لزوم درک عمیق فقر شهری

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه ماهیت پیچیده و چندوجهی فقر شهری به‌دلیل تولید دانش و ارائه روش‌های راهبردی سزاوار درک عمیق‌تری است، گفت: شهرنشینی روزافزون باعث شهری شدن فقر شده است؛ چنانکه به‌طور متوسط خط فقر شهری ۹۵ درصد بالاتر از خط فقر روستایی است.

فریاد پرهیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در هزارە سوم، شهری شدن فقر اتفاق افتاده است که در همین راستا، فاصله طبقاتی و دوگانگی به‌ویژگی مسلط بیشتر شهرهای کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه فقر یکی از مهم‌ترین مباحث در علوم اجتماعی، مطالعات توسعه و پژوهش‌های شهری است، ادامه داد: درک فقر شهری با کمبود منابع مادی آغاز و به پدیده‌ای چندبعدی و پیچیده گسترانده شده است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: فقر به‌عنوان نبود موارد مورد نیاز برای رفاه مادی به‌ویژه غذا، سرپناه، پوشاک، آب سالم و سایر دارایی‌ها تعریف شده است و در واقع، به ناتوانی خانوار در فراهم کردن معیشت کافی و راهبری یک زندگی اجتماعی و اقتصادی شایسته اطلاق می‌شود.

وی تصریح کرد: ماهیت پیچیده و چند وجهی فقر شهری به‌دلیل تولید دانش و ارائه روش‌های راهبردی سزاوار درک عمیق‌تری است؛ با این وجود، فقر شهری در چارچوب پژوهش‌های کاربردی و سیاست‌های کاهش فقر نادیده گرفته شده است.

پرهیز تاکید کرد: از سوی دیگر، شهرنشینی روزافزون باعث شهری شدن فقر شده است، چنان که به‌طور متوسط خط فقر شهری ۹۵ درصد بالاتر از خط فقر روستایی است.

وی اضافه کرد: این واقعیت است که سرانجام توسعه شهری ناگزیر در بیشتر جوامع در دهه‌های پیش‌رو اتفاق می‌افتد، در حالی که بنا بر برآوردهای موجود، از یک میلیارد نفر فقیر، بیش از ۱۲۵ میلیون نفر آنها در مناطق شهری سکونت دارند که از داشتن سرپناه مناسب و دریافت خدمات پایه محروم هستند، حدود ۹۱ درصد جمعیت شهری کشورهای در حال توسعه در بخش غیررسمی شاغل و یک‌چهارم خانواده‌ها در فقر به سر می‌برند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، توسعه مشاغل خانگی به خصوص برای زنان به‌ویژه صنایع دستی و اعطای تسهیلات مقرون به‌صرفه برای آنها از طرف دولت را یکی از راهکارهای کاهش معضل فقر شهری برشمرد و اضافه کرد: برگزاری دوره‌های مهارت‌گستری برای جوانان و توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده از طریق ارائه تسهیلات لازم برای اشتغال‌آفرینی از دیگر راهکارهای رفع این معضل است.

کد خبر 606926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.