برگزاری کنگره شهدای محلات، ستودنی است/ پیوند بسیج و شهرداری در صیانت از فرهنگ شهادت

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به برگزاری نخستین کنگره سرداران و ۶۰۰ شهید منطقه دو شهرداری اصفهان، گفت: یکی از راه‌های موثرترویج فرهنگ ایثار و شهادت این است که برنامه بزرگداشت شهدا را در محلات اجرا کنیم.

سردار مجتبی فدا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در برپایی برنامه‌های بزرگداشت شهدا باید زمینه مشارکت مردم مناطق و محلات را فراهم کنیم، در واقع باید برگزاری کنگره‌ها و بزرگداشت‌های شهدا از حالت کلیشه‌ای و دولتی، خارج شود.

وی ادامه داد: لازم است در کنار برگزاری کنگره‌های بزرگداشت شهدا، سبک زندگی و منش آنان به عنوان اسوه برای اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه جوانان، در محلات تبیین شود.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با بیان اینکه باید شهدا را برای جوانان و نوجوانان به عنوان شخصیت‌هایی دست یافتنی معرفی کنیم، تاکید کرد: شهدا از همین محلات و کوچه‌های شهر به پا خاستند و جان خود را برای دفاع از امنیت و عزت کشور و حفظ اسلام تقدیم کردند.

فدا تصریح کرد: امروز ما در قبال خون شهدا باید به گونه‌ای عمل کنیم که فرزندان و نوجوانانی که بزرگ شده عصر ترویج فضای مجازی هستند، در برابر حربه امپریالیسم و هجمه رسانه‌ای دشمن که به دنبال معرفی الگوهای فانتزی، ذهنی، تخیلی، هنری و سینمایی به آنها است، شهدای ایران را الگوی خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای تحقق این هدف مهم، زنده نگه داشتن یاد شهدا از طریق برگزاری یادواره‌های شهدا در مناطق و محلات است.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان اظهار کرد: در کنار برگزاری کنگره‌های بزرگداشت شهدا از کارهای فرهنگی ماندگار چون نگاشتن کتاب سیره و زندگی شهدا، امور هنری و نمایشی مرتبط، نوشتن مقاله‌ها و دل نوشته‌ها در فضای مجازی، ساخت انواع کلیپ و مستند از خانواده شهدا، سرودن شعرهای آئینی مرتبط با شهیدان محله‌ها، نباید غافل شویم.

فدا با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس، یک گنج بی‌پایان از ارزش‌ها است، گفت: در بیان روایت‌ها از جنگ، باید مراقبت کنیم که جای جلاد و شهید عوض نشود؛ دشمن به دنبال تحقق این هدف شوم است، بنابراین باید برای نسل جوان، ارزش‌ها و باورها به درستی ترسیم و مانع از تبدیل آنها به ضد ارزش شویم.

وی تاکید کرد: جلوگیری از تحریف و جابه‌جایی فرهنگ‌ها و حمایت از پشتوانه‌های انقلاب و اسلام، رسالتی است که شهدا، از ما مطالبه می‌کنند.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان تصریح کرد: باید در سایه برگزاری کنگره‌های بزرگداشت شهدا، شرایط ایران در زمان هشت سال دفاع مقدس، تحریم‌های ظالمانه، نقش و تأثیرگذاری رهبری و هدایت جامعه، عوامل دینی و اعتقادی مردم در پیروزی ایران، مشارکت جوانان، نقش مساجد و روحانیت و فضای معنوی در استقامت و انگیزه‌بخشی به حضور مردم در صحنه مبارزه با دشمن، برای جوانان تبیین شود.

وی عنوان کرد: ترویج دست نوشته‌ها و وصایای شهدا به عنوان چراغ راه مردم و تاکید بر انگیزه‌های حقیقی آنان برای مبارزه با دشمن که هیچکدام برای مسائل مادی پا در میان نگذاشته‌اند، بلکه برای دفاع از ارزش‌ها، قرآن، اسلام، حجاب و امنیت و عزت پرچم جمهوری اسلامی جان خود را فدا کردند، از جمله اقداماتی است که باید در لوای برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا رخ دهد.

فدا افزود: باید با ثبت و ضبط خاطرات شهدا، تدوین تاریخ شفاهی آنان، به‌روزآوری و ترسیم نقش یگان‌های نظامی و انتظامی در دفاع مقدس و خاصه نقش مردم استان در دفاع مقدس، مانع از تحریف سوابق و تاریخ شویم.

پیوند شهرداری و بسیج، منشأ خدمات بسیار است

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره سرداران و ۶۰۰ شهید منطقه دو شهری اصفهان با همکاری شهرداری، بسیج و سپاه، خاطرنشان کرد: شهرداری از جمله ارگان‌هایی است که روزانه با مردم ارتباط تنگاتنگی دارد، در واقع بخشی اعظمی از نیازهای شهروندان در شبانه روز مربوط به خدماتی است که این دستگاه ارائه می‌دهد، بنابراین هرگونه خللی در ارائه این خدمات باعث آسیب به جامعه می‌شود.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان ادامه داد: بسیج، مخلصانه در حال انجام فعالیت‌های فرهنگی و اعتقادی با محوریت محلات است، بنابراین مشارکت نهاد بسیج و شهرداری در برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی در محلات، نویدبخش اتفاقات خوبی است.

فدا، محله‌محوری را به عنوان سیاست اصلی بسیج و شهرداری در این دوره مدیریت شهری دانست و گفت: این سیاست باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی محلات و افزایش مشارکت مردم در امور عمرانی، فرهنگی و مقابله با ناهنجاری‌های محله‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: محرومیت‌زدایی در محلات، خدمت‌رسانی به خانواده‌های نیازمند، کارآفرینی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، ساخت المان‌های شهری به نام شهدا و … از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در سایه همکاری بسیج و شهرداری مناطق محقق شود.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان اظهار کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جرقه‌ای در تاریکی شب است که باعث پیدا کردن راه می‌شود، لذا برگزاری بزرگداشت‌ها با حضور و مشارکت مردم، گام نخست است و باید قدم‌های بعدی به اسم شهدا در طول سال در ابعاد مختلف فرهنگی، عمرانی، خدمتی، ورزشی و اجتماعی برداشته شود.

وی ادامه داد: معرفی شهدای شاخص محلات، نصب پلاکاردهایی از زندگینامه این شهدا، ساخت ورزشگاه‌ها به نام آنان، برگزاری مراسم‌های مذهبی و ملی در مسجد محله و هیئت‌ها به نام شهید و خدمت رسانی عمرانی و برگزاری ویژه برنامه‌های فرهنگی کانون‌ها به نام آنها، از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در همکاری شهرداری‌ها و بسیج رقم بخورد.

فدا افزود: باید پس از برگزاری این کنگره، حتماً یاد و نام شهدای منطقه دو شهرداری را به شیوه‌های مختلف در طول سال زنده نگه داریم، به عنوان مثال ۶۰۰ نیازمند منطقه به نام شهدا تحت پوشش قرار گیرند، ۶۰۰ هزار اصله درخت کاشته شود، ۶۰۰ جهیزیه تهیه یا شش میلیون ختم صلوات یا ۶۰۰ ختم قرآن کریم به اسم این شهدا در مساجد برگزار شود.

وی با بیان اینکه شهدا برای عزت و سربلندی ایران اسلامی جان خود را در کف اخلاص قرار دادند، گفت: قدردانی از شهدا و والدینی که آنان را تربیت کردند وظیفه ماست، ادامه راه شهدا و گرفتن پیام آنها که همانا حفظ جمهوری اسلامی اسلامی است، دیگر رسالت ما در قبال آنان بوده و باید بدانیم مسیر شهدا ادامه دارد؛ جوانان ایران نیز با الگوگیری از شهدا در راه حفظ نظام و انقلاب از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

کد خبر 607962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.