۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
شکست سبدها در کرج!

حدود سه سال از داستان جمع‌آوری سطل‌های زباله مقابل ساختمان‌های کرج می‌گذرد، داستانی که از ابتدا نیز با اما و اگرهای بسیاری همراه بود و نارضایتی شهروندان در این خصوص را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی شهروندان در شهر، یکی از اصول اساسی در فرهنگ شهری و وظیفه مدیران و شهروندان است، این روزها وضعیت پسماند کرج چندان رضایت‌بخش نیست که یکی از دلایل اصلی آن، رعایت نکردن برخی شهروندان و بیرون گذاشتن زباله‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز است؛ اگر این معیار فرهنگ شهری بیشتر رعایت شود، محیط شهر چشم‌انداز بهتری خواهد داشت و هزینه‌های کمتری اعمال می‌شود.

البته نباید از این موضوع غافل شد که بعضی سهل‌انگاری‌ها از سوی پیمانکار خدمات شهری در نبود نظارت کافی صورت می‌پذیرد، با این حال خدمات شهری شهرداری برای رسیدگی بیشتر به محیط شهر، روزانه چند دستگاه ماشین‌آلات سیار را برای جمع‌آوری زباله‌ها به‌کار گرفته است.

تا چند سال قبل فرهنگ‌سازی انجام شده درباره «سر ساعت گذاشتن زباله در بیرون از خانه و نه بر سر کوچه و خیابان» تا حد زیادی موفق بود و توانست این ساعت را برای بیرون گذاشتن زباله‌ها نهادینه کند، اما در سال‌های اخیر فرهنگ رعایت این نظم به مرور زمان برای برخی از شهروندان به فراموشی سپرده شده است. با توجه به توسعه شهر، نهادینه کردن این فرهنگ که «زباله‌ها را شب‌ها بیرون بگذارید» انرژی و هزینه زیادی می‌طلبد. در واقع به دلایلی از جمله رفع آلودگی بصری شهر، تسهیل حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌های مربوط به آن، زمان جمع‌آوری زباله‌ها در هر شهری به ساعات بعد از ۹ شب موکول شده است.

یکی از کمترین کارهایی که شهرداری می‌تواند برای جمع‌آوری زباله‌ها انجام دهد، جانمایی سطل‌های زباله در مناطق مختلف شهر است، اما چندی است که سبدهای زباله از مقابل منازل مسکونی شهر کرج حذف شده است و به سوالی برای شهروندان این شهر تبدیل شد.

مدیران شهری این کلان‌شهر اعلام کردند که شهرداری کرج با هدف تلطیف سیمای بصری کوچه و خیابان‌ها اقدام به حذف سبدهای زباله مقابل واحدهای مسکونی کرده است. مسئولان وقت وعده داده بودند پس از حذف سبدها، شهرداری مسئولیت جانمایی و استقرار مخازن اضطراری مکانیزه در نقاط مختلف معابر اصلی را به عهده دارد؛ در این راستا برای هر منطقه حدود ۵۰۰ مخزن مکانیزه زباله در نظر گرفته شده است که در حال حاضر حدود ۲۵۰ مورد در هر منطقه وجود دارد و بنا به نیاز و درخواست منطقه تعداد آن افزایش خواهد یافت.

نباید فراموش کنیم که در جریان قرار گرفتن مردم نسبت به برنامه‌های شهرداری می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای برنامه‌ها ایجاد کند، لذا بهتر بود مدیریت شهری کرج از ظرفیت رسانه‌ها برای همراه کردن مردم به شکل بهتری استفاده می‌کرد. همچنین بدیهی است که اجرای طرح‌های این‌چنینی بدون آماده کردن طرح جایگزین مشکلات بدتری را برای شهروندان ایجاد می‌کند، کما اینکه تصاویری که در فضای مجازی از محله‌های مختلف شهر کرج پس از جمع‌آوری باکس‌های زباله منتشر می‌شود، نشان می‌دهد این روزها تجهیز نشدن محله‌ها به سطل‌های زباله باعث نارضایتی مردم شده است.

جمع‌آوری سبدهای زباله عامل ترغیب شهروندان برای قراردادن زباله‌ها در مخزن مکانیزه

علی‌اصغر همتی، معاون خدمات شهری وقت شهردار کرج، در رابطه با جمع‌ آوری سبدهای زباله محله گفته بود: بر اساس مطالعات انجام شده، سبدهای زباله مقابل ساختمان‌ها به فرهنگ غیرقابل قبولی تبدیل شده است که منبع آلودگی به‌شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط شیوع بیماری و وجود زباله‌های آلوده در کیسه‌های زباله می‌تواند به منبع انتقال ویروس در طول ۲۴ ساعت تبدیل شود، تاکید کرده بود: با جمع‌آوری سبدهای زباله شهروندان ترغیب می‌شوند رأس ساعت مشخص زباله‌های خود را به مخزن مکانیزه زباله یا مقابل منزل خود منتقل کنند.

معاون وقت خدمات شهری شهردار کرج با بیان اینکه از جمله عوارض قرار دادن بی‌موقع زباله‌ها در سبدهای مقابل ساختمان، پاره شدن کیسه‌ها توسط زباله‌گردها و یا حیوانات شهری است که منجر به جاری شدن شیرابه و انتشار بوی نامطبوع، افزایش جمعیت حشرات موذی و معضلات بهداشتی، همچنین نبود امکان نظافت صحیح و کامل سبدها و محیط اطراف آن توسط پاکبان‌های شهرداری است، اظهار کرده بود: انتظار می‌رود شهروندان نسبت به بیرون گذاشتن زباله‌های خود رأس ساعت ۹ شب اقدام و از قرار دادن آنها در معابر غیر از این ساعت، خودداری کنند.

یک‌سال بعد از طرح جمع‌آوری سطل‌های زباله چه شد؟

سطل‌های زباله اختصاصی بعضی ساختمان‌ها و مجتمع‌های کلان‌شهر کرج که در جمع شدن زباله ساکنان، مؤثر بود و از پخش شدن کیسه‌های زباله و ایجاد مزاحمت برای مردم جلوگیری می‌کرد، به یک‌باره با تصمیم عجولانه مدیریت شهری گذشته کرج از سطح شهر، جمع‌آوری شد.

به گمان مدیران وقت، این امر، جلوه شهر کرج را زیبا می‌کرد، اما نه تنها زیبا نشد، بلکه با پخش شدن زباله روی زمین، زشتی این صحنه‌ها باعث نارضایتی بسیاری از مردم شد؛ تصمیم بر این بود که بعد از جمع‌آوری سبدهای زباله از سطح شهر، سطل‌های مکانیزه به تعداد کافی در محلات و مناطق شهری نصب شود که جبران جمع‌آوری سطل‌های اختصاصی باشد، اما این رویه همچنان با بلاتکلیفی معاونت خدمات شهری شهرداری کرج روبه‌رو بوده است و گاهی شهروندان با حجم زیادی از زباله و جاری شدن شیرابه در سطح شهر مواجه هستند.

موضوع ساماندهی پسماند از درِ منازل و تخصیص سطل‌های تفکیک زباله، بارها و بارها در شورای دوره‌های قبل شهر کرج، مطرح شد، اما همچنان تصمیمی برای آن اخذ نشده است.

انتقاد دادستان کرج از نحوه جمع‌آوری زباله‌ها

پس از گذشت دو سال حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در این باره می‌گوید: همان‌طور که در خصوص مسئولان گذشته اظهار می‌شود و از خدمات خوب به نیکی یاد می‌کنیم، آیندگان نیز در خصوص عملکرد ما قضاوت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه هر چند فرصت خدمت کوتاه است، اما عملکرد مسئولان در ذهن مردم می‌ماند و ثبت می‌شود، تصریح می‌کند: در حال حاضر امکانات و ظرفیت لازم برای خدمات‌رسانی در کرج و سایر شهرها وجود دارد و باید طبق برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت به شهروندان خدمات ارائه داد.

دادستان کرج ادامه می‌دهد: از شورای اسلامی شهر کرج که فرزندان انقلابی نظام انقلاب اسلامی هستند، انتظار خدمات‌رسانی بالایی وجود دارد؛ وقتی که خروجی تصمیمات در امور شهری کار را معطل کند، موجب نارضایتی مردم خواهد شد که بحق است.

شکست سبدها در کرج!

وی با بیان اینکه نباید مردم را ناامید کرد، چراکه علت آن ناامیدی آنها به رفتار مسئولان بازمی‌گردد، تاکید می‌کند: باید با سرعت و دقت‌ها کارها را پیش برد و خدمتگزاری به مردم را معطل نگذاشت، این در حالی است که این روزها در کرج بعضی خدمات همچون نصب سطل زباله و نظافت شهری کارهای بر زمین مانده دارد و در بحث پسماند با مشکلاتی روبه‌رو است.

مددی ادامه می‌دهد: سرپرست شهرداری کرج در زمان فعالیت و انجام مسئولیت خود باید خدمات ماندگاری داشته باشد، چرا که مردم خادمان خود را خوب می‌شناسند؛ در مسیر صحیح خدمت به مردم باید امیال شخصی و قدرت‌طلبی را کنار گذاشت، زیرا عمر مسئولیت‌ها کوتاه است و باید از این فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم تا شرمنده مردم نباشیم.

طرحی که دردسرساز شد!

منوچهر غفاری، سرپرست شهرداری کرج با اشاره به برگزاری جلسه بررسی مشکلات مرکز حلقه‌دره، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در اجرای طرح‌های مختلف باید جوانب کار از زمان مناسب تا میزان مشارکت شهروندان بررسی شود، گاهی توجه نکردن به شرایط زمانی باعث می‌شود یک طرح اثرپذیری خود را از دست دهد و از سوی شهروندان آن طور که باید، مورد استقبال قرار نگیرد.

وی تاکید می‌کند: اینکه بخواهیم کارهای بزرگ را در بازه زمانی کوتاه‌مدت انجام دهیم، انتظاری نشدنی است و بازخورد مناسبی نخواهد داشت.

سرپرست شهرداری کرج با بیان اینکه جمع‌آوری سبدهای زباله از مقابل منازل یکی از طرح‌هایی بود که قبل از اجرا نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده و آماده‌سازی ذهنی شهروندان داشت، می‌افزاید: این طرح پیش از این در بسیاری از کلان‌شهرها اجرا شده بود و خروجی مناسبی داشته است، اما اینکه چرا در کرج آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفت، جای بررسی و تأمل دارد.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا و منازل شهروندان، اظهار می‌کند: در این خصوص باید تولید محتوا در قالب بسته‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد و رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما نیز باید شهرداری را در انتشار آنها یاری کند.

غفاری در خصوص جمع‌آوری زباله‌های عفونی، می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی باید مراکز درمانی را به انعقاد قرارداد با شرکتی که جمع‌آوری این نوع زباله‌ها را به عهده گرفته است، موظف کند، این در حالی است که هنوز بسیاری از مطب‌ها و مراکز درمانی قراردادی با شرکت مجری جمع‌آوری زباله‌های عفونی منعقد نکرده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی شیرابه‌های موجود در حوضچه‌های مرکز حلقه‌دره، می‌افزاید: هرچند امکان نفوذ شیرابه از این حوضچه‌ها به لایه‌های مختلف خاک غیرممکن است، اما در سه ماه گذشته قراردادی برای خشکاندن این شیرابه‌ها منعقد شده است.

سرپرست شهرداری کرج با بیان اینکه در دو ماه گذشته حدود ۶۰ درصد دو حوضچه مرکز حلقه‌دره خشک شده است و این فرایند این ادامه دارد، تصریح می‌کند: در این خصوص استاندار البرز نیز پای کار آمده است و از حمایت دولت برای ساماندهی و تفکیک زباله‌ها خبر داده است.

وی ادامه می‌دهد: بنا به گفته استاندار البرز و با کمک هزینه دولت، دستگاه زباله‌سوز تهیه و در سایت حلقه‌دره جانمایی خواهد شد، همچنین مقرر شده است طرح جمع‌آوری سبدهای زباله مقابله ساختمان‌های شخصی نیمه‌کاره بماند و ادامه پیدا نکند.

غفاری تاکید می‌کند: در حال حاضر اجرای طرح جمع‌آوری یک روز در میان زباله‌ها در کرج مطرح شده است که اجرای آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

شیوه جمع‌آوری زباله‌ها اصلاح شود

علی قاسم‌پور، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه حوزه خدمات شهری شهرداری پیشانی عملکرد شهرداری این کلان‌شهر است و شهروندان نحوه خدمات مدیریت شهری را نظاره و قضاوت می‌کنند، اظهار می‌کند: این موضوع بسیار ناپسند است که طرح جمع‌آوری سبدهای زباله شهر کرج از سال ۹۹ آغاز شد و تا شهریور ۱۴۰۱ ادامه داشت، اما برای مردم خسارت و هزینه به بار آورد.

وی تاکید می‌کند: ذخیره‌سازی موقت زباله برای مردم و شهر کرج به یک معضل تبدیل شده است و شهرداری باید هرچه سریع‌تر طرح جدید را بر اساس نقاط، جمعیت و تراکم ارائه دهد و در این راستا هرچه سریع‌تر تدبیر و برنامه‌ریزی کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج می‌افزاید: هیچ موردی در این زمینه قابل قبول نیست، زیرا نگهداشت شهر حداقل وظیفه شهرداری است، اما با همین حداقل‌ها نیز دچار مشکل هستیم.

کد خبر 607789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.