پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل به کشاورزان/ ضرورت تعریف الگوی کشت مناسب

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارت‌های سیلاب به قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی گفت: وزارت نیرو سقف برداشت از چاه‌ها را به نصف کاهش داد و کشاورزان را مجبور به نصب کنتورهای هوشمند کرد، همچنین پنج ساعت قطعی برق در اوج فصل کشت و جاری شدن سیل باعث خسارت‌های سنگین کشاورزان شد.

حسین محمدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص خسارت‌های دیدن کشاورزان از سیل و قطعی برق اظهار کرد: در ماه‌های گذشته وزارت نیرو با اجرای طرح تعدیل چاه‌های کشاورزی، سقف مجاز برداشت در پروانه بهره‌برداری کشاورزان را به نصف کاهش داد و آنها را مجبور به نصب کنتورهای هوشمند کرد همچنین در اوج فصل کشت این تولیدکنندگان با پنج ساعت در روز قطعی برق روبه‌رو بودند که این شرایط در کنار جاری شدن سیل باعث وارد شدن خسارت‌های سنگین به فعالان بخش کشاورزی شد.

وی با اشاره به همکاری وزارت نیرو برای به حداقل رساندن ساعت‌های قطعی برق کشاورزان افزود: با این وجود، خسارت‌های کشاورزان تنها مربوط به قطعی برق نیست بلکه بر اساس مصوبه مجلس وزارت نیرو موظف به نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی است در حالی که اجرای همزمان این طرح با تعادل‌بخشی، مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر نمایندگان به وزیر برای صرف نظر کردن از اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب در سال جاری یادآور شد: قرار است وزارت نیرو این موضوع را به گونه‌ای مدیریت کند که دو طرح تعادل بخشی منابع آب و هوشمندسازی کنتورهای چاه به صورت همزمان اجرا نشود از سوی دیگر مدیریت بحران پیگیر این موضوع است که پس از اعلام خسارت کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی برای جبران آن اقدام شود.

وی با اشاره به خسارت‌های سیلاب به قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی گفت: خواسته کشاورزان از وزارت نیرو این است که از حق‌النظاره چشم‌پوشی کند و قطعی برق چاه‌ها را به حداقل برساند، وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیری پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل به کشاورزان و حل مشکلات مربوط به بیمه محصولات است.

تعرفه کمرشکن محصولات آب‌بر

محمدصالحی یکی دیگر از راهکارهای حمایت از کشاورزان را خرید محصولات کشاورزی باقی‌مانده برای آنها دانست و تصریح کرد: چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد از محصولات پرآب‌بر مانند صیفی‌جات بین صفر تا صددرصد تعرفه صادرات دریافت می‌شود که این کار زیان قابل توجهی به تولیدکننده وارد می‌کند زیرا به عنوان نمونه قیمت پیاز که به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسید، اکنون کمتر از سه هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود که جوابگوی نیمی از هزینه‌های تولید نیست.

وی افزود: از معاونت صادرات و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود که با خرید تضمینی محصولات یا کاهش تعرفه صادرات از وارد شدن خسارت بیشتر به کشاورزان جلوگیری کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از قول مساعد وزیر نیرو برای همراهی با کشاورزان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت‌هایی که سیلاب به همراه داشت، قرار است تا پایان فصل زراعی برای دریافت حق‌النظاره چاه‌های آب فشاری به کشاورزان وارد نشود همچنین از وزیر نیرو خواستیم برنامه دقیق و مدون قطعی برق در سال آینده را به کشاورزان اعلام کند.

وی نبود الگوی کشت مناسب را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی موظف است آمار درستی از میزان زمین‌های قابل کشاورزی، برآورد میزان مصرف داخل و آمار صادرات را اعلام کند، در صورت صدور مجوز صادرات میزان تعرفه نیز از قبل مشخص شود تا کشاورز با یک برنامه منسجم اصولی و درست برای زراعت سال آینده خود تصمیم‌گیری کند.

کد خبر 607874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.