تبدیل تهدید سیل به فرصت با اجرای طرح‌های آبخیزداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های شهری قرار دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی کشور، ابوطالب قزلسفلو، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ستاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، از ۴۰ میلیون هکتار وسعت حوزه آبخیز شهری، تاکنون در ۱۲ میلیون هکتار آن مطالعات تفضیلی و اجرایی، در شش میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در حال انجام است و سه میلیون هکتار آن نیز در دست اقدامات و فعالیت‌های اجرایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه بارش‌های امسال ۲۴ استان، ۱۱۵ شهرستان و ۲۲۴ حوزه آبخیز کشور را درگیر کرده است و سطحی معادل شش میلیون هکتار را تحت تأثیر سیل قرار داده است، افزود: مجموع بارش‌های سال جاری را ۲.۵ میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۱.۵ میلیارد مترمکعب حجم سیلاب بوده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه هدف از مدیریت سیلاب جلوگیری از تلفات جانی و کاهش خسارت سیل است، تصریح کرد: حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب از این سیلاب‌ها توسط سازه‌های آبخیزداری مدیریت شده است و در جاهایی که اقدامات آبخیزداری انجام نشده است، خسارت‌های بیشتری به ابنیه، پل‌ها، تأسیسات و جاده‌ها و اراضی زراعی و باغی وارد شده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از سازه‌هایی که ایجاد شده است، ظرفیت نفوذپذیری خوبی داشته و آب‌ها را به سفره‌های زیرزمینی هدایت کرده است، ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با کارکردهایی که دارد، می‌تواند تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند.

قزلسفلو ادامه داد: در حال حاضر الگوی بارش‌ها در جهان دچار تغییر شده است و ما باید در کنار انجام اقدامات آبخیزداری، خود را با این شرایط سازگار کنیم.

قزلسفلو اضافه کرد: در سال جاری مطالعات مناطق مسکونی در اولویت قرار گرفته است تا امنیت این مناطق برای جلوگیری از مخاطرات مورد توجه قرار گیرد. در قانون برنامه ششم توسعه انجام ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری پیش‌بینی شده که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته بیش از ۶۰ درصد آن اجرایی شده و تحقق پیدا کرده است.

وی گفت: مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت سیل و حفظ پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک تاکید دارند و اگر تأمین اعتبارات لازم انجام شود می‌توان طی دو برنامه پنج ساله هفتم و هشتم عملیات آبخیزداری را در تمامی حوزه‌ها به پایان رساند.

مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی سرانجام درباره لایحه جامع آبخیزداری نیز خاطرنشان کرد: سازمان منابع طبیعی نظرات خود را در این‌باره به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تا در مرحله بررسی کمیسیون‌های تخصصی دولت قرار گرفته است سپس برای تصویب تسلیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

کد خبر 607963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.