سیاست‌گذاری دولت‌ در بخش کشاورزی چیست؟

رئیس خانه صمت مازندران گفت: آن چیزی که در کشاورزی اولویت دارد تعیین استراتژی‌های کشاورزی بوده تا به پیروی از آن ماشین آلات کشاورزی تهیه و یا تولید شود.

سید مجتبی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استراتژی کشاورزی در ایران با تمام کشورهای جهان متفاوت است و به دلیل موضوع پدافند غیرعامل در این بخش داشتن و یا توانایی برخی از محصولات برای کشور حیاتی است.

وی اضافه کرد: باوجود اقداماتی که به صورت غیر متمرکز در بخش کشاورزی انجام شده اما همچنان تأمین ماشین آلات برای توسعه کشاورزی بسیار ضعیف است.

رئیس خانه صمت مازندران خاطرنشان کرد: آن چیزی که در کشاورزی ما اهمیت دارد تعیین استراتژی‌های کشاورزی است تا بر این اساس ماشین آلات برمبنای چیزی که کاشته شده تهیه یا تولید شود. برای مثال وقتی عمده محصولات کشور در بخش باغی است باید ماشین آلات به‌روز و پیشرفته نیز متناسب با این زمینه تأمین شود.

رضوی با بیان اینکه دولت تصمیمات یک بام دو هوای را در کشاورزی دنبال می‌کند، گفت: با وجود اینکه در زمینه تأمین ماشین آلات کشاورزی در داخل کشور با مشکل مواجه هستیم اما در بودجه سال جاری از معافیت‌های گمرکی محروم شده‌اند؛ این‌ها نشان می‌دهد سیاست دولت در بخش کشاورزی مشخص نیست.

وی ادامه داد: در تأمین ماشین آلات داخلی بحث گرانی آنها تنها مطرح است و در تهیه آن مشکلی وجود ندارد. به طوری که حتی تراکتور و بعضی از تجهیزات کشت گلخانه‌ای به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس خانه صمت مازندران تاکید کرد: در مجموع از سیاست گذاری دولت در بخش کشاورزی بسیار رنج می‌بریم به طوری که می‌توان گفت هیچیک از دولت‌ها نتوانسته‌اند به خوبی این موضوع را ساماندهی کنند.

هزینه تولید محصولات کشاورزی به شدت بالا رفته است

رضوی با بیان اینکه هزینه تولید محصولات کشاورزی به شدت بالا رفته است، گفت: در همه بخش‌های کشاورزی حتی در تهیه کود، سم و تجهیزات با مشکل جدی از لحاظ قیمتی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه اطمینان تولید کنندگان محصولات کشاورزی از دولت از بین رفته است، گفت: قراردادهایی با بخش کشاورزی بسته شد اما به دلیل اینکه به درستی دولت نسبت به آنها متعهد نبود اطمینانی میان دولت و کشاورزان وجود ندارد.

رئیس خانه صمت مازندران تصریح کرد: دولت باید تکلیف خودش را نسبت به محصولاتی که باید در کشور تولید شود، مشخص کند تا بر این اساس ماشین آلات به‌روز و پیشرفته اختصاص یابد؛ درواقع بخشی که به تولید آن در کشور نیاز نیست هزینه و انرژی صرف نشود بلکه تمرکز بر روی واردات این محصولات گذاشته شود.

رضوی با بیان اینکه در تکنولوژی ماشین آلات کشاورزی از دنیا عقب بودیم که با اعمال تحریم‌های جدید در چند سال اخیر باعث شده بازهم عقب مانده‌تر ماندیم، گفت: عقب ماندگی کشور در حوزه ماشین آلات باعث شد تا شکاف زیادی میان برداشت محصولات کشاورزی در ایران و سایر کشورهای جهان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: این مشکل باید به صورت گام به گام و از طریق برنامه‌ریزی‌های بلند مدت مدیریت و ساماندهی شود.

آمایش سرزمینی به درستی باید رعایت شود

رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه آمایش سرزمینی به درستی باید رعایت شود، گفت: تمام مسیرهایی که تا به الان دنبال شده است اشتباه بوده که نتیجه این مسیرهای اشتباه خشک شدن دریاچه‌هایی مانند ارومیه است.

رضوی اضافه کرد: علاوه بر اینکه در بحث مدیریت آب باید برنامه‌های اساسی تعیین شود، نیازمند یک مطالعه کلی در جغرافیای ایران نیز هستیم تا کشت محصول در هر منطقه به صورت مجزا مشخص و اجرا شود.

کد خبر 607568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.