پیکر امین تارخ به خاک سپرده شد +تصاویر مراسم

امین تارخ دقایقی پیش در کنار مزار فرشته طائرپور و افسانه محمدی، بازیگر، کارگردان و مترجم که در سال جاری از دنیا رفتند، به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به امین تارخ برای خاک‌سپاری این هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا جمع شدند.

دو روز از درگذشت نابهنگام امین تارخ، بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون می‌گذرد و او که همیشه در مراسم تشییع و خاک‌سپاری همکارانش حضور داشت و با کلامی گیرا و صدای نافذش در مدح و اندوه فقدان آن‌ها سخن می‌گفت، حالا میزبان دوستان، خانواده و علاقه‌مندانش شده که برای وداع با او در قطعه هنرمندان گرد هم آمده بودند.

پیکر امین تارخ به خاک سپرده شد +تصاویر مراسم

به‌جز خانواده او و مردم علاقه‌مند، هنرمندان سینما و تئاتر از افراد حاضر در قطعه هنرمندان بودند. پیکر مرحوم امین تارخ دقایقی پیش در کنار مزار فرشته طائرپور و افسانه محمدی، بازیگر، کارگردان و مترجم که در سال جاری از دنیا رفتند، به خاک سپرده شد.

تارخ بیستم مردادماه ۱۳۳۲ در محله «سردوزک» شیراز متولد شد. در شش سالگی به دلیل منتقل شدن پدرش، از شیراز به سیستان‌وبلوچستان رفت. پس از سه سال به همراه خانواده به شیراز بازگشت و به تحصیلات خود ادامه داد. سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلات تکمیلی خود را سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق‌لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

وی بازیگری صاحب‌سبک بود و به‌عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت می‌پرداخت. او نقش‌های مختلف و مهمی را در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تئاتر ایفا کرد. تارخ هم به‌عنوان هنرپیشه و هم به‌عنوان عضو هیئت داوری در جشنواره‌های ملی مختلف و همین‌طور به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. او همچنین به‌عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شده بود.

پیکر امین تارخ به خاک سپرده شد +تصاویر مراسم

وی در سال ۱۳۷۳ نخستین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود. تعدادی از فارغ‌التحصیلان کارگاه آزاد بازیگری تا سال ۱۳۸۷، جوایز هنرپیشه برتر در رویدادهای مختلف را به خود اختصاص داده‌اند. دانش‌آموختگانی مانند حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی‌خواه، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان و مجید واشقانی از این مؤسسه وارد عرصه بازیگری شده‌اند.

این مؤسسه در سال ۱۳۷۹ اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بین‌المللی آموزش بازیگری کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد. او دو سال نیز به‌عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرده است.

تارخ از سال ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از چهره‌های برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. او در هجدهمین جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم به‌عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به‌عنوان یکی از کارگردان‌های هنری حضور یافت. وی در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت لوح افتخار «هنرمند ملی» شد.

پیکر امین تارخ به خاک سپرده شد +تصاویر مراسم

کد خبر 607878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.