاش خط قرمز ماست اما حقیقتاً مردم، ضدانقلاب و معاندان را که می‌خواستند در کشور بلوا درست کنند ناکام گذاشتند. مثل فتنه‌هایی که قبلاً هم با بهانه‌هایی همچون انتخابات می‌خواستند راه بیندازند.

وی با بیان اینکه مسئله اغتشاش از طرف هیچ‌کس و با هیچ سلیقه‌ای پذیرفتنی نیست، یادآور شد: مسئله خانم مرحومه امینی همه ما را متأثر کرد و همه ما با هر سلیقه سیاسی و با هر گویشی بر پیگیری شفاف و عادلانه درباره آن تاکید دارند. همه مردم معتقدند که هرگونه اغتشاش و آشوب، به امنیت همه آسیب می‌زند و به تهدید جان و مال مردم می‌انجامد.

رییس جمهوری یادآور شد: همه معتقدند که امروز دشمنان جمهوری اسلامی می‌خواهند بر این موج سوار شوند و ناامنی در کشور درست کنند. همه هم بر این معتقدند که هم گفت‌وگو، هم نقد و هم اعتراض در هر موردی ممکن است وجود داشته باشد و این موضوعی است که به سلامت و بهبود امور کمک می‌کند.

وی افزود: امروز دشمن دنبال این است که کشور ما دچار توقف شود و ما به دنبال رونق تولید در کشور هستیم. امروز همه بدانند که آنچه دشمن را ناامید می‌کند بانشاط بودن و در حوزه کاری مشارکت کردن است. این معنایش بی‌توجهی به مسائل نیست و حساس بودن روی برخی مسائل اصلاً ناپسند نیست و شنیدن سخنی که حتی مخالف باشد و نقد و اعتراض باشد اشکالی ندارد و باید آستانه تحمل را بالا برد.

رئیسی ادامه داد: جامعه ما فهیم است و نسبت به مسائل حساس است که در جهت پیشرفت و تعالی کشور است و دشمن را هم ناامید می‌کند. خواست ملت این است که کسانی که در این اغتشاش ناامنی ایجاد کردند و به جان و مال مردم صدمه زدند باید به عدالت سپرده شوند، چه، کسانی که تحریک کردند و چه، کسانی که مباشرت کردند. البته کسانی که تحت تأثیر قرار گرفتند و بی‌اطلاع بودند بحث دیگری دارند اما کسانی که در اغتشاشات سهیم بودند باید به صورت قاطع با آنان برخورد شود که خواست مردم است.

رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تغییر نحوه اجرای قانون اظهار کرد: در هر موضوعی بحث نسبت به تصمیمات یا عدم تصمیم‌گیری و ارایه نظرات مخالف و موافق کاملاً امکان‌پذیر است. مسئولان هم باید آستانه تحمل خود را برای شنیدن سخن مخالف بالا ببرند. هرگونه گفت‌وگو در این رابطه برای اصلاح روش‌ها هیچ اشکالی ندارد و مسئولان بهترین روش را باید برای اجرای قانون انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه آنچه قابل تغییر نیست ارزش‌ها است نه روش‌ها، یادآور شد: اما بیان کردن نظر غیر از اغتشاش است. ما باید باز گذاشتن فضا برای نقد و گفت‌وگو و اعتراض را داشته باشیم اما حتماً باید از اغتشاش پرهیز کنیم وگرنه اعتراض در جامعه هیچ اشکالی ندارد و حتی به بهبود امور هم می‌تواند در مواردی منجر شود.

رئیسی تصریح کرد: دشمن می‌خواهد فوتبالیست را مقابل فوتبالیست، دانشجو را مقابل دانشجو قرار دهد و انسجام ما را هدف قرار دهد. نباید اجازه داد که این امر رخ دهد که هنرمند در برابر هنرمند، رسانه در برابر رسانه و طلبه در برابر دانشجو قرار گیرد. ما باید به هوش باشیم و از مردم هم تشکر می‌کنیم که در اجتماعات عظیم میلیونی در تهران و شهرستان ها حاضر شدند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: برخی از کشته‌سازی‌هایی که دشمن انجام می‌دهد هم در راستای همین برهم زدن اتحاد و انسجام ملت است.

کد خبر 608383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.