باغ ایران‌زاد از انقراض گونه‌های گیاهی بومی جلوگیری می‌کند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: راه‌اندازی اولین باغ «ایران زاد» به صورت متمرکز و با نگاه حفظ ژنتیک گونه‌های گیاهی با همکاری مشترک شهرداری اصفهان و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش امروز_ شنبه دوم مهرماه_ در حاشیه جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، اظهار کرد: گونه‌های گیاهی باغ «ایران زاد» مختص اقلیم استان اصفهان و ایران است و در این پروژه به نوعی حفظ ژنتیکی گونه‌های گیاهی بومی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه باغ «ایران زاد» در واقع یک بانک ژن است و از انقراض گونه‌های گیاهی نادر جلوگیری می‌کند، افزود: حفظ ژنتیکی گونه‌های گیاهی نادر استان از جمله اقداماتی است که سازمان پارک‌ها از سال‌های قبل آغاز کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهر اصفهان شاید اولین شهری در کشور باشد که اغلب باغچه‌های شهری آن دارای گونه‌های گیاهی دارویی است، در واقع به نوعی چندین سال است که گونه‌های گیاهی ایران زاد در سطح شهر پراکنده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی اولین باغ «ایران زاد» به صورت متمرکز و با نگاه حفظ ژنتیک گونه‌های گیاهی با همکاری مشترک شهرداری اصفهان و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان رقم می‌خورد، خاطرنشان کرد: این اقدام مشترک دانش بنیانی، کاری نو است که می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر شهرهای ایران مطرح باشد.

عرفان‌منش ادامه داد: سعی شده است حدود ۴۰۰ گونه گیاهی کاملاً ایرانی و خاص استان اصفهان در باغ «ایران زاد» کشت و پرورش یابد.

وی اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که امروز مابین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان و مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان امضا شد، سازمان پارک‌ها موظف است که گونه‌های نادر و بذرهای گونه‌های گیاهی را شناسایی و جمع‌آوری کند، سپس زیرساخت‌ها را برای کارشناسان مربوطه فراهم کند تا بذرها در مرکز تحقیقات سازمان پارک‌ها کشت و تکثیر شود و گونه‌های تکثیر شده، در زمینی که مرکز تحقیقات کشاورزی در اختیار گذاشته شده است، کاشت شود.

کد خبر 607546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.