۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
نور آبی باعث بلوغ زودرس می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نور آبی منتشر شده از دستگاه‌ها ممکن است ملاتونین را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بروز بلوغ زودرس شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان ۱۸ موش صحرایی ماده را برای بررسی اثرات قرار گرفتن در معرض نور آبی بر سطح هورمون‌های تولید مثل و زمان شروع بلوغ مورد بررسی قرار دادند. حیوانات به سه گروه تقسیم شدند؛ گروه اول در معرض یک چرخه نور طبیعی قرار گرفتند در حالی که دو گروه دیگر در معرض شش یا ۱۲ ساعت نور آبی در روز بودند.

در هر دو گروهی که در معرض نور آبی قرار گرفتند، بلوغ به طور قابل‌توجهی زودتر از حد انتظار رخ داد. البته موش‌هایی که طولانی‌ترین مدت در معرض نور آبی قرار گرفتند، بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند. موش‌هایی که ۱۲ ساعت در معرض نور آبی قرار گرفتند، علائمی از آسیب سلولی و التهاب در تخمدان‌های خود نشان دادند.

به گفته محققان، برای تعیین اینکه آیا این اثرات مشاهده شده در موش‌ها می‌تواند برای انسان نیز قابل اجرا باشد، لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد. بلوغ زودهنگام، هم در میان پسران و هم در میان دختران، با خطر بیشتر مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی، اختلالات غذا خوردن و اختلالات رفتاری مرتبط است. بلوغ زودرس را می‌توان از طریق ورزش کردن، تغذیه سالم و آگاهی از هورمون‌های موجود در غذاها کاهش داد.

کد خبر 606740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.