علاج واقعه پیش از وقوع با تجهیزات نوین Telemedicine

فناوری‌های حوزه Telemedicine در کنار تکنولوژی هوش‌مصنوعی می‌‎تواند به مرور منجر به افزایش امید زندگی در انسان‌ها شود و عملاً استفاده از این تجهیزات به پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رباتیک شاخه‌ای است که رشته‌های مختلفی ازجمله مهندسی مکانیک، برق و علوم رایانه‌ای را دربرمی‌گیرد. این شاخه از علم شامل طراحی، ساخت، راه‌اندازی و استفاده از ربات‌ها است و هدف از پرداختن به آن، جایگزینی ماشین‌های هوشمند با انسان است. رباتیک در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پزشکی از راه دور، رباتیک پزشکی و جراحی رباتیک اشاره کرد. جراحی رباتیک یکی از نتایج حاصله از پیشرفت این صنعت است که طی آن متخصص، ربات را کنترل می‌کند و توسط ربات عمل جراحی را انجام می‌دهد. از جمله فواید جراحی رباتیک می‌توان به کاهش خونریزی، کوتاه شدن دوره نقاهت بیمار، افزایش اطلاعات و دقت بیشتر عمل جراحی اشاره کرد.

یکی دیگر از مباحث مطرح و کاربردی در حوزه رباتیک و هوش‌مصنوعی Telemedicine یا پزشکی از راه دور است که در این حوزه با استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیا و هوش‌مصنوعی با کمک تجهیزات پوشیدنی می‌توان وضعیت سلامت افراد را همواره مورد ارزیابی قرار داد و پیش از شدید شدن بیماری نسبت به پیشگیری از آن اقدام کرد. برای شناخت بیشتر Telemedicine و بررسی کاربردها و چالش‌های مطرح در این حوزه با حامد شهبازی، دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

منظور از Telemedicine چیست؟

مبحث Telemedicine تحت عنوان پزشکی از راه دور شناخته می‌شود؛ این مبحث با تکنولوژی‌های درمانی و پایش سلامت در ارتباط است و عمل درمانی در این شاخه با استفاده از فناوری‌های نوین انجام می‌شود.

مبحث Telemedicine با چه فناوری‌هایی در ارتباط است؟

Telemedicine دارای شاخه‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به رباتیک پزشکی و جراحی از راه دور اشاره کرد؛ درواقع این دو فناوری جزو شاخه‌های Telemedicine به‌شمار می‌رود که طی آن عمل جراحی با استفاده از انتقال احساس و تجربه جراح در بستر شبکه‌های اینترنتی به کمک بازوهای رباتیک هوشمند انجام می‌شود.

Telemedicine از چه شاخه‌های دیگری برخوردار است؟

یکی دیگر از شاخه‌های مطرح حوزه Telemedicine مربوط به پایش سلامت بدن از راه دور است که در این شاخه تجهیزات مرتبط با فناوری اینترنت اشیا برای ارزیابی سلامت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شاخه از علم، تجهیزات پوشیدنی که از اینترنت اشیا بهره‌مند است مانند لباس‌، کفش، دست‌بند، مچ‌بند و دیگر لوازم پوشیدنی، وضعیت سلامت افراد را به‌صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این مباحث درواقع مرتبط با عمل پایش مداوم سلامتی به‌کمک ابزارهای هوشمند است؛ این روش فراتر از درمان قرار دارد و عملاً روشی برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف محسوب می‌شود.

فناوری اینترنت اشیا چه کاربردی در Telemedicine دارد؟

با استفاده از فناوری‌های هوشمندی مانند ساعت، مچ‌بند و کمربند می‌توان وضعیت سلامت بدن، قلب، میزان سلول‌های سرطانی موجود در خون و سایر پارامترهای مرتبط با سلامت بدن را ارزیابی کرد و در کنار این موارد با استفاده از امکاناتی که اتصال به اینترنت و هوش‌مصنوعی در اختیار این تجهیزات می‌گذارد، می‌توان تشخیص داد که آیا علائمی از بیماری در بدن فردی وجود دارد یا خیر؟ این تجهیزات می‌تواند پرونده پزشکی افراد را پس از پایش و ارزیابی سلامت به پزشکی متخصص ارجاع داده و هشدارهای لازم برای انجام آزمایش‌های دقیق و درمان را به‌سرعت انتقال دهد.

فناوری‌های Telemedicine با چه چالش‌هایی مواجه است؟

به‌طور کلی فناوری Telemedicine یا پزشکی از راه دور در امتداد تکنولوژی‌های مرتبط با هوش‌مصنوعی و اینترنت اشیا است و همواره با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شود. یکی از چالش‌های مهم فناوری Telemedicine قیمت تجهیزات و وسایل مورد نیاز در این حوزه است که باید برای پایش سلامتی به بدن انسان متصل شود؛ البته با پیشرفت تکنولوژی قیمت این تجهیزات همواره در حال کاهش بوده و به‌مرور زمان امکان استفاده از آن‌ها برای تمام مردم فراهم می‌شود.

یکی دیگر از چالش‌های موجود در حوزه Telemedicine راحتی استفاده از تجهیزات این حوزه است که هرچه میزان دشواری این تجهیزات کم‌تر باشد، همه‌گیری آن‌ها در بین جامعه افزایش می‌یابد.

امینت در تجهیزات Telemedicine چه‌مقدار اهمیت دارد؟

یکی از چالش‌های مطرح در حوزه Telemedicine در راستای امنیت و حفظ حریم خصوصی افراد است؛ زیرا اطلاعات افرادی که از این تجهیزات استفاده می‌کنند در قالب بستر شبکه قرار می‌گیرد و باید محرمانه باقی بماند؛ بنابراین امنیت یکی از چالش‌هایی است که فناوری‌های این حوزه با آن روبه‌رو است.

تجهیزات Telemedicine چه تأثیری در زندگی افراد دارد؟

فناوری‌های حوزه Telemedicine در کنار تکنولوژی هوش‌مصنوعی می‌تواند به مرور منجر به افزایش امید زندگی در انسان‌ها شود و عملاً استفاده از این تجهیزات به پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.

فناوری Telemedicine در ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟

امروزه تجهیزات Telemedicine در ایران موجود است و برای بسیاری از بیماری‌ها مانند مشکلات قلبی و بیماری‌های قندی، تجهیزات پزشکی از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات مربوط به حوزه Telemedicine قیمت بسیاری دارند، اما با این حال برای بیمارانی که الزام دارند از این تجهیزات استفاده کنند، موجود است.

در حوزه جراحی از راه دور نیز ایران ربات جراح سینا را طراحی کرده است که این ربات به کشورهای مختلفی صادر شده و قابلیت جراحی از راه دور با کیفیت بسیار بالا را در اختیار دارد همچنین شرکت‌های مختلفی در حوزه Telemedicine و تجهیزات مرتبط با اینترنت اشیا در حال فعالیت هستند.

کد خبر 608013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.