سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری توتال در میدان گازی قطر

هنوز سه ماه از سرمایه‌گذاری قبلی توتال نگذشته است که این غول انرژی فرانسوی، حدود ۱.۵ میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری را در پروژه توسعه عظیم میدان گازی قطر اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر اظهار کرد: شرکت توتال انرژیز حدود ۹.۳۷۵ درصد سهم در پروژه "نورت فیلد ساوت" خواهد شد. این پروژه ظرفیت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) قطر را به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد.

وی افزود: توتال و سایر شرکت‌های نفتی بین المللی، ۲۵ درصد سهم در این پروژه خواهند داشت و باقی آن در اختیار قطر خواهد بود. سرمایه‌گذاری‌های دیگر نیز ممکن است طی هفته‌های آینده اعلام شود.

قطر در بحبوحه افزایش تقاضای جهانی برای گاز طبیعی، در حال افزایش تولید گاز و ظرفیت مایع‌سازی گاز طبیعی است. محدودیت عرضه گاز که پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در فوریه هم وجود داشت، قیمت‌ها را به میزان سرسام‌آوری بالا برده است.

پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال انرژیز، در مراسم امضای قرارداد در قطر، گفت: سرمایه‌گذاری توتال انرژیز در پروژه جدید، حدود ۱.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

همزمان با سفر آخر هفته اولاف شولتس، صدراعظم آلمان برای امضای قراردادهایی در زمینه تأمین ال‌ان‌جی و هیدروژن، وزیر انرژی قطر خاطرنشان کرد: مذاکره با شرکت‌های انرژی آلمانی یونیپر و RWE ادامه دارد.

توتال انرژیز؛ نخستین شرکت خارجی بود که در ژوئن، سهامی در پروژه "نورت فیلد ایست" خریداری کرد. این شرکت ۶.۲۵ درصد از این پروژه سهم دارد که ظرفیت آن ۳۳ میلیون تن است و ۲۹ میلیارد دلار هزینه ساخت خواهد داشت. توتال حدود دو میلیارد دلار در این فاز سرمایه‌گذاری کرده است.

اگرچه این طرح‌های توسعه به قطر امکان می‌دهد تقاضای جهانی رو به رشد برای ال‌ان‌جی را برآورده کند، اما تکمیل هر دو پروژه چند سال طول خواهد کشید و در این فاصله، شرکت‌های نیازمند گاز در اروپا برای تأمین انرژی مورد نیازشان به سختی تقلا می‌کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق برنامه‌هایی که پیش از این اعلام شده، نخستین محموله پروژه "نورت فیلد ایست" در اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ از قطر ارسال خواهد شد. این پروژه از سال ۲۰۲۷ ارسال محموله ال‌ان‌جی را آغاز می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 607689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.