استفاده از ظرفیت ها برای افزایش سرویس دهی به دانش آموزان/ اصرو گامی به سوی شهر هوشمند

امسال همزمان با بازگشایی مدارس مدیریت شهری کوشیده تا بعد از دو سال تعطیلی، شرایط ایده‌آلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کند، لذا در طرح استقبال از مهر به رفع مشکلات در این زمینه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال با توجه به فرارسیدن مهرماه و آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها مجموعه شهرداری، پلیس راهور، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مربوطه وظایفی برعهده دارند و تلاش‌هایی برای بازگشایی هر چه بهتر مدارس انجام می‌دهند.

در راستای اجرای طرح استقبال از ماه مهر، شهرداری در کنار فضاسازی مناسب مناطق پانزده‌گانه، ایمن‌سازی محل عبور دانش‌آموزان در محدوده مدارس و دانشگاه‌ها از جمله نصب و تعمیر تابلوها و علائم ترافیکی، آشکارسازی گذرگاه‌های عابرپیاده، ترمیم و نصب جایگاه‌های ویژه دوچرخه در کنار مدارس، خط‌کشی مجدد خطوط عابرپیاده و خطوط راهنما در خیابان و معابر اصلی را انجام می‌دهد تا عبور و مرور دانش‌آموزان و دانشجویان با خطرات احتمالی کمتری همراه باشد.

طرح استقبال از مهر به منظور ارتقای سطح خدمات، فضاسازی و آماده‌سازی هر چه بهتر مناطق پانزده‌گانه در مهرماه و بازگشایی مدارس انجام می‌شود، از این رو در خصوص نحوه فعالیت و اقدام‌های انجام گرفته در راستای طرح استقبال از مهر با علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

در راستای طرح استقبال از مهر چه اقداماتی انجام شده است؟

مجموعه ستاد مهر در شهرداری اصفهان تشکیل شده است و بخش‌های مختلف به ریاست معاونت حمل‌ونقل شهرداری این مسئولیت را بر عهده دارند. همواره شورای اسلامی شهر اصفهان بر این موضوع تاکید دارد که اداره شهر در موضوعات مختلف به ویژه مسائل مهم، بدون همراهی و هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها میسر نخواهد شد و این موضوع در خصوص ستاد مهر نیز صدق می‌کند.

انتظار شورای اسلامی شهر اصفهان از مجموعه شهرداری این بوده است که بعد از دو سال تعطیلی مدارس در مهرماه با برقراری تعامل و هم‌افزایی استقبال شایسته‌ای از مهرماه امسال داشته باشیم. شایسته بودن استقبال از مهرماه به این معنا است که خدمات در تمام حوزه‌ها به نحو مطلوب‌تری حتی مطلوب‌تر از دوران قبل از کرونا ارائه شود، چرا که تغییراتی در بافت جمعیتی ایجاد شده و جمعیت دانش‌آموزی با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد، لذا در چند بخش موضوعاتی مورد مطالبه قرار گرفته و در مدیریت شهری دنبال شده است.

چه تدابیری برای استقبال بیشتر شهروندان از حمل‌ونقل عمومی در بازگشایی مدارس اندیشیده شده است؟

در ابتدا سرویس حمل‌ونقل عمومی شهر باید ظرفیت خود را به ظرفیت قبل از کرونا می‌رساند، از این رو با توجه به اینکه در سال‌های اخیر متناسب با نیاز معمولی شهر اصفهان ناوگان حمل‌ونقل عمومی تقویت نشده بود، اولین گام در خصوص تقویت ناوگان اتوبوسرانی و رساندن آن به مرز یک هزار دستگاه اتوبوس برداشته شد تا بتوان بر اساس حجم مخاطبی که از اول مهرماه به شهر اضافه می‌شود خدمت‌رسانی کاملی انجام شود.

این هدف‌گذاری شورای اسلامی شهر اصفهان در شش ماهه نخست سال جاری پیگیری شد و به ثمر نشست و طی روزهای گذشته نیز شاهد رونمایی از اتوبوس‌های جدید بودیم. امیدواریم با افزایش حدود دو برابری ظرفیت حمل‌ونقل عمومی شهر با بحرانی که ابتدای سال و بعد از بازگشایی مدارس در فروردین‌ماه پیش آمد، مواجه نشویم و از آن عبور کنیم و ترافیک روان‌تری در انتظار شهر اصفهان باشد.

آیا فضاسازی مناسب شهری هم‌زمان با بازگشایی مدارس در سطح شهر انجام گرفته است؟

تاکید بر این بود که شرایط شهر برای ورود دانش‌آموزان و دانشجویان به محل‌های تحصیل به لحاظ ایمنی و ترافیکی آماده‌سازی شود، بر اساس این توصیه و تاکید شورای اسلامی شهر تلاش‌های مؤثری در معاونت حمل‌ونقل و خدمات شهری شهرداری شکل گرفت و خط‌کشی‌های ترافیکی، نصب المان‌ها، علائم و هشداردهنده‌ها و ایمن‌سازی معابر برای عبور دانش‌آموزان و دانشجویان در این راستا انجام شده است تا هم‌زمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شاهد فضایی مناسب برای شهروندان باشیم.

آیا دستگاه‌های دیگر در زمینه بازگشایی هر چه بهتر مدارس با مدیریت شهری همکاری داشته‌اند؟

در حوزه همراهی با دستگاه‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش و پلیس راهور در ساعت‌های فعالیت مدارس در نوبت‌های مختلف به شورای آموزش و پرورش استان پیشنهادهایی ارائه شده است که بخش قابل توجهی از پیشنهادهای شهرداری برای استقبال بهتر از مهرماه مورد توجه قرار گرفت.

در بحث شورای ترافیک استان پیشنهادهایی با تاکید مجموعه مدیریت شهری برای روان‌سازی ترافیک و ایمن‌سازی معابر و کنترل حجم سفرها از ابتدای مهرماه مطرح و مورد توجه قرار گرفت. در مجموع شهرداری علاوه‌بر وظایف ذاتی که در حوزه ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی، ارائه خدمات ویژه در عبور و مرور دانش‌آموزان و ایمن‌سازی معابر برعهده دارد، فراهم کردن فضای عمومی شهر به لحاظ زیباسازی شهری و خدماتی که برای استقبال از مهرماه انجام می‌شود را مد نظر قرار داده است.

در حوزه سرویس مدارس چه تدابیری اندیشیده شده است؟

سرویس مدارس یکی از مسائلی بود که از ابتدای امسال دنبال شد، زیرا با توجه به تنش‌هایی که در دو سال تعطیلی مدارس به وجود آمد، احیای ظرفیت سرویس مدارس مانند گذشته دشوار بود، اما تاکنون بیش از ۵۰ درصد ظرفیت‌هایی که قبل از کرونا وجود داشت برای سرویس مدارس ایجاد سرویس‌های ویژه اتوبوسرانی برای سرویس مدارس در نظر گرفته شده و ساعت‌های خاصی برای سرویس‌دهی تعیین شده است، در این راستا قرار شد قطار شهری در ساعت شروع و پایان مدارس چند رام قطار اضافه کند تا بتوانیم بسته‌ای تحت عنوان سرویس مدارس به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه کنیم و رضایت خاطر شهروندان در این زمینه فراهم شود.

مجموع اقدامات شهرداری به عنوان وظایف اصلی در تعامل با پلیس راهور، آموزش و پرورش، استانداری اصفهان و مجموعه خدماتی که برای استقبال مناسب از مهرماه لازم بود، رخ داده، همچنین پشتیبانی‌هایی از برخی مدارس در حوزه بهسازی و زیباسازی در حد همراهی و کمک از جانب شهرداری اتفاق افتاده است و در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز سعی بر این بود که محیط مناسبی برای شهروندان به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان داشته باشیم.

سرویس‌های خدمت‌رسانی به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های بزرگ از جمله دانشگاه اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی و دانشگاه آزاد مانند سابق ادامه دارد، همچنین در بخش وظایف ذاتی شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی، ایمن‌سازی معابر و خدمات شهری به خوبی توسط ستاد مهر سازماندهی شده و با سایر دستگاه‌ها در حد توان هم‌افزایی شکل گرفته است.

تمام دستگاه‌های اجرایی استان از جمله شهرداری، نیروی فراجا، پلیس راهور، آموزش و پرورش و استانداری همکاری‌های لازم را انجام دادند تا با توجه به اینکه دو سال مدارس در مهرماه تعطیل بود، شرایط مناسبی برای بازگشایی فراهم شود. امیدواریم شهروندان این شرایط و تلاش‌های انجام گرفته را به طور ملموس حس کنند و در کنار خادمان خود قرار گیرند و با تعامل بهتر و همراهی بیشتر در نوع تردد و انتخاب وسیله نقلیه و ساعت‌های تردد و آموزش‌هایی که به فرزندان می‌دهند کمک کنند تا از مهرماه به خوبی عبور کنیم و شهری ایمن‌تر، مناسب‌تر، با هوای سالم‌تر، پاکیزه‌تر، ترافیکی روان‌تر را در مهرماه شاهد باشیم.

آیا وسایل حمل‌ونقل عمومی در هفته اول مهرماه رایگان خواهد بود؟

پیشنهاد برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان این بوده است که حداقل یک هفته اول مهرماه وسایل حمل‌ونقل عمومی رایگان شود تا به ترافیک شهری کمک کند و بیشتر فضای فرهنگ‌سازی شکل گیرد. با توجه به پایان نسبی شرایط کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت ایمن شهروندان می‌توانند از برنامه‌های جدید هوشمند مانند اصرو و از وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس‌های جدید و قطار شهری استفاده کنند.

به دنبال این هستیم که با ایجاد فرهنگ‌سازی، شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب شوند، از این رو پیشنهاد رایگان شدن وسایل نقلیه در یک هفته اول مهرماه مطرح شد و امیدواریم با ارزیابی‌ها و امکان سنجی‌هایی که مجموعه مدیریت شهری به ویژه معاونت حمل‎‌ونقل شهرداری انجام می‌دهند مورد توجه قرار گیرد.

باید بحث رایگان شدن وسایل نقلیه عمومی یا بحث تشویقی مشابه آن در دستور کار قرار گیرد، در کنار فعالیت‌هایی که ستاد مهر انجام می‌دهد، باید تلاش کنیم تقاضای سفر مردم را از خودروهای شخصی به سمت حمل‌ونقل عمومی هدایت کنیم چرا که کرونا الگوهای سفر شهروندان را تغییر داده است، اما باید بتوانیم این الگو را به زمان قبل از کرونا بازگردانیم.

زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی تا حد قابل توجهی فراهم است، تنها مسئله فرهنگ‌سازی است که امیدواریم با پیشنهاد رایگان شدن یا تصمیمات قابل توجه انگیزه استفاده از سرویس حمل‌ونقل عمومی به ویژه طی مهرماه را در شهروندان ایجاد کنیم.

آیا اقداماتی جهت رفع مشکلات ثبت نام سرویس مدارس انجام شده است؟

موضوع تعرفه‌گذاری و هماهنگی سرویس‌های مدارس، کارگروهی تحت عنوان ماده ۱۸ دارد که یک ضلع آن سازمان نظارت و مدیریت تاکسیرانی اصفهان زیرمجموعه شهرداری است، همچنین آموزش و پرورش، استانداری و انجمن اولیا و مربیان نیز در این راستا دخیل هستند، همچنین این کارگروه از ابتدای امسال جلسه‌های متعددی تشکیل داده و نرخ‌ها و تعرفه‌ها مشخص و ساماندهی و فراخوان رانندگان سرویس‌های مدارس نیز در سازمان تاکسیرانی انجام شده است.

در عین حال ساماندهی مجموعه‌ها و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت داشتند، نیز انجام و تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، البته بازگرداندن شرایط به قبل از کرونا زمان‌بر خواهد بود.

در حال حاضر چه میزان از ظرفیت سرویس مدارس احیا شده است؟

اکنون بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سرویس مدارس احیا شده است و سرویس‌های اتوبوس ویژه مدارس در مناطقی که دانش‌آموزان و ترافیک بیشتری مانند هسته مرکزی شهر وجود دارد، در نظر گرفته شده، همچنین برای ساعت‌های شروع و پایان مدارس چند رام قطار به مترو اضافه شده است تا پوشش کامل در این راستا انجام گیرد.

مجموعه کارگروه ماده ۱۸ و سازمان تاکسیرانی آمادگی دارد از ظرفیت مجموعه‌هایی که علاقه‌مند به خدمت‌رسانی در این حوزه هستند و حتی استفاده از ظرفیت تاکسی‌های پلاک زرد استفاده کند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید، البته اولویت با ظرفیت سرویس‌های مدارسی است که از گذشته در این راستا فعالیت می‌کردند، اما در صورت لزوم با هماهنگی‌های بیشتر از ظرفیت تاکسی‌های پلاک زرد استفاده خواهد شد.

همچنین با افزایش رام‌های قطار شهری تلاش بر این بوده است که در ساعت‌های آغاز و پایان مدارس سرفاصله حرکت قطارها کاهش یابد تا از ازدحام و تجمعی که در ساعت‌های آغازین و پایانی مدارس وجود دارد، کاسته شود.

کد خبر 607302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.