توانمندسازی سالمندان با رویکرد ارتقای معیشت مد نظر قرار دارد

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: توانمندسازی سالمندان با رویکرد ارتقای معیشت مد نظر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا شمس‌احسان امروز _چهارشنبه سی‌ام شهریورماه_ در یازدهمین سلسله نشست سلامت سالمندی که به همت معاونت فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با موضوع "توانمندسازی سالمندان با رویکرد ارتقای معیشت" برگزار شد، با اشاره به مشکلات سالمندان مانند دور شدن از شغل خود و مشکلات جسمی، اظهار کرد: این مسائل روابط آن‌ها را در جامعه و خانواده تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب انزوای آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است تا حس مولد بودن را به سالمندان بازگردانیم، زمانی این امر محقق می‌شود که بتوانیم بسترهای لازم را با هم‌افزایی بین بخشی برای کسب رضایت زندگی سالمندان فراهم کنیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهداف مصوبه شورای ششم شهر تهران، گفت: اولین موضوع توجه حقوق و ارتقای سلامت سالمندان بوده و دومین هدف کنش بالای ذهنی و جسمی‌سالمند و موضوع سوم درگیری فعالانه با زندگی سالمند است که مدیریت شهری در راستای موضوعات مطرح شده برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه وقتی سالمند ارزش‌مندی خود را درک کند، از زندگی خود رضایت نیز خواهد داشت، تصریح کرد: در امور سیاسی و اجتماعی کشور از سالمندان به عنوان فرد کنشگر استفاده نمی‌شود، لذا باید سالمندان را از حاشیه به بطن جامعه آورد و برنامه‌ریزی‌ها نیز باید از خود خانواده انجام و حس استقلال و خود مختاری در تصمیم‌گیری‌ها به سالمندان داده شود.

عضو شورای اسلامی‌شهر تهران افزود: از ظرفیت آن‌ها می‌توان برای آموزش به جوانان و نیز نظارت بر عملکرد آن‌ها استفاده کرد، اشتغال آن‌ها در کارهای سبک و متناسب با اقتضاهای جسمی و سختی کار می‌تواند با فراهم آوردن فرصت‌های بیشتری برای کارایی و بهره‌وری از سالمندان حس پویایی و نشاط زندگی سابق را به آن‌ها بازگرداند و نیازمندی آن‌ها به وابستگی‌های بیرونی را کاهش دهد.

وی با اشاره به اقداماتی که مدیریت شهری با هدف توانمندسازی و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان مد نظر دارد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و تأسیس مرکز روزانه سالمندی با عنوان سلامت، همچنین مراکزی با هدف توانمندی و مشارکت چند بعدی سالمندان و مکانی برای اشتراک‌گذاری تجربه‌های سالمندان در نظر گرفته شده است تا منجر به افزایش کیفیت زندگی آن‌ها شود و نیز احساس ارزشمندی در این قشر از جامعه ایجاد شود.

شمس‌احسان آماده‌سازی ذهنی و طراحی برنامه‌های خود مراقبتی را موضوع مهمی دانست و گفت: در این راستا نیازمند تلاشی همه جانبه و استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی، اجتماعی و گروه‌های جهادی هستیم و کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر پذیرای ایده‌های کارآمد است.

کد خبر 606935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.