۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
روزگار ناخوش غیزانیه

سال‌های زیادی است که اهالی مناطق شرقی اهواز و غیزانیه با آلودگی ناشی از سایت دفن زباله صفیره دست به گریبان هستند، اما مدیران شهری تاکید دارند که با احداث سلول شماره دو این سایت، بخشی از مشکلات چرخه پسماند اهواز رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه‌اندازی شده است؛ در این سایت تا پیش از تکمیل ظرفیت سلول شماره یک آن، دفن زباله به صورت اصولی انجام می‌شد و کمتر مشکلات زیست‌محیطی در این مجموعه وجود داشت. برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که سلول شماره دو این سایت احداث شود و بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد، اما به دلایل مختلف ساخت این سلول تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به طول انجامید.

تکمیل نشدن سلول شماره دو سایت صفیره و دفن نشدن اصولی زباله بر اساس شیوه‌نامه‌ها، شرایط را برای آتش گرفتن زباله‌ها در این سایت فراهم کرده است و دود ناشی از این آتش‌سوزی ساکنان روستای صفیره و اغلب روستاهای بخش غیزانیه شهرستان اهواز و شرق این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

روزانه یک‌هزار تن زباله شهر به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود، در مدفن زباله‌های این شهر قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه‌هوازی (فوکوئوکا) اجرا شود و پسماندها به روش خاصی در سلول جدید دفن و روی آنها چند لایه خاک‌ریزی شود، اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش سایت صفیره با مشکلات جدی روبه‌رو بود تا اینکه سرانجام پس از سال‌ها، دومین سلول دفن زباله در سایت صفیره به فرایند دفن زباله اضافه شد.

دفن اصولی و بهداشتی زباله با بهره‌برداری از سلول شماره ۲

محمود ثابت‌قدم، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اظهار می‌کند: در راستای بهره‌برداری از سلول شماره دو دفن زباله در سایت صفیره، تمام مجموعه مدیریت سازمان پسماند و کارکنان سایت صفیره دخیل هستند.

وی ضمن تقدیر از پیمانکار پروژه که در شرایط سخت آب‌وهوای اهواز با دمای بالا پروژه را به سرانجام رساند، می‌افزاید: در حال حاضر در نقطه‌ای مناسب برای دفن زباله قرار داریم، اما نقطه مطلوبی برای سازمان پسماند و مدیریت شهری نیست، لذا امیدواریم کارخانه تفکیک، صنایع جانبی، تولید کمپوست و تولید انرژی‌های پاک از زباله را در سال‌های آینده داشته باشیم و چرخه مدیریت زباله به نقطه مطلوب برسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تصریح می‌کند: انتظار می‌رود با آغاز فعالیت سلول شماره دو دفن زباله در سایت صفیره، چرخه مدیریت زباله در این سایت بهبود یابد و پس از چند سال بار دیگر دفن زباله به صورت اصولی انجام شود و علاوه بر آن با تکمیل کارخانه‌پردازش زباله و طرح تفکیک از مبدا شرایط مطلوبی در حوزه پسماند ایجاد کنیم.

رفع مشکلات معضلات زیست‌محیطی اهواز در آینده نزدیک

رضا امینی، شهردار اهواز با بیان اینکه سلول شماره دو سایت صفیره در ابعاد ۳۴۰ در ۱۸۰ با عمق چهار متر طراحی و احداث شد، می‌گوید: عملیات احداث این پروژه از سال ۱۳۹۵ متوقف شده بود، اما در سال ۱۴۰۰ با شروع فعالیت دوره ششم مدیریت شهری اهواز تلاش شد به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در مناطق شرقی اهواز و غیزانیه، آتش‌سوزی و آلودگی زیست‌محیطی برای سکنه و شهر اهواز ایجاد شده بود که این شرایط مورد رضایت مدیریت شهری نبود، می‌افزاید: باید با استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های جدید در کشور و حتی فراتر از آن بتوانیم با اعتبارات لازم به صورت مکانیزه شرایطی را فراهم آوریم که سلامت شهروندان و محیط زیست به خطر نیفتد، چرا که رسالت اصلی شهر و شهرداری اهواز رسیدگی به موضوعات زیست‌محیطی است.

شهردار اهواز با تاکید بر اینکه اولین ضرورت محیط زیست، زندگی سالم برای شهروندان است که در رأس سیاست‌های شورای اسلامی و شهرداری این کلان‌شهر مطرح است، ادامه می‌دهد: مشکلات زیست‌محیطی شهر اهواز به‌زودی رفع خواهد شد و شاهد زیبایی‌های بیشتر در شهر و پاکسازی آن از هرگونه زباله خواهیم بود.

روزگار ناخوش غیزانیه

مدیریت شهری چرخه مدیریت پسماند را تکمیل کند

سیاوش محمودی، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت سازمان پسماند، تاکنون اقدامات خوبی از جمله بازسازی و احیای کارخانه پردازش زباله که سال‌ها از رده خارج شده بود، صورت گرفته است، اظهار می‌کند: احداث سلول شماره دو سایت صفیره اقدام خوب دیگری است که می‌تواند به تفکیک زباله از مقصد و رعایت نکات بهداشتی در این زمینه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه از شهردار و سازمان مدیریت پسماند اهواز می‌خواهیم که چرخه پسماند را در این کلان‌شهر تکمیل کند، می‌افزاید: پسماند حوزه‌های مختلفی دارد و آموزش شهروندی در این خصوص باید جدی گرفته شود تا به سمت کاهش تولید پسماند حرکت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز خاطرنشان می‌کند: در رابطه با تفکیک از مبدا پسماندها، طرحی توسط شورای اسلامی شهر ارائه شده بود که انتظار می‌رود مدیریت شهری، شهردار و سازمان پسماند به طور جدی به آن ورود کنند و تفکیک از مبدا آغاز شود.

وی با بیان اینکه زمینه سرمایه‌گذاری در اهواز وجود دارد، اضافه می‌کند: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی دعوت می‌کنیم تا به موضوع پسماند ورود و در حد توان کمک کنند.

نگاه زیست‌محیطی الزام پروژه‌های مدیریت شهری

احمد سراج، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز معتقد است: احداث سلول شماره دو سایت صفیره نویددهنده نگاهی نوین در مدیریت شهری اهواز است، نگاهی که پیوست زیست‌محیطی دارد، چراکه این مسئله الزام پروژه‌های مدیریت شهری در دنیای امروز است.

وی تصریح می‌کند: در اهواز روزانه حدود ۹۰۰ تن زباله تولید می‌شود که لازم است دفع بهداشتی آنها به صورت روزانه انجام شود در غیر این صورت خطرات زیست‌محیطی آن متوجه شهروندان خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز تاکید می‌کند: مطالبه ما از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف این است که توجه جدی در حوزه زنجیره بازیافت زباله داشته باشند، همچنین از بخش خصوصی می‌خواهیم به این موضوع ورود کند، زیرا بسترهای لازم فراهم شده است.

وی اضافه می‌کند: بخش قابل توجهی از حدود ۹۰۰ تن زباله تولید شده روزانه در این کلان‌شهر قابل بازیافت است، لذا این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند زنجیره بازیافت زباله را در سایت صفیره به‌وجود آورد و علاوه بر آن ایجاد اشتغال را نیز داشته باشیم.

کد خبر 607518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.