جایگاه کمربند سبز در توسعه شهر خرم‌آباد

کمربند سبز یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از رشد لجام‌گسیخته شهر و راهکاری برای افزایش زیست‌پذیری است؛ امروزه گسترش مرزهای شهری موجودیت و گسترش این کمربند حیاتی را با تهدید مواجه کرده است، آنچه که این روزها در شهر خرم‌آباد محل بحث و تبادل نظر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مشهودترین تأثیرات افزایش جمعیت شهرها و گسترش شهرنشینی، گسترده‌تر شدن مرزهای شهری و توسعه افقی شهرهای ایران طی چند دهه گذشته بوده است. این مسئله در کنار سرعت گرفتن روند خشکسالی در کشور تأثیر قابل توجهی بر کاهش فضاهای سبز اطراف شهرها داشته است، در این میان گسترش کمربند سبز با کاشت گونه‌های مقاوم به کم‌آبی به عنوان یک راهکار پیشنهاد می‌شود.

کمربند سبز فضایی حایل میان شهر و محیط اطراف آن است که به صورت عینی با فضاهای سبز، درختکاری شده و فضاهای جنگلی نمایان می‌شود. در ایران نیز همزمان با اجرای بعضی طرح‌های شهری فضای میان شهر و محیط اطراف آن دستخوش تغییراتی شده است، تغییراتی که تأثیرات منفی بر روند توسعه شهرها گذاشته و مشکلات شهری را حادتر کرده است؛ یکی از این طرح‌ها، ساخت مسکن است.

مسکن یکی از الزامات برای ساکن کردن جمعیت در حال افزایش شهرها است، در شهر مهاجرپذیر خرم‌آباد، مرکز استان لرستان کمربند سبز شهر به منظور اجرای طرح مسکن ملی دستخوش تغییراتی شده است، اما سوال اینجا است که چرا برای ایجاد کاربری‌های عمومی شهر باید در مرحله اول کمربند سبز پیشنهاد داده شود؛ ایمنا برای یافتن پاسخ این سوالات به سراغ کارشناسان و مدیران شهری رفته و جویای این مسئله شده است.

فضای سبز شهر آسیب دیده است

سلیمان میرزاپور، دکترای برنامه‌ریزی شهری معتقد است که بزرگترین عامل اجرا نشدن کمربند سبز در خرم‌آباد، مسئولان مرتبط با مدیریت شهر از جمله مدیران راه و شهرسازی هستند.

وی می‌گوید: مسکن مهر شمال شهر و مسکن ملی روی کمربند سبز اجرا شده است، اگر برای تأمین کاربری‌های عمومی با مشکل زمین مواجه شوند این کمربند سبز است که پیشنهاد داده می‌شود در صورتی که فلسفه و ماهیت فضای سبز به گونه‌ای است که باید ثابت و پایدار باشد و به صورت عینی با فضاهای سبز، درختکاری و فضاهای جنگلی نمایان شود.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه تعریف فضای سبز خدشه‌دار شده است، خاطرنشان می‌کند: طی این سال‌ها سیاست‌گذاران، مجریان و مجموعه مدیریت شهری به فضای سبز شهر آسیب رسانده‌اند، به نحوی که با تصمیم راه و شهرسازی و سایر ادارات مرتبط مکان اجرای طرح مسکن ملی در شمال شهر خرم‌آباد پیش‌بینی و مسکن مهر نیز روی کمربند سبز ایجاد شده است.

میرزاپور ادامه می‌دهد: مجموعه مدیریت شهری که باید حافظ و نگهبان فضای سبز شهری باشد، خودش عاملی برای از بین رفتن کمربند سبز شده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید با توسعه شهر کمربند سبز جابه‌جا شود، تصریح می‌کند: اهمیت کمربند سبز شهری در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و اجرا می‌شود، باید توجه داشت که کمربند سبز تنها کمربندی دور نقشه شهر نیست بلکه باید به صورت عینی دور محدوده قانونی شهر به شکل فضای سبز جنگلی و درختکاری شده قابل دیدن باشد.

کمربند سبز حذف نمی‌شود، جابه‌جا می‌شود

وحید کرم الهی، مدیر کل راه و شهرسازی لرستان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: فرایند بررسی طرح‌ها از جمله طرح نهضت ملی مسکن کاملاً مشخص است، اینگونه طرح‌ها توسط اداره کل راه و شهرسازی تصویب و اجرا نمی‌شود، بلکه این پروژه‌ها در کارگروه‌های تخصصی متشکل از دستگاه‌های مختلف عضو بررسی و نهایتاً در کمیسیون ماده پنج در خصوص آن تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، محیط زیست، میراث فرهنگی، آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی همه در این فرایند حضور دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه کمربند سبز در هر شهری به عنوان یک محدوده‌ی مصنوعی برای تجدید حدود شهر پیشنهاد می‌شود، تاکید می‌کند: چنانچه نیاز باشد قسمتی به محدوده شهر اضافه شود، کمربند سبز حذف نمی‌شود بلکه جابه‌جا می‌شود؛ این یک روال عادی و کاملاً متعارف در تمام شهرهای کشور است.

تأمین نشدن منابع آبی علت اجرا نشدن کمربند سبز

احمد بیرانوند، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد از توسعه کمربند سبز شهری خبر می‌دهد و می‌گوید: برای ایجاد کمربند سبز در منطقه قاضی‌آباد و کوی فلسطین، شش هکتار فضا به این منظور در نظر گرفته شده است و به منظور ایجاد کمربندی سبز این سازمان اقدام به کاشت درختانی از جمله بادام، پسته وحشی، زالزالک، گلابی وحشی و درختان بومی محلی استان که با آب و هوای استان وفق داشته باشند کرده است.

وی با بیان اینکه کل کمربند سبز شهر خرم‌آباد ۴۰۵ هکتار بوده است، افزود: با تلاش‌های این سازمان شش هکتار به این فضا اضافه شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد در خصوص علت اجرایی نشدن کمربند سبز شهر خرم‌آباد، خاطرنشان می‌کند: در گذشته بدون در نظر گرفتن منابع آبی برای آبیاری کمربند سبز، اقدام به کاشت درخت می‌کردند که خشک می‌شد، اما در حال حاضر سازمان با بسترسازی منابع آبی، اقدام به کاشت گونه‌هایی کرده است که با توجه به بحران بی‌آبی، آبدوست نیست.

بیرانوند تاکید می‌کند: این گیاهان تنها در سال‌های اول و دوم نیاز شدید به آب دارد، اما در سال‌های آینده دیگر نیازی به آب ندارد.

کد خبر 608198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.