۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
نقش ورزش در سلامتی

طبق تحقیقات و مطالعات پژوهشگران، مشخص‌ شده است که ورزش منجر به افزایش طول عمر مردم می‌شود؛ درواقع مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مختلف در افرادی که از فعالیت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند تا ۲۷ درصد کم‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کسب سلامت بیشتر از هرچیزی دغدغه افراد است و عملاً مردم همواره به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای افزایش سلامت خود هستند. سلامت معمولاً با طول عمر انسان‌ها در ارتباط است و به‌همین دلیل هر شخص تمایل دارد با کسب سلامتی بیشتر، طول عمر بیشتری را تجربه کند. یکی از مسائل مهم در کسب سلامت، فعالیت فیزیکی مناسب است که تأثیرات بسیاری در سبک زندگی مردم دارد. ورزش و فعالیت‌های فیزیکی مختلف اگر با روش صحیح انجام شود، تأثیرات بسیار مفیدی بر سلامت مردم دارد که از جمله این تأثیرات می‌توان به افزایش طول عمر، کاهش قند خون، پیشگیری از چاقی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف اشاره کرد.

با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی قلب (بیست‌ونهم سپتامبر ۲۰۲۲ معادل پنجشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۱) نشست نقد و نظر تحت عنوان «سلامت قلب» با حضور تعدادی از متخصصان قلب‌وعروق به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد که در ادامه گزارش قسمت دوم این برنامه را که به بررسی اهمیت فعالیت‌های فیزیکی در کسب سلامت قلب می‌پردازد را می‌خوانید:

ارتقای سطح سلامت جامعه در گرو فعالیت فیزیکی مناسب

محمدمهدی هادوی، متخصص پزشکی ورزشی در رابطه با ارتباط ورزش با سلامت قلب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیرامون ورزش، تحقیقات و مباحث بسیاری مطرح و نقش مثبت آن در پیشگیری از بیماری‌های بسیاری اثبات شده است.

وی می‌افزاید: متأسفانه با توجه به تاکیداتی که در زمینه اهمیت ورزش شده است، میزان فعالیت ورزشی مناسب مردم در کل دنیا و به‌خصوص کشور در سطح پایینی قرار دارد.

این متخصص پزشکی‌ورزشی در همین رابطه اشاره می‌کند: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ۶۰ درصد مردم جهان فعالیت مناسب فیزیکی ندارند؛ درواقع بیشتر این افراد یا فعالیت فیزیکی ندارند، یا شدت و مقدار فعالیت ورزشی آن‌ها به‌قدری نیست که اثرات پیشگیری داشته باشد.

وی تاکید می‌کند: داشتن فعالیت فیزیکی مناسب بسیار اهمیت دارد و مهم است که پیرامون تأثیرات مفید آن در سلامتی بیشتر تاکید شود.

نقش ورزش در سلامتی

هادوی در رابطه با تأثیرات ورزش با سلامت جامعه می‌گوید: طبق تحقیقات و مطالعات پژوهشگران، مشخص شده است که ورزش منجر به افزایش طول عمر می‌شود؛ درواقع مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های مختلف در افرادی که از فعالیت فیزیکی مناسبی برخوردار هستند، تا ۲۷ درصد کم‌تر است.

وی می‌افزاید: بسیاری از عوامل مرتبط با مرگ‌ومیر مانند سکته‌های قلبی و مغزی ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های فیزیکی دارند.

این متخصص پزشکی‌ورزشی ادامه می‌دهد: در افراد ورزشکار خطر بروز مشکلات قلبی کمتر است و مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از سرطان‌ها نیز با ورزش در ارتباط است همچنین خطر بروز سرطان در افرادی که از فعالیت فیزیکی مناسبی برخوردارند، کمتر است.

وی اشاره می‌کند: ورزش و فعالیت فیزیکی برای کنترل فشار خون بسیار مؤثر است و به کنترل قند خون نیز کمک می‌کند، همچنین ورزش از بروز چاقی و اضافه وزن نیز جلوگیری می‌کند و منجر به افزایش قدرت عضلانی و تراکم استخوان می‌شود که به موجب این مسئله می‌توان گفت ورزش برای پیشگیری از پوکی استخوان نیز مؤثر است.

هادوی تاکید می‌کند: با توجه به فوایدی که فعالیت‌های فیزیکی دارد، می‌توان گفت که ورزش برای افزایش کیفیت زندگی در تمام سطوح جامعه توصیه می‌شود.

اهمیت دوچرخه‌سواری در ارتقای سطح سلامت جامعه

سیدمحمد هاشمی، متخصص قلب‌وعروق در رابطه با اهمیت دوچرخه‌سواری در کسب سلامت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انجمن دوستان قلب توسط پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان تشکیل شد. سلامت به‌دست نمی‌آید مگر اینکه به ورزش اهمیت داده شود و این اصل در ورزش دوچرخه‌سواری به خوبی نهادینه شده است.

نقش ورزش در سلامتی

این متخصص قلب‌وعروق ادامه می‌دهد: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که انجمن دوستان قلب بخشی خاص را برای تسهیل دوچرخه‌سواری اختصاص داده است که این مسئله نشان‌دهنده اهمیت پرداختن به ورزش‌های روزانه را نشان می‌دهد.

وی اشاره می‌کند: در کلانشهرها باید از انواع وسایل نقلیه استفاده شود تا بتوان حجم ترافیک را کاهش داد و یکی از راه‌های مهم در این راستا که لزوم توجه بیشتری را می‌طلبد استفاده از دوچرخه است. حرکت به سمت ارتقای سطح سلامت جامعه و کاهش معضل ترافیک با ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری اهمیت بسیاری دارد.

این متخصص قلب‌وعروق ادامه می‌دهد: تورهای دوچرخه‌سواری در تمام شهرهای دنیا وجود دارد، اما متأسفانه ما از آن‌ها محروم هستیم. به‌طور کلی وجود مسیرهای مناسب مردم را ترغیب می‌کند که از دوچرخه استفاده کنند.

هاشمی با اشاره به شعار روز جهانی قلب ۲۰۲۲، می‌گوید: شعار اصلی روز جهانی قلب امسال تاکید دارد تا «قلب» را به‌عنوان «دل» در نظر بگیریم. کاربرد قلب تنها تپش و پمپاژ خون نیست، بلکه کمک و اهدای زندگی به همشهریان نیز جزئی از وظایف قلب است.

نقش ورزش در سلامتی

وی می‌افزاید: هنگامی که شهروندی را تشویق کنیم که از دوچرخه استفاده کند، آن شهروند دیگر آلاینده تولید نخواهد کرد و عملاً به مردم خدمت می‌کند پس اگر آلودگی تولید نکنیم به زندگی خود و دیگران کمک کرده‌ایم.

کد خبر 607748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.