فقدان افق ملی در رویدادها و فستیوال‌های شهر اصفهان

عضو هئیت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: افق آیین‌ها، فستیوال‌ها و رویدادهای شهر اصفهان ملی نیست حتی هفته فرهنگی اصفهان این افق را ندارد، به همین خاطر نیاز است در بحث هویت شهری اصفهان از رویکرد محلی خارج و رویکرد میان فرهنگی دنبال شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جبار رحمانی امروز_ پنجشنبه سی و یکم شهریورماه_ در هفتمین نشست «شیوه ما مردمان» با موضوع نظام آئینی و هویت شهری، اظهار کرد: هر شهر مناسک و آئینی دارد که نشان از هویت آن شهر و مردمانش است؛ این مناسک و آئین‌ها بیانگر ویژگی‌های فرهنگی، هنری و مردم شناسی آن شهر است.

وی افزود: این مناسک، رویدادها و آئین‌ها برای شهرها جایگاه‌های محلی، منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی تعریف می‌کند که این جایگاه براساس رویکرد این رویدادها و آئین‌ها تعریف می‌شود. در واقع یک رویداد آئینی است.

جایگاه نامناسب اصفهان در هویت شهری

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تصریح کرد: شهر اصفهان با وجود ظرفیت‌های غنی در تمامی حوزه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی متأسفانه جایگاه مناسبی در بحث هویت شهری و رویدادهای ملی و بین المللی ندارد؛ به عنوان مثال در صورتی که یکی از ساکنین شهرهای ایران از ما بپرسد چه زمانی برای سفر به اصفهان پیشنهاد می‌دهید همگی ماه اردیبهشت را به خاطر مطبوع بودن آب و هوا پیشنهاد می‌دهیم و از معرفی روز و یا ماهی که مناسبت برگزاری یک رویداد ویژه آن هم در سطح ملی و بین المللی باشد، عاجز هستیم.

وی ادامه داد: این عجز در معرفی روزها و یا ماه‌های سال برای معرفی رویدادها و اتفاقات ویژه شهر اصفهان، نشان از این دارد که شهر اصفهان با وجود جایگاه غنی در عرصه فرهنگ، هنر، تاریخ نتوانسته تقویم فراگیری را در خود شکل دهد.

اصفهان به هویت گذشته خود متکی است

جباری اضافه کرد: متأسفانه اصفهان همچنان به هویت گذشته خود متکی است بلکه در عصر جدید نباید هویت را از گذشته ساخت بلکه باید هویت جدید را برای نسل آینده ساخت که این امر با تعریف و برگزاری رویدادها و مناسبت‌های فرا منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گیرد.

وی گفت: مردم از هر قشری برای خود تقویم رویداد دارند یعنی یک فرد مذهبی می‌داند که در مناسبت مذهبی خاص در کدام نقطه شهر اصفهان حاضر شود، کدام مکان از شهر اصفهان ویژه آن مناسبت مذهبی، آئینی خاص دارد، اما متأسفانه شهر اصفهان فاقد تقویم فراگیر است که در وهله اول بتواند با برگزاری رویدادهایی مشترکات بین تمام شهروندان و سپس این اشتراکات را در سطح ملی و بین‌المللی تقویت کند.

این دکترای مردم شناس تصریح کرد: هویت، تعلق‌ها، ارزش‌ها، وابستگی‌ها است به همین خاطر هویت شهروندان به مجموعه خاطرات شهروندان از آن شهر باز می‌گردد که حس تعلق و لذت از شهر را برای شهروندان ایجاد می‌کند. در واقع حس تعلق مهمترین عنصر هویت بخش یک شهر است.

اصفهان فراتر از شهر تعریف نشده است

وی گفت: متأسفانه هنوز اصفهان فراتر از «شهر اصفهان» تعریف نشده است و هر روز این جغرافیای شهر اصفهان تنگ‌تر می‌شود به عنوان مثال اصفهانی‌های بومی مردم اطراف شهر اصفهان همچون خمینی شهر، شهرضا، نجف‌آباد را به عنوان اصفهانی به رسمیت نمی‌شناسند که این نشان می‌دهد هویت شهر اصفهان چتر خود را فراگیر نکرده است و برنامه‌های هفته فرهنگی و رویدادهای مشابه این هفته نتوانسته هویت شهر اصفهان را فراگیر کند.

رحمانی اظهار کرد: امروزه شهرها هویت خود را از محلی به ملی و بین‌المللی ارتقا داده‌اند، اما همچنان شهر اصفهان در هویت بسته و کوچک محلی خود باقی مانده است و از میراث گذشتگان به ویژه میراث عصر صفوی ارتزاق می‌کند. اصفهان هنوز در جغرافیای محدود شهری خود در بخش هویت بخشی مانده است و در بعد هویت ملی و بین‌المللی کار نکرده است. اگر بناهای تاریخی دوره صفوی را از اصفهان بگیریم گردشگر با چه بهانه‌ای به اصفهان سفر کند، چه رویداد ملی و بین المللی در طول ایام سال در اصفهان برگزار می‌شود که گردشگر بخاطر آن سفر به این شهر کند.

وی افزود: اصفهان ظرفیت‌های بالایی در برگزاری رویدادها و مناسبت‌های ملی و بین المللی دارد، اما متولیان امر نتوانسته‌اند در این حوزه موفق عمل کنند، همین خیابان چهارباغ را اگر در یکی از دیگر شهرهای جهان بود آن وقت شاهد بودیم چه رویدادهای بین المللی در این محور برگزار می‌شد که باعث رونق اقتصادی آن شهر و کشور می‌شد.

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: اصفهان نتوانسته است به غیر از بناهای با شکوه عصر صفوی هویتی برای سایر شهروندان شهرهای ایران ایجاد کند تا بتواند آن‌ها را برای سفر به خود ترغیب کند. شهر کاشان توانسته با مراسم گلاب‌گیری یک هویت ملی برای تمامی شهرهای کشور ایجاد کند تا تمامی شهروندان شهرهای ایران برای شرکت در این مراسم مجبور به سفر به کاشان شوند.

نیاز به بازاندیشی در نظام فستیوال‌های شهر اصفهان

وی تاکید کرد: شهر اصفهان نیاز به بازاندیشی در نظام مراسمی و فستیوال‌های شهری دارد و نباید در این سیاست‌گذاری معطوف به منطقه شود بلکه باید جغرافیای ملی و بین‌المللی این رویداد را در نظر بگیرد. در واقع شهر اصفهان باید رویدادها و فستیوال‌هایی را برگزار کند که برای هر جامعه مخاطب برنامه نو و اثرگذار داشته و مهم‌تر از همه این رویدادها و فستیوال‌ها با یکدیگر جهت تقویت بعد هویت ملی و بین‌المللی شهر اصفهان همپوشانی داشته باشد.

رحمانی تاکید کرد: افق آئین‌ها، فستیوال‌ها و رویدادهای شهر اصفهان ملی نیست حتی هفته فرهنگی اصفهان این افق را ندارد؛ به همین خاطر نیاز است در بحث هویت شهری اصفهان از رویکرد محلی خارج و رویکرد میان فرهنگی دنبال شود.

به گزارش ایمنا، سلسله نشست‌های بررسی ارتباط و متقابل فرهنگ عامه و گستره‌های اجتماعی «شیوه ما مردمان» به همت موزه عصارخانه شاهی، ماهانه برگزار می‌شود.

کد خبر 607227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.