لزوم ایجاد عدالت در ارائه خدمات درمانی

برای کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی علاوه بر پیشگیری، میزان دسترسی بیمار به امکانات درمانی نیز بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه امروزه در جوامع مختلف با مشکلاتی در این حوزه روبه‌رو هستیم؛ بنابراین یکی از ارکان مهم روز جهانی قلب امسال ایجاد عدالت در ارائه خدمات پزشکی و درمانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان با انجام یک طرح تحقیقاتی تحت عنوان شناخت عوامل شیوع و مؤثر بر بیماری‌های قلبی فعالیت خود را آغاز و با انجام چند طرح تحقیقاتی با جذب منابع انسانی گسترش یافت؛ این پژوهشکده دارای بیش از ۶۶۸ پروژه تحقیقاتی و یک هزار ۲۹۶ مقاله چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی است، همچنین با سازمان بهداشت جهانی همکاری دارد و رتبه‌های برتری در جشنواره‌های پژوهشی کسب کرده است.

با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی قلب (بیست‌ونهم سپتامبر ۲۰۲۲ معادل پنجشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۱) نشست نقد و نظر تحت عنوان «سلامت قلب» با حضور تعدادی از متخصصان قلب‌وعروق به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد که در ادامه گزارش قسمت اول این برنامه را که به معرفی و فعالیت‌های پژوهشکده قلب‌وعروق و انجمن دوستان قلب می‌پردازد را می‌خوانید:

پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان؛ متصدی کاهش بیماری‌های قلبی در ایران

نوشین محمدی‌فر، معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان در رابطه با فعالیت‌های این پژوهشکده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان فعالیت خود را طی سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ آغاز کرد.

وی می‌افزاید: این پژوهشکده ابتدا فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی انجام می‌داد و از سال ۱۳۷۲ تبدیل به مرکز شد. اکنون نیز این پژوهشکده در قالب هفت مرکز تحقیقاتی با هدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌-عروقی فعالیت می‌کند.

معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان ادامه می‌دهد: این پژوهشکده حدود ۱۵ سال است که با سازمان جهانی بهداشت نیز همکاری می‌کند و در حوزه قلب‌وعروق تنها مرکزی به‌شمار می‌رود که در منطقه خاورمیانه فعالیت دارد.

وی اشاره می‌کند: عمده فعالیت و هدف اصلی این پژوهشکده پیرامون پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی‌-عروقی و کاهش مشکلات ناشی از این بیماری‌ها در جامعه است.

محمدی‌فر در رابطه با فعالیت‌های پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان می‌گوید: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که این پژوهشکده تاکنون در راستای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی انجام داده است، «برنامه قلب سالم اصفهان» است.

بی‌عدالتی درمانی

وی تصریح می‌کند: برنامه قلب سالم اصفهان از سال ۱۳۷۹ در شهرهای اصفهان، نجف‌آباد و اراک آغاز شد که هدف اصلی این برنامه افزایش ملاحظه در سطح جامعه و بهبود سلامت مردم بود.

معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان می‌افزاید: طی این برنامه نه‌تنها افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، بلکه مردم سالم نیز شرکت داشته و عملاً برنامه قلب سالم برای پیشگیری و کنترل بیماری در سطح جامعه مداخله کرد که خوشبختانه این برنامه با موفقیت انجام شد.

وی تاکید می‌کند: برنامه قلب سالم که توسط این مرکز اجرایی شد به‌عنوان نمونه‌ای موفق و مدلی جهانی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی در زمینه اصلاح سبک زندگی شناخته شده است.

انجمن دوستان قلب؛ برگزارکننده برنامه روز جهانی قلب در ایران

حمید شمس‌الکتابی، یک پژوهشگر قلب در رابطه با فعالیت انجمن دوستان قلب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مرکز تحقیقات قلب‌وعروق اصفهان که با گذشت زمان تبدیل به پژوهشکده قلب‌وعروق شد بخش آکادمیک و علمی مباحث مختلف پیشگیری از بیماری را بر عهده دارد.

وی می‌افزاید: درواقع پژوهشکده قلب‌وعروق یک مرکز آکادمیک محسوب می‌شود که طرح‌های پژوهشی مبتنی بر استانداردهای جهانی را اجرا می‌کند و در زمان برگزاری پروژه قلب سالم بخش «جامعه‌نگر» در این پژوهشکده وجود نداشت.

این پژوهشگر قلب ادامه می‌دهد: به‌دلیل اینکه مأموریت پژوهشکده قلب‌وعروق انجام پروژه‌های تحقیقاتی با زمینه پیشگیری است، هنگامی که پروژه قلب سالم به اتمام رسید، مسئولان این برنامه تصمیم به ایجاد انجمنی مردم‌نهاد برای انتقال پیام پیشگیری و کنترل بیماری به جامعه اتخاذ کردند.

وی تاکید می‌کند: در سال ۱۳۷۷ تعدادی از فعالان حوزه قلب‌وعروق اصفهان، علاقه‌مندان این حوزه و بیماران قلبی انجمن دوستان قلب را تأسیس کردند و در سال ۱۳۸۸ این انجمن به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

شمس‌الکتابی اشاره می‌کند: این انجمن تاکنون فعال بوده است و درواقع سازمانی مردم نهاد محسوب می‌شود که از هیچ مرکزی تأمین مالی نمی‌شود. انجمن دوستان قلب تنها با کمک حق ثبت‌نامی که از اعضا دریافت می‌کند و مبالغی که گاهاً به این مرکز اهدا می‌شود، فعالیت می‌کند.

وی در رابطه با فعالیت‌های این انجمن می‌گوید: از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن دوستان قلب که طی سال‌های اخیر انجام شده است، می‌توان به همایش‌های قلب سالم اشاره کرد؛ این همایش‌ها روزهای جمعه در پارک ملت اصفهان برگزار می‌شود.

بی‌عدالتی درمانی

این پژوهشگر قلب در همین رابطه ادامه می‌دهد: همایش قلب سالم متشکل از ورزشی صبحگاهی، پیاده‌روی کوتاه و سخنرانی مرتبط با سلامت قلب است که البته طی سال‌های اخیر با مشکلاتی از جمله شیوع بیماری کرونا مواجه شد.

وی می‌افزاید: از زمانی که موضوع برگزاری روز جهانی قلب در ایران مطرح شد، برگزارکننده مراسم انجمن دوستان قلب بود و هدف اصلی انجمن گستردگی ملی این پروژه است.

شمس‌الکتابی اشاره می‌کند: طی ۱۵ سال گذشته انجمن دوستان قلب با همکاری پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان مراسم روز جهانی قلب را برگزار می‌کند و گزارشات برگزاری این مراسم نیز هرساله برای فدراسیون جهانی قلب ارسال می‌شود.

لزوم ایجاد عدالت در ارائه خدمات درمانی

وی در رابطه با شعار روز جهانی قلب سال ۲۰۲۲ می‌گوید: شعاری که در سال جاری برای روز جهانی قلب تعیین شده، کمی ابهام دارد و در عین حال که مفهوم مشخص دارد، بیان آن پیچیدگی‌هایی را شامل می‌شود.

این پژوهشگر قلب ادامه می‌دهد: شعار روز جهانی قلب امسال Use Heart for Every Heart است که البته کلمه Heart در این شعار به‌شکل ایموجی قلب مشخص شده است و به‌نظر می‌رسد شعار امسال بر مبنای فرهنگ امروزی طراحی شده است.

وی اشاره می‌کند: طبق توضیحاتی که در سایت روز جهانی قلب آمده و بنا بر نظر پژوهشگران این حوزه، Heart نخست تحت عنوان دل معنا شده است.

شمس‌الکتابی در رابطه با لزوم استفاده از کلمه «هر قلب» در شعار روز جهانی قلب امسال می‌گوید: نگاه روز جهانی قلب طی دو دهه گذشته به‌صورت فردی بود و به‌مرور زمان این دیدگاه اجتماعی‌تر شد؛ درواقع در سال جاری سه رکن اصلی پیرامون این شعار در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها رفتار و سلامت فردی مردم است.

وی تاکید می‌کند: مسئله قابل توجه این است که نمی‌توان بدون داشتن طبیعتی سالم، قلبی سالم داشت؛ بنابراین موضوع محیط‌زیست و تهدیدهای جهانی که در این زمینه رو به افزایش است در شعار روز جهانی قلب امسال نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این پژوهشگر قلب می‌افزاید: یکی دیگر از ارکان روز جهانی قلب ۲۰۲۲ جوانب انسانی است. متأسفانه بیماری‌های قلبی‌-عروقی بیش از سایر بیماری‌های غیرعفونی در کل دنیا مرگ‌ومیر داشته است و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: نزدیک به ۱۹ میلیون نفر از مردم جهان بر اثر بیماری‌های قلبی‌-عروقی از جمله سکته قلبی یا مغزی و نارسایی قلبی فوت می‌کنند، به همین دلیل فدراسیون جهانی قلب و سازمان جهانی بهداشت تلاش می‌کنند این میزان کاهش یابد.

شمس‌الکتابی اشاره می‌کند: طبق تفاهمنامه‌ای که در سال ۲۰۱۲ تدوین شد، سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون جهانی قلب تلاش دارد تا سال ۲۰۲۵ مقدار بیماری‌های قلبی را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

وی تاکید می‌کند: برای کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی علاوه بر پیشگیری، میزان دسترسی بیمار به امکانات درمانی نیز بسیار حائز اهمیت است که متأسفانه امروزه در جوامع مختلف با مشکلاتی در این حوزه روبه‌رو هستیم؛ بنابراین یکی از ارکان مهم روز جهانی قلب امسال ایجاد عدالت در ارائه خدمات پزشکی و درمانی است.

کد خبر 607320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.