۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
جای خالی آموزش حضوری

در دوران کرونا این نکته به اثبات رسید که هیچ جایگزینی برای مدرسه وجود ندارد و نوین‌ترین روش‌های آموزشی جای خالی آموزش حضوری را پُر نمی‌کند.

گزارش خبرنگار ایمنا، پس از دو سال خانه‌نشینی دانش‌آموزان در دوران شیوع کرونا، زنگ مدرسه هر روز صبح به صدا درمی‌آید. در نخستین ساعات روز دیدن دانش‌آموزانی که راهی مدرسه شدند و در جنب و جوش هستند، منظره زیبایی در شهر ساخته و جانی دوباره به مدارس داده است.

این روزها شوق بیرون آمدن از لاک آموزش مجازی و نشاط بازگشت به ضرب‌آهنگ عادی زندگی در چهره دانش‌آموزان و معلمان دیدنی است که به دور از تعطیلی و قرنطینه در مدرسه حضور می‌یابند، بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه پس از قرنطینه‌ای دو ساله به بسیاری از چالش‌های آموزشی پایان خواهد داد و ثابت می‌کند برای آموزش صحیح، کامل و کارآمد هیچ‌جا مانند مدرسه نیست، لذا می‌طلبد همه تلاش کنند تا چالش‌های نظام آموزشی و عقب‌ماندگی‌های تحصیل در دوران کرونا رفع شود.

در این بین معاونت آموزش ابتدایی نیز برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت آموزش دارد و نجفی پازوکی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معتقد است طرح تثبیت و جبران یادگیری باید در طول سال تحصیلی ادامه یابد تا ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های یادگیری در دوران آموزش غیرحضوری تا حدودی جبران شود.

همچنین شیوع کرونا بین دانش‌آموزان و معلمان و بهره‌مندی آنها از آموزش حضوری فاصله انداخته است، اما امسال با بازگشایی مدارس این معضل رفع خواهد شد و سبک آموزشی دوران کرونا که چندان کارآمد نبود برچیده خواهد شد، البته برخی معتقد هستند جدایی کامل آموزش و فضای مجازی غیرممکن است و باید در کنار آموزش حضوری به صورت مکمل وجود داشته باشد، چرا که ممکن است اتفاقاتی مانند شیوع کرونا آموزش حضوری را تهدید کند.

نرم‌افزارهای نوین ارتباطی نمی‌تواند خلأ نبود مدرسه و آموزش حضوری را پوشش دهد

نرگس معدنی‌پور، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بازگشایی مدارس و کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: امسال بعد از چند سال محدودیت‌های کرونایی شاهد بازگشایی مدرسه‌ها و حضور پرشور دانش‌آموزان در مدارس هستیم و مسئولان مربوطه باید تلاش کنند تا کمبودهای موجود رفع شود.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی برای داشتن فردایی بهتر نیازمند تربیت نسلی دارای علم، دانش، آگاهی و مهارت است، ادامه می‌دهد: تربیت چنین نسلی بر عهده نظام آموزشی کشور است، در این راستا مدرسه بعد از خانواده، مهم‌ترین مسئولیت را در این حوزه برعهده دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وظیفه مدرسه و معلمان در قبال دانش‌آموزان، می‌افزاید: مدرسه فرد را برای حضور مناسب اجتماعی تربیت می‌کند و مهارت‌هایی از جمله رعایت نظم، قانون، مقررات، محبت کردن، خودمراقبتی، چگونگی مواجهه با مشکلات و رفع مسئله را به دانش‌آموزان می‌آموزد.

وی با بیان اینکه مدرسه نهادی مهم برای تربیت و فرهنگ‌سازی است، تصریح می‌کند: این نهاد برای آموختن و تمرین زندگی اجتماعی فرصت‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهد، در دوران شیوع کرونا به این نکته رسیدیم که هیچ جایگزینی برای مدرسه وجود ندارد و حتی نرم‌افزارهای نوین ارتباطی نیز نمی‌تواند خلأ نبود مدرسه و آموزش حضوری را پوشش دهد.

معدنی‌پور با بیان اینکه انجام مطالعات غیردرسی از سوی دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان می‌کند: دانش‌آموزانی که علاوه‌بر کتب درسی اقدام به مطالعه کتب دیگر می‌کنند، در آینده تبدیل به کنشگران و فعالان اجتماعی خواهند شد. این افراد مسائل، مشکلات و نیازهای اجتماعی را احصا و برای برون‌رفت از مسائل راهکار ارائه خواهند داد و باری از دوش جامعه برمی‌دارند.

ضرورت بهره‌مندی دانش‌آموزان از علم و دانش روز

احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی و اهمیت توجه به رفع معضلاتی که در این زمینه وجود دارد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: یکی از زیباترین روزهای عمر هر دانش‌آموزی دوران تحصیل است، چرا که با آغاز سال تحصیلی جدید گامی دیگر جهت پیشرفت جامعه برمی‌داریم.

وی با بیان اینکه عدالت آموزشی باید در تمام نقاط شهر رعایت شود، ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان ضرورت دارد بدانند که چه جایگاه مهم و حساسی دارند، چرا که آینده‌سازان کشور هستند و زمانی آینده بهتر ساخته می‌شود که از علم و دانش روز استفاده کنند و بهره‌مند شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آموزش غیرحضوری و مجازی در دوران شیوع کرونا، تصریح می‌کند: در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس غیرحضوری شده بود که چالش‌هایی از جمله کاهش سطح کیفی آموزش را به همراه داشت.

بازگشایی مدارس و پایان چالش‌های آموزش غیرحضوری

وی با اشاره به ضرورت آموزش حضوری به دانش‌آموزان، اضافه می‌کند: اکنون شاهد بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در سنگرهای علم و دانش هستیم که اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است، ویروس کرونا مشکلات زیادی را ایجاد کرد، اما سبب شد تا دانش‌آموزان با روش‌های نوین آموزشی و تکنولوژی آشنا شوند و تحصیل کنند، البته می‌دانیم که آموزش‌های غیرحضوری چالش‌هایی را برای والدین و دانش‌آموزان به همراه داشت و با حضوری شدن مدارس باید تلاش کنیم تا کمبودها جبران شود و سطح کیفی آموزش‌ها افزایش یابد.

صادقی با تاکید بر اینکه توجه به آموزش و تحصیل دانش‌آموزان امری ضروری است، خاطرنشان می‌کند: دنیای کنونی عصر دانش و تکنولوژی است و علم‌آموزان هرچه بیشتر باید با آن آشنا شوند و البته در راه درست از آنها استفاده کنند.

وی تاکید می‌کند: در این زمینه شورای اسلامی شهر تهران در این دوره مصوبه‌ای را برای ایجاد و تأسیس سازمان فناوری‌های نوین به تصویب رساند که به موضوعات خلاقانه می‌پردازد، لازم است بدانیم با کمبود مراکز نوآوری و فناوری مواجه هستیم و باید زمینه آشنایی و دسترسی هرچه بیشتر دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی با حوزه نوآوری و خلاقیت را فراهم کنیم.

کد خبر 607805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.