تدابیری برای پیشگیری از انقراض احتمالی درختان در شهرها

بسیاری از محققان پس از انجام مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه‌ای کاملا معکوس میان درختان و تغییرات اقلیمی وجود دارد؛ وجود درختان و فضاهای سبز باعث کاهش چشمگیر دمای هوا می‌شود و این در حالی است که تغییرات اقلیمی نیز می‌تواند مرگ درختان را در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان استرالیایی مطالعات متعددی در زمینه تأثیرات اقلیمی بر نابودی درختان و پوشش‌های گیاهی سراسر کشور انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که چنانچه اثرات جزایر گرمایی کاهش نیابد، تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰ درصد از درختان سراسر کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت. طبق تحقیقات این افراد، اگر مدیران سایر شهرهای دنیا نیز اقداماتی کارآمد برای به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی در مناطق اعمال نکنند، در نهایت امکان نابودی بیش از دو سوم درختان سراسر جهان وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر، افزایش دما اهمیت وجود درختان را بیش از پیش به تصویر می‌کشد؛ چرا که این موجودات زنده نه‌تنها با ایجاد سایه در کاهش دمای هوا نقش مهمی ایفا می‌کند، بلکه از طریق جذب آب به ریشه‌ها و ساقه‌های خود و تبخیر آن به هوا در به حداقل رساندن دمای محیط پیرامون خود بسیار اثربخش است. سوالی که در این‌جا ممکن است ذهن بسیاری از مردم را به خود جذب کند این‌که چگونه با وجود تأثیر معکوس اثرات جزایر گرمایی بر درختان، می‌توان به حفظ آن‌ها کمک کرد؟

گروهی از محققان استرالیایی با همکاری دانشمندان فرانسوی به بررسی اثربخشی ۳۱۲۹ درخت در ۱۶۴ شهر سراسر دنیا بر تغییرات اقلیمی پرداختند و از تأثیرات معکوس تغییرات اقلیمی بر نیمی از این درختان شگفت‌زده شدند.

تدابیری برای پیشگیری از انقراض احتمالی درختان در شهرها

تهدیدات ناشی از تغییرات اقلیمی بر درختان استرالیا

محققان پس از انجام بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که درختان سراسر استرالیا نسبت به درختان سایر نقاط دنیا در مقابل تغییرات اقلیمی از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار است و افزایش دمای هوا به از بین رفتن بیشتر آن‌ها منجر می‌شود که علت این تفاوت به نوع درختان کاشته شده در هر منطقه نسبت داده شد. در واقع، اگر برنامه‌ریزان سراسر کشور اقداماتی اثربخش برای کاهش دمای هوای شهرها اعمال نکنند، آن‌گاه تا سال ۲۰۵۰ شاهد نابودی بیش از ۹۰ درصد درختان خواهند بود که میزان از بین رفتن این موجودات زنده در شهرهای استرالیایی نظیر ملبورن ۹۳ درصد، در سیدنی ۹۶ درصد، در کانبرا ۹۸ درصد و در داروین به ۱۰۰ درصد نیز خواهد رسید. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه، نابودی درختان در هر شهر بسته به نوع درخت کاشته شده متفاوت خواهد بود که شهرهایی با بیشترین میزان درختانی با برگ‌های کوچک، بیشترین نرخ انقراض را تجربه خواهد کرد.

محققان چنین استدلال کرده‌اند که اگر انتخاب درختان برای کاشت در شهرها تغییر بیابد و در پروژه‌های جدید درختکاری، انواع مقاوم به تغییرات اقلیمی با برگ‌های پهن‌تر انتخاب شود، آن‌گاه آینده شهرهای سراسر کشور و حتی دنیا از تضمین بیشتری برخوردار خواهد بود. علاوه بر این، ایجاد سایر شرایط مناسب ریزاقلیمی و افزایش آبیاری آن‌ها نیز به کاهش دمای هوا در اطراف درختان کمک زیادی خواهد کرد و در نهایت به حداقل رسیدن دمای شهرها را در پی خواهد داشت.

تدابیری برای پیشگیری از انقراض احتمالی درختان در شهرها

خطر انقراض بیش از هزار گونه درخت در سراسر دنیا بر اثر تغییرات اقلیمی

محققان استرالیایی و فرانسوی در مطالعات خود متوجه شدند که بیش از هزار گونه درخت در سراسر دنیا در خطر نابودی ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارد که افزایش بیشتر دما، این تعداد را به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد داد. خبر ناگوارتر این‌که تعداد گونه‌های تحت تأثیر تا سال ۲۰۵۰ به طور چشمگیری بیشتر خواهد شد چرا که بر اساس تحقیقات مختلف، دمای هوا تا حدود چهار دهه آینده، افزایش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که جمعیت جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر خواهد رسید که بیش از نیمی از آن‌ها در شهرها ساکن خواهند شد و همین رویداد به افزایش اثرات جزایر گرمایی در مناطق شهری منجر خواهد شد و تغییرات اقلیمی نیز به سهم خود افزایش انقراض گونه‌های درختی را در پی خواهد داشت.

تدابیری برای پیشگیری از انقراض احتمالی درختان در شهرها

چگونه می‌توان درختان شهری را از گزند تغییرات اقلیمی حفظ کرد؟

افزایش تعداد درختان و گیاهان سبز می‌تواند جنگل‌هایی شهری به وجود بیاورد که علاوه بر کاهش دمای شهرها، در زیست‌پذیری حداکثری مناطق و بهبود رفاه جسمی و روانی شهروندان نقش مهمی ایفا می‌کند. بدیهی است که هر چه تعداد درختان و به طور کلی میزان فضاهای سبز در شهرها بیشتر باشد، قدرت خنک‌کنندگی آن‌ها می‌تواند اثرات جزایر گرمایی را مغلوب کند و در نهایت، خطر انقراض درختان را به حداقل برساند. در چنین شرایطی، احتمال وقوع سایر رویدادهای مربوط به تغییرات اقلیمی نظیر خشکسالی، سیل و گرمازدگی به حداقل می‌رسد و شهرنشینان وضعیت زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد.

محققان استرالیایی استدلال کرده‌اند که کاهش بارش باران و رطوبت خاک از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر انقراض احتمالی بعضی از گونه‌های درختان خواهد بود که مردم سراسر دنیا می‌توانند از طریق استفاده از پساب‌های خود برای آبیاری فضاهای سبز، این احتمال را تا حد زیادی کاهش دهند.

از سوی دیگر، شهرنشینان باید تا جایی که امکان دارد از کاشت درختان و سایر انواع پوشش‌های گیاهی در محیط زندگی خود دریغ نکنند تا در نتیجه آن، دمای شهرها را به طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

در نهایت مردم باید از کندن برگ درختان و گل‌ها یا چیدن کامل آن‌ها خودداری کنند؛ چرا که هر برگ به سهم خود نقش مهمی در کاهش دمای هوا ایفا می‌کند و حفظ آن‌ها در نهایت می‌تواند تغییرات اقلیمی را در سراسر زمین به حداقل برساند.

تدابیری برای پیشگیری از انقراض احتمالی درختان در شهرها

کد خبر 607762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.