راه‌اندازی شرقی‌ترین ایستگاه هواشناسی مشهد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد، از آغاز فعالیت ایستگاه هواشناسی شرق مشهد واقع در کیلومتر ۱۰ جاده قدیم نیشابور، به عنوان یازدهمین ایستگاه هواشناسی تحت نظارت و مالکیت مدیریت شهری در مشهد خبر داد.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون دانش بشر، دسترسی به اطلاعات هواشناسی در نقاط مختلف کلانشهرها علاوه بر شناخت اقلیم شهری، نقش بسیار مؤثری در تصمیم گیری و برنامه ریزی های مرتبط با حوزه شهری دارد و در بسیاری از موارد در کنترل بحران‌ها و جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث طبیعی نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد.

وی ادامه داد: در کلان‌شهر مشهد نیز همسو با بسیاری از کلان شهرهای توسعه یافته دنیا با استقرار ایستگاه‌های تخصصی هواشناسی در نقاط مختلف شهر تلاش شده تا با دریافت و تحلیل انواع داده‌های مرتبط با هواشناسی، نقشه‌ها و مدل‌های مختلفی، به منظور بهبود تصمیم گیری و ارائه خدمات به شهروندان، در اختیار مدیران شهری قرار گیرد.

معاون شهردار مشهد گفت: با توجه به نیاز اساسی به داشتن، یک بانک اطلاعاتی مدون و مشخص در حوزه هواشناسی شرق مشهد، ایستگاه هواشناسی کارخانه پسماند واقع در ۱۰ کیلومتری جاده قدیم نیشابور به عنوان یازدهمین ایستگاه هواشناسی تحت نظارت و مدیریت شهرداری مشهد، راه اندازی و فعال شد.

وی اضافه کرد: به طور معمول ایستگاه‌های هواشناسی با دریافت اطلاعاتی نظیر درجه حرارت هوا، رطوبت، فشار، سمت و سرعت باد و داده‌های دستگاه باران سنج و تشعشع سنج موجود در هر ایستگاه نسبت به شناسایی پارامترهای محلی هواشناسی در جهت مکان یابی و جانمایی صحیح دپو خاک و نخاله و همچنین چرخه تبدیل پسماندها به کود آلی نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.

نجفی بیان کرد: خروجی نهایی تحلیل داده‌های این ایستگاه‌ها منجر به تهیه بانک اطلاعاتی هواشناسی شهر مشهد خواهد شد که نقشه راه قابل اعتمادی در برنامه ریزی های شهری برای مدیران است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع پارامترهای جوی نقش بارزی در فعالیت‌های عمرانی، طراحی شهری و معماری ساختمان دارند و آگاهی از مقادیر کوتاه مدت و بلند مدت پارامترهای جوی نظیر دمای هوا، میزان بارش، رطوبت نسبی، سمت و سرعت باد و پدیده‌ای زیان بخش جوی نظیر رگبارهای شدید، رعد و برق، برف‌های سنگین و یخبندان‌ها و بادهای شدید علاوه بر مدل سازی، در مراحل شناسایی، طراحی و اجرا و همچنین مرحله بعد از بهره برداری پروژه‌های خدمات شهری می‌تواند کمک شایانی در اصل «به صرفه بودن» طرح و «استحکام» آن داشته باشد.

روابط عمومی معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد

کد خبر 606973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.