جوابیه سازمان نظام روانشناسی درخصوص ابهامات مطرح شده در عملکرد این سازمان

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درخصوص ابهامات مطرح شده در عملکرد سه ساله اخیر این سازمان، جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با توجه عملکرد سه ساله اخیر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره که توسط ناصر صبحی قراملکی در یک نشست خبری مطرح شده بود، ضمن تکذیب مطالب درج شده جوابیه‌ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«به اطلاع اعضا محترم جامعه روانشناسی و مشاوره می‌رساند: آقای ناصر صبحی قراملکی، خارج از سازمان در نشست خبری به عملکرد سه ساله سازمان اشاره کرده‌، در مطبوعات درج شده و ابهاماتی در پی داشته است که بعضاً خارج از واقعیت بوده و تکذیب می‌شود. در دوره سه ساله اخیر، علی‌رغم روبه‌رو بودن سازمان با مشکلاتی نظیر کمبود منابع، شیوع بیماری کرونا و کارشکنی‌های مداوم، موفق به بازسازی مجدد سازمان شده‌ایم در تمام بخش‌ها تحرک جدی ایجاد، قانون حاکم و جلوی زیاده‌خواهی‌ها و تخلفات گرفته شده است.

گذشته سازمان ارتباطی به عملکرد درخشان و پر افتخار فعلی ندارد و از بدو مسئولیت جدید برای اولین‌بار آئین‌نامه مالی و معاملاتی توسط شورای مرکزی تصویب و اجرا شده است. حسابرسی عینی سال ۹۸ و ۹۹ و صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ طی شماره‌نامه ۱۲۲۴/۴۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ به شورای مرکزی و هیئت بازرسان ابلاغ و حسابرسی گذشته قبلاً در اختیار شورای مرکزی و هیئت بازرسان گذاشته شده است اما هیئت بازرسان و شورای مرکزی در خصوص حسابرسی گذشته، تاکنون اظهار نظری نکرده‌اند.

سازمان در بخش مالی و اداری، دقیق کار خود را انجام داده، اصولاً سازمان کنش مالی چندانی ندارد و در حد حقوق کارمندان و امور جاری است. پس از ۱۸ سال در دوره جدید، مجمع عمومی را در سال ۱۴۰۰ برگزار کردیم و در صدد هستیم که در سال ۱۴۰۱ با نمایندگان استانی که همراه انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان انتخاب می‌شوند، مجمع عمومی ۱۴۰۱ را برگزار کنیم.

طبق اسناد موجود و شهادت همگان، سازمان دائماً تلاش کرده انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان و استانی را برگزار کند و اقدامات زیادی در این راستا انجام داده است اما شیوع بیماری کرونا، برگزاری مجمع عمومی و اختلاف در ترکیب هیئت نظارت مرکزی، کارشکنی و نام پراکنی‌ها منجر به تأخیر شده است. در دوره اخیر، برای اولین‌بار تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره در هیئت دولت تصویب و ابلاغ و حرکت شایسته و قانونی سازمان در اعلام روانشناس‌نماها منجر به تثبیت و اعتبار رشته شده است که در تاریخ روانشناسی و مشاوره کشور ثبت خواهد شد.

جهت اطلاع؛ علی‌رغم حمایت همه اعضای جامعه روانشناسی و مشاوره، افرادی به جای حمایت از سازمان در کنار روانشناس‌نماها قرار گرفته‌اند. در اختیارگیری ساختمان جدید در یوسف‌آباد، واکسیناسیون اعضا، فرهنگ‌سازی و افزایش اعتبار پروانه صلاحیت حرفه‌ای، IT محور کردن همه امور سازمان اعم از ساماندهی امور کمیسیون‌ها، کاهش سقف متقاضیان و پاسخگو بودن انتخاب اساتید در کمیسیون‌ها از برجسته‌ترین اساتید همه دانشگاه‌ها، تحولاتی بوده که در سازمان اتفاق افتاده است.

از دو سال قبل مسئله حذف مصاحبه و جایگزینی طرح «توانمندسازی و نظارت» و طرح «آزمون صلاحیت حرفه‌ای» را مطرح کرده‌ایم و بررسی شود چه کسانی مخالفت یا همراهی کردند. اقتضایی در آستانه انتخابات تلاش‌های صورت گرفته را زیر سوال بردن جایز نیست و بهتر است افراد به عملکرد و میزان همراهی با سازمان جهت رفع مشکلات نیز اشاره کنند.

ایراد گرفتن غیرواقعی، کار ساده‌ای است و برخی کارشان تنها چوب لای چرخ سازمان گذاشتن است و از پیشرفت‌های سازمان نگران هستند. چگونه است که در سازمان‌هایی نظیر سازمان نظام پزشکی مهندسی یک مورد نداریم که مسائل صنفی در فضای مجازی مطرح شود و اینگونه اقدامات مثبت در حال نتیجه‌گیری و اعتبار اعضا را در جامعه خدشه‌دار می‌کنند.

در سه هفته گذشته، مهم‌ترین همایش ملی در خصوص بیماری کرونا توسط سازمان در وزارت کشور برگزار شد و همه مسئولان، وزرا و اساتید برجسته دانشگاه در آن حضور یافتند و در خصوص نقش روانشناسی و مشاوره در دوران پساکرونا سخنرانی و از تلاش‌های بی‌وقفه سازمان تقدیر کردند. رئیس جمهور محترم نیز پیامی ارسال کردند و اوج اقتدار و کارآمدی این رشته و سازمان را همه ملاحظه کردند.

اکنون که در حال نتیجه‌گیری از جمله تنظیم سند راهبردی مقابله با عوارض روانی اجتماعی کرونا توسط روانشناسان و مشاوران و وضع کردن بیمه‌های پایه هستیم، ضرر اینگونه نامه‌پراکنی‌ها، طرح مباحث غیرضروری و اتهام به نهادهای نظارتی، تنها متوجه رشته، اعضا و افرادی است که با امید این رشته را انتخاب کرده و در حال تحصیل هستند.

روانشناس‌نماها حقوق اعضا و مردم را ضایع و به اعتبار رشته در جامعه لطمه وارد کرده‌اند. همراهی با آنها جفا به اعضا است و در تاریخ روانشناسی و مشاوره کشور ثبت می‌شود. امیدواریم با وحدت و همکاری، انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان هرچه سریع‌تر برگزار شود و گام‌های پیشرفت و تعالی رشته که مدتی است شروع شده است، تداوم یابد و به سرانجام برسد.»

کد خبر 607291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.