۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
شهر در سوگ رئوف آل محمد

هم‌زمان با شهادت امام رضا(ع) مدیریت شهری مشهد در تلاش برای برگزاری باشکوه عزاداری شهادت امام رضا (ع) است و اقدام به سیاه‌پوشی شهر، نصب پرچم و المان‌هایی در سطح شهر کرده و موکب‌هایی در مسیرهای منتهی به حرم مطهر برپا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه ساله هم‌زمان با ایام پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا (ع) ارگان‌های مختلف در مشهد تدابیری برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزاداری امام هشتم انجام می‌دهند. امسال نیز با کمرنگ‌تر شدن بیماری کرونا شاهد حضور خیل عظیمی از زائران امام رضا (ع) هستیم که تدابیر لازم توسط مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف از جمله اسکان و حمل‌ونقل اندیشیده شده است.

در این راستا شهرداری مشهد به عنوان متولی حوزه خدمات شهری، بر اساس تأکیدهای شورای اسلامی شهر پیوسته در تلاش بوده است که زیرساخت‌های لازم را در حد توان و بضاعت خود فراهم آورد. از جمله مهم‌ترین نیازهای زائران، به ویژه در روزهای پایانی ماه صفر که شاهد حضور میلیونی عزاداران و شیفتگان اهل بیت (ع) در مشهد مقدس هستیم، اسکان موقت و تأمین اقلام و مایحتاج ضروری آنها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس آمار به دست آمده در ایام پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا (ع) حدود ۴.۵ میلیون نفر به مشهد سفر کردند.

سیاه پوشی و نصب پرچم در سطح شهر مشهد

حسین حسامی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص سیاست‌گذاری و نظارت بر تدابیر اندیشیده شده برای ایام شهادت امام رضا (ع)، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در قالب کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد به شهرداری ابلاغ کردیم که ایام پایانی ماه صفر به ویژه ایام شهادت امام رضا (ع) که از اقصی نقاط کشور و دنیا به مشهد سفر می‌کنند، باید اقدامات به صورت دقیق و قوی‌تر از سال‌های گذشته انجام شود.

وی با بیان اینکه اقداماتی مانند سیاه‌پوشی شهر، نصب پرچم و بیرق و بیلبوردهایی در سطح شهر انجام شده است، ادامه می‌دهد: با توجه به برنامه ریزی‌هایی که در دهه آخر ماه صفر انجام شده است، مقرر شد پرچم‌های با رنگ‌های سبز و مشکی و ریسه‌های پارچه‌ای مشکی مانند سال‌های گذشته در سطح شهر مشهد نصب شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح می‌کند: بحث بیلبوردهای شهری نیز در راستای فرهنگ میزبانی و خدمت به زائران در دهه آخر ماه صفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، لذا از شهرداری خواستیم این اقدام به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، همچنین مقرر شد احادیثی از پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در قالب ۱۹ طرح و ۳۰۰ سازه شهری نصب شود.

وی اضافه می‌کند: از آن جایی که ایام دهه آخر ماه صفر با ایام هفته دفاع مقدس هم‌زمان شده، طرح‌هایی در قالب هفته دفاع مقدس، تصاویر شهدای دفاع مقدس و قاب‌های مفاخر در نظر گرفته شده است.

حسامی با بیان اینکه توجه به فرهنگ میزبانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان می‌کند: توصیه‌ای که به شهرداری و حوزه‌های فرهنگی شهرداری داشتیم، این بود که در قالب‌ها و حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی ورود و مدیریت کنند تا اقدامات به درستی انجام شود.

وی می‌گوید: در حوزه فرهنگ میزبانی، بحث اسکان زائران مطرح بوده و پویش‌هایی در راین راستا راه‌اندازی شده است، همچنین چایخانه‌هایی از جمله چایخانه قاسم بن الحسن (ع) در میدان شهدا با رویکرد مشارکت نوجوانان در برپایی مراسم‌های عزاداری و قومیت‌های مختلف ایرانی مدیریت خواهد شد.

راه اندازی ۱۲۰ موکب در مسیرهای منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع)

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در مسیرهای منتهی به حرم مطهر حدود ۱۲۰ موکب در قالب مسیر بهشت برپا و زیرساخت‌های مورد نیاز توسط شهرداری اجرایی شده است، می‌افزاید: طرح حسینیه ایران نیز راه‌اندازی شده است تا قومیت‌های مختلف بتوانند مراسم پایانی ماه صفر به ویژه شهادت امام رضا (ع) را به خوبی برگزار کنند.

وی ادامه می‌دهد: اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری مشهد در حوزه خدمت‌رسانی به زائران خود را در تمام خدماتی که باید به زائران ارائه شود دخیل می‌دانیم، شاید برخی عنوان کنند شهرداری نباید در بعضی موارد ورود کند، این در حالی است که در حوزه خدمت به زائران هیچ محدودیتی نباید وجود داشته باشد، از این رو به شهرداری تاکید کردیم که در این حوزه ورود و تمام موانع را رفع کند تا بتوانیم خدمات بیشتر و بهتری به زائران و مجاوران امام رضا (ع) ارائه دهیم.

اجرای برنامه‌های فرهنگی در ایام شهادت امام رضا (ع)

حسامی با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در روز شهادت امام رضا (ع)، تصریح می‎‌کند: تا پنجم مهرماه اجرای نمایش‌های میدانی، مسابقات کودکان، سینما دفاع و نمایش‌های آئینی و مذهبی هم‌زمان با ایام شهادت امام هشتم پیش‌بینی شده است.

وی اضافه می‌کند: فرهنگ‌سراهای مختلف شهرداری در این حوزه فعال شدند و معاونت‌های فرهنگی مناطق جهت آماده‌سازی زیرساخت‌ها همکاری لازم را با هیئت‌ها، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی انجام دادند تا بتوانیم خدمات بهتری را به موکب‌ها و زائران ارائه کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود، هم‌زمان با ایام شهادت امام رضا (ع) و با توجه به کمرنگ شدن بیماری کرونا تعداد زائران به مشهد بیشتر از سال‌های گذشته باشد، از این رو فرصتی به وجود خواهد آمد تا توجه بیشتری به فرهنگ میزبانی داشته باشیم.

وی با اشاره به فرهنگ میزبانی کشور عراق در ایام اربعین حسینی، ادامه می‌دهد: لازم است این فرهنگ را به مشهدالرضا (ع) منتقل کنیم تا فرهنگ میزبانی توسط آحاد مردم، مسئولان، کسبه، مجاوران و اقشار مختلف در مشهد مدیریت شود.

آماده‌سازی ۴۰۰ آبخوری و وضوخانه در محورهای منتهی به حرم رضوی

علی نجفی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد با اشاره به اقدامات شهرداری در ایام پایانی ماه صفر، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به لزوم تأمین زیرساخت‌های شهری در ایام پایانی ماه صفر و در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران رضوی، بیش از ۴۰۰ آبخوری و وضوخانه در محورهای منتهی به حرم امام هشتم (ع) تعبیه شده است تا زائران از نظر تأمین آب آشامیدنی در هسته مرکزی شهر مشکلی نداشته باشند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به وجود تعداد زیادی از مساجد در هسته مرکزی شهر مشهد، بر اساس هماهنگی انجام شده با هیئت امنای مساجد، بیش از ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی این مساجد نیز به صورت مشارکتی و با تأمین هزینه‌ها از سوی شهرداری مشهد در اختیار زائران رضوی قرار گرفته است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد می‌گوید: آماده‌سازی و بهره‌برداری از بیش از ۴۰۰ آبخوری و وضوخانه در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی در ایام پایانی ماه صفر انجام شده است.

حمل‌ونقل عمومی در سالروز شهادت امام‌رضا (ع) رایگان است

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ارائه خدمات رایگان در روزهای پایانی ماه صفر به زائران امام رضا (ع) به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در گذشته مصوبه‌ای در خصوص ارائه خدمات رایگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو در مناسبت‌های خاص و ایام مشخص داشتیم.

وی در خصوص رایگان بودن هزینه حمل‌ونقل در بعضی از ایام سال، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد سرویس‌دهی در روزهایی مانند نیمه شعبان و سالروز میلاد امام‌رضا (ع) و دیگر مناسبت‌ها رایگان است، بر همین اساس با هدف تسهیل تردد و تکریم شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری ائمه اطهار (ع) و تعظیم شعائر دینی مقرر شد تا ارائه خدمات قطار شهری و ناوگان اتوبوسرانی در خطوط منتهی و عبوری از حرم مطهر رضوی در سالروز شهادت امام رضا (ع) رایگان شود.

کد خبر 608018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.