جای خالی بازارچه‌های محلی در فریدونشهر

یکی از انگیزه‌های ماندگاری شهروندان در شهرهای کوچکی همانند فریدونشهر با پایه اقتصادی کشاورزی و دامداری، ایجاد بازارچه‌های دائمی است که می‌تواند سکوی پرتاب مشاغل خرد و جذب گردشگر برای شهر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدونشهر از شهرهای گردشگرپذیر است که در غربی‌ترین نقطه استان اصفهان قرار دارد. این شهر طبق سرشماری سال‌های اخیر دارای ۱۴ هزار نفر جمعیت است که با احتساب حضور گردشگران در فصول مختلف، به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رسد.

ورود جمعیت عشایری و روستایی که مزارع فصلی دارند، پتانسیل مهمی برای فریدونشهر است که می‌تواند به چرخه تولید و فروش محصولات کشاورزی و دامداری کمک کند، اما این مهم منوط به تأسیس بازارچه‌های محلی است.

وجود بازارچه دائمی نیاز شهر است

محمد ملیانی، یکی از شهروندان فریدون‌شهر می‌گوید: با توجه به اینکه شغل شهروندان کشاورزی و دامداری است، موقع برداشت محصول بازارچه و مکان مناسبی در شهر نیست تا تولیدات خود را به فروش برسانیم و معمولاً محصولاتمان به شهرهای همجوار منتقل و توسط دلالان ارزان به فروش می‌رسد.

وی می‌افزاید: برای جلوگیری از سد معبر لازم است مکانی برای فروش محصولات کشاورزی دایر شود، از این رو درخواست ایجاد بازارچه را از شهرداری داریم تا محصولاتمان به‌طورمستقیم خریداری و با قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

رونق کارآفرینی در گرو ایجاد بازارچه محلی

احمد جدیدی، یکی دیگر از شهروندان فریدونشهر تاکید می‌کند: لازم است شهرداری و شورای شهر نسبت به ایجاد بازارچه محلی اقدام کنند، بازارچه‌های محلی موجب توانمند شدن افراد و رونق کارآفرینی می‌شود، چراکه کشاورزان و دامداران تولید را از منابع کشاورزی و دامداری خود آغاز می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ساکنان فریدونشهر امید دارند که مدیریت شهری در دوره ششم به این مشکل رسیدگی کند؛ تابستان امسال بازارچه دائمی ایجاد نشد تا دست رنج کشاورزان با نرخ بهتری به فروش برسد.

این شهروند فریدونشهر تصریح می‌کند: اقتصاد و پایه فریدونشهر کشاورزی و گردشگری است؛ بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود تا در تمام فصول سال بازارچه محلی برپا باشد.

وی اضافه می‌کند: در این شهرستان علاوه بر محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی به صورت خودرو رویش دارد و بیشتر جوانان از فروش این محصولات درآمد کسب می‌کنند.

بازارچه‌های محلی سکوی پرتاب مشاغل خرد است

فرزاد مؤمنی، کارشناس‌ارشد شهرسازی در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: راه‌اندازی بازارچه‌های محلی به کسب و کار افراد منطقه بر می‌گردد، مثلاً شهری که حوزه خدماتی آن بر پایه کشاورزی و دامداری است.

وی می‌افزاید: شکل‌گیری بازارچه‌های محلی اعتماد بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را به دنبال دارد؛ بنابراین با این حساب اعتماد، تولید به وجود می‌آید، و قابلیت ایجاد کسب‌وکار را در سطح خرد به وجود می‌آورد، و باعث توسعه و ارتقای درآمد خانواده‌ها می‌شود.

این کارشناس ارشد شهرسازی تصریح می‌کند: ایجاد کسب و کار با این شرایط ویژه در قوانین شهری برای اقتصاد مفید است، زمانی که بر اساس قوانین شهری یک بنگاه اقتصادی شکل می‌گیرد نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه‌های ایجاد است که روی پیکره قرار می‌گیرد، ایجاد بازارچه‌های محلی برای خانواده‌هایی که در حوزه دامپروری و کشاورزی و صنایع دستی فعالیت دارند و توانمندی خود را در حوزه درآمدزایی و کسب و کار مشاغل خرد ارائه می‌دهند، موجب ترغیب آنان می‌شود تا در این حوزه به فعالیت بپردازند و کسب و کار خود را رونق دهند.

مؤمنی می‌گوید: ایجاد بازارچه‌های محلی سکوی پرتاب برای افرادی است که می‌خواهند در حوزه اقتصادی فعالیت کنند، زیرا بدون اینکه بخواهند موانع و قوانین شهری را پشت سر بگذارند کاری راه‌اندازی می‌کنند، و بعد اینکه پایه‌های اقتصادی آنان محکم شود می‌تواند بنگاه اقتصادی در سطح فراتر مثلاً یک فروشگاه برای خود ایجاد کنند.

وی تاکید می‌کند: یکی از موانع توسعه اقتصادی که خانواده‌ها به دنبال آن نمی‌روند به دلیل وجود یک مانع از جنس هزینه است، چون می‌گوید چرا باید این همه هزینه کنم تا محصول خود را به فروش برسانیم و بر همین اساس اقدام نمی‌کنند، اما اگر به این توانمندی برسند که با این هزینه می‌تواند درآمد سرشاری کسب کند و اعتماد به نفس در خود ببیند، قطعاً وارد یک بازی برد برد می‌شوند.

این کارشناس شهرسازی تاکید می‌کند: علاوه بر شهرداری‌ها، دهیاری نیز در روستا می‌تواند بستری برای فروش محصولات فراهم آورد، بازارچه‌هایی که در سطح روستاها است می‌تواند گردشگری روستایی را رونق ببخشد و تورهایی به واسطه این بازارچه، می‌تواند به سمت روستاها و شهرها هدایت شود.

مؤمنی می‌گوید: امروزه با توجه به اهمیت حوزه سلامت، مردم جهان به سمت استفاده از تولیدات کشاورزی و دامپروری و سنتی روی آوردند، لذا بازارچه‌های محلی اهمیت فراوانی برای گردشگران دارد.

تخصیص بودجه برای ساخت بازارچه در سال ۱۴۰۲

ابراهیم باتوانی، شهردار فریدونشهر اظهار می‌کند: در جلسه با هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران شهرستان فریدونشهر و کارشناسان جهاد کشاورزی به منظور بررسی و تشریح مشکلات پیش روی باغداران، با درخواست شرکت تعاونی باغداران شهرستان برای در اختیار قراردادن مکان و راه‌اندازی بازارچه‌ای به منظور عرضه مستقیم محصولات باغی و کشاورزی موافقت کردیم و مقرر شد نسبت به حل مشکلات کشاورزان و باغداران در حوزه مربوط به مدیریت شهری اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد پایه شهر فریدون‌شهر کشاورزی بوده و یکی از مطالبات شهروندان ایجاد بازارچه‌های محلی برای فروش محصولات کشاورزی و دامی است، می‌افزاید: در این زمینه شهرداری در همکاری با شرکت تعاون باغداران محلی که متعلق به شهرداری است به منظور ایجاد بازارچه در اختیار تعاونی قرار داده تا کشاورزان محصولاتی باغی خود را برای عرضه به این محل بیاورند.

شهردار فریدون‌شهر تصریح می‌کند: شهرداری در همکاری با کشاورزان اقدام به لایروبی بعضی از پل‌ها و انهار و قنوات کرده است و همکاری مدیریت شهری با کشاورزان در زمینه‌های گوناگون ادامه‌دار خواهد بود.

باتوانی ادامه می‌دهد: در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری فریدونشهر تصمیم داریم برای ایجاد بازارچه دائمی در یکی از نقاط شهر بودجه تخصیص دهیم، تا از سد معبر در مرکز شهر نیز جلوگیری شود.

کد خبر 607266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.