پیدا و پنهان اجلاس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تبادل‌نظر با آژانس انرژی اتمی را بهترین راهکار حل مسائل هسته‌ای کشور دانست و گفت: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، گام مؤثری برای حل مسائل خواهد بود زیرا حل و فصل مشکلات پرونده هسته‌ای از طریق آژانس بسیار راحت‌تر از رایزنی با آمریکا و کشورهای دیگر است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری کنفرانس عمومی آژانس انرژی اتمی اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه رکن اساسی دارد، یکی از آنها کنفرانس عمومی است که با شرکت ۱۷۰ عضو آن، هر سال در ماه اکتبر برگزار می‌شود.

وی دومین رکن آژانس را شورای حکام دانست و افزود: ۳۵ کشور عضو شورای حکام هستند که در کنفرانس عمومی سالانه انتخاب می‌شوند و سومین رکن نیز دبیرخانه اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا هیئت مدیره اجرایی آن است که در رأس آن مدیر کل آژانس قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اساسنامه این اجلاس گفت: وظیفه رسیدگی به بودجه، گزارش‌های آژانس، انتخاب هیئت مدیره، درخواست کشورها برای عضویت یا تعلیق و مسائل جاری از این دست در دستور کار اجلاس قرار دارد.

وی درباره احتمال مطرح شدن پرونده هسته‌ای ایران در این اجلاس یادآور شد: این امکان وجود دارد که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی درباره پرونده ایران در اجلاس ارائه دهد اما معمولاً تصمیم‌گیری بر عهده شورای حکام است که هر سه ماه یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد و نشست آینده آن در نوامبر یا دسامبر برگزار خواهد شد.

بهشتی‌پور تصمیم‌گیری بر ضد یا به نفع ایران را در این نشست بعید دانست و افزود: موضوع اصلی اجلاس درباره خلع سلاح بین‌المللی و مباحث مربوط به انرژی هسته‌ای در دنیا است و حداکثر درباره ایران گزارشی از عملکرد آژانس ارائه خواهد شد.

حل و فصل ساده‌تر مشکلات از طریق آژانس

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره امکان مذاکره اختصاصی نمایندگان ایران با مسئولان آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران در حاشیه این اجلاس یادآور شد: اگر نمایندگان ایران چنین تصمیمی داشته باشند، امکان دیدار با گروسی و رایزنی درباره پرونده ایران وجود دارد اما این موضوع تاکنون از سوی مسؤولان سازمان انرژی اتمی کشور مطرح نشده است.

وی تبادل نظر با آژانس انرژی اتمی را بهترین راهکار حل مسائل هسته‌ای کشور دانست و گفت: در صورتی که این اتفاق رخ دهد، گام مؤثری برای حل مسائل خواهد بود زیرا معتقدم حل و فصل مشکلات پرونده هسته‌ای از طریق آژانس بسیار راحت‌تر از رایزنی با آمریکا و کشورهای دیگر است.

بهشتی‌پور با اشاره به دیدگاه برخی مسؤولان درباره اختلافات با آژانس ادامه داد: به باور آنها ایرادات آژانس سیاسی است و تحریکات کشورهایی مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس را در پشت پرده دارد به همین دلیل بعید می‌دانند که مسئله حل شود اما تجربه سال ۸۶ نشان می‌دهد رایزنی لاریجانی؛ دبیر وقت شورای امنیت ملی و البرادعی؛ مدیر کل وقت آژانس باعث امضای ساختاری شد که شش سوال آژانس درباره پرونده هسته‌ای را حل کرد.

وی توافق با آژانس را دور از دسترس ندانست و گفت: به نظر می‌رسد که می‌توانیم با آژانس به توافق برسیم اما این موضوع تا حدودی پیچیده و با تکرار سوالاتی که از قبل وجود داشته، همراه است بنابراین باید دنبال راه‌حلی گشت که از یک سو بتواند پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای آژانس داشته باشد و از سوی دیگر از تکرار آن جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سیاسی بودن تصمیمات آژانس افزود: رژیم صهیونیستی جزو اعضای اولیه آژانس به شمار می‌آید اما مثل پاکستان، هند و کره شمالی پیمان ان‌پی‌تی یا عدم اشاعه سلاح هسته‌ای را نپذیرفته است.

وی پیمان ان‌پی‌تی را راهکار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها دانست و خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی با زرنگی عضو آژانس است و از مزایای عضویت آژانس استفاده می‌کند اما این پیمان مادر را امضا نکرده است بنابراین امکان نظارت بر فعالیت‌های اسرائیل وجود ندارد.

بهشتی‌پور ادامه داد: اتهامات بر ضد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور ما از سوی کشوری مطرح می‌شود که حدود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد در حالی که تنها دو درصد از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران انجام می‌شود و آمار نشان می‌دهد ۵۳ درصد نظارت‌های آژانس بر کشورما بوده است.

بی‌سابقه‌ترین نظارت‌ها در دوره برجام

وی با اشاره به پذیرش بی‌سابقه‌ترین و گسترده‌ترین نظارت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای از سوی ایران در دوره برجام گفت: نظارت آژانس بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همچنان در چهارچوب ان‌پی‌تی ادامه دارد به همین دلیل مسؤولان کشور معتقدند با توجه به این نظارت نباید آژانس تا این اندازه به ایران سخت بگیرد که کشف ذرات اورانیوم غنی شده کمتر از پنج درصد در سایت‌هایی که مربوط به ۱۸ سال پیش هستند را بزرگنمایی کند در حالی که مسؤلان ایران منشأ این آلودگی را خارجی اعلام کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همکاری با بازرسان آژانس را نشان‌دهنده حسن نیت در حل مسائل هسته‌ای بیان کرد و افزود: اگر در این مراکز فعالیت هسته‌ای انجام می‌شد، مسؤولان اجازه بررسی این مراکز را به آژانس نمی‌دادند اما سال‌ها است که در آنها هیچ فعالیتی انجام نشده و با توجه به همین جزئیات، ایرادهای آژانس به پرونده هسته‌ای کشورمان سیاسی تلقی می‌شود.

کد خبر 608206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.