صبر و شکر؛ لازمه مقاومت انسان در مقابل دشمن

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در حال حاضر بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی ایران هنوز به شکرگزاری و صبر نیازمند است، باید صبر و شکر داشته باشیم، آن زمان است که انسان مقابل دشمن مقاومت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی امروز _سه‌شنبه بیست‌ونهم شهریورماه_ در نخستین همایش تجلیل از پیشکسوتان ایثارگر مبلغ و هیئتی اصفهان اظهار کرد: این همایش، نخستین همایشی است که در تجلیل از ایثارگران مبلغ و هیئتی برگزار می‌شود، البته تجلیل از این عزیزان بیشتر برای یادآوری خودمان است.

وی ادامه داد: افرادی که با نیت خالص در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند، نه در فکر پاداش و نه در فکر تشکر بودند، چرا که خودی نمی‌دیدند جز خدا و حضورشان در جبهه‌ها و تنها برای انجام وظیفه به جنگ رفته بودند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در آیه پنج سوره ابراهیم خدای متعال به حضرت موسی (ع) می‌فرماید، "شما قوم خود را بیرون کن و همراه خود ببر و از تحت ولایت فرعون خارج کن و به ایام‌الله متذکرشان کن"، تصریح کرد: این همان چیزی است که حضرت امام (ره) در جنگ تحمیلی نجات خرمشهر را کار خدایی یا روز ۲۲ بهمن را از ایام‌الله دانستند. همچنین در این آیه قرآن نتیجه پیروزی در جنگ یا بدون جنگ را از تحت ولایت طاغوت خارج شدن می‌داند و نشانه‌های آن دو ویژگی صبر و شکر فراوان عنوان شده است.

وی گفت: صبر برای قبل از پیروزی است، چرا که برای مقابله با دشمن قبل از پیروزی نیاز به صبر فراوان است و شکرگزار بودن برای بعد از پیروزی است؛ وقتی نعمت ولایت نصیب ما می‌‎شود.

مهدوی ادامه داد: احتمال دیگر این است که صبر و شکر برای قبل از پیروزی باشد، اما قبل از پیروزی نیز افرادی می‌توانند موفق شوند که صبر و نیز شکر فراوان دارند و همین احتمال برای بعد از پیروزی وجود دارد که از آن تحت عنوان مقاومت یاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشمن، مؤمن را رها نمی‌کند، این در حالی است که مؤمن کاری با دشمن ندارد، افزود: مؤمن آغازگر جنگ نیست چون در اصول "لااکراه فی الدین" وجود دارد. از این‌رو استدلال عقلی برای توحید، نبوت و معاد است.

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، قرآن می‌فرماید تدین خود به خود ایجاد نمی‌شود، بلکه مُبین آن رهبران آسمانی هستند و مُدرک او عقل انسان‌ها است.

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده است

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده و نیست، اظهار کرد: مردم مظلوم عراق، سوریه و افغانستان هیچ‌گاه جنگی آغاز نکردند، جنگ برای استکبار جهانی و اسرائیل است. اسرائیل هر چند وقت یک‌بار جنگی به راه می‌اندازد تا هیبتی نشان دهد تا مبادا حرکتی در فلسطین ایجاد شود.

مهدوی افزود: بعد از پیروزی انقلاب صبر نه تنها کنار نرفته بلکه بیشتر به آن نیاز است، از این رو می‌توان گفت بعد از پیروزی و استقرار نیاز به صبر و شکر است که می‌توان نام آن را مقاومت دانست. ما هم قبل از پیروزی نیاز به صبر و شکر داشتیم و هم بعد از آن.

وی با اشاره به معنای دیگر شکر و صبر گفت: در حال سختی و ناراحتی نیاز به صبر و در حالت راحتی نیاز به شکر داریم، اما در معنای عرفانی گفته می‌شود انسان همیشه نیاز به شکر دارد حتی برای توفیق در صبر هم باید شکرگزار باشد، از این‌رو ایثارگران نیاز آن دارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خدای متعال خبیث و طیب را کنار هم قرار داده است، ادامه داد: وقتی جامعه بدون تنش و جنگ است یعنی خوب و بد، کافر و مؤمن، منافق و مسلمان همه کنار هم زندگی می‌کنند و همه مدعی هستند که ما خوب هستیم. خداوند متعال می‌فرماید، ما نمی‌گذاریم این‌گونه باشد.

وی افزود: وقتی شرایط جنگ باشد خدا جلوی آن را نمی‌گیرد، چرا که یکی از مصلحت‌های جنگ این است که آن‌ها که ایمان قوی دارند جلو می‌آیند و آن‌ها که ضعیف هستند، عقب می‌مانند و خود را در جنگ دخیل نمی‌کنند. در فراز و نشیب‌ها افراد باطن خود را نشان می‌دهند از این رو جنگ یکی از مصلحت‌های خداوند است.

مهدوی اضافه کرد: دشمن تصور می‌کرد با راه‌اندازی جنگ تنها ضرر مادی می‌بیند، اما نمی‌دانست شکوفا شدن ایمان‌ها، تقویت روح‌ها و سیر معنوی در جنگ است که اگر صدها سخنرانی کنیم، روحیه ایثار نفس به وجود نمی‌آید بلکه در جبهه جنگ این روحیه به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه ایثار نفس کار فردی است که معرفت به خدا پیدا کرده است و خود را نمی‌بیند بلکه خدا را در نظر دارد که این برکت در جنگ وجود دارد، خاطرنشان کرد: عده‌ای پیشکسوت ایثارگری می‌شوند و عده‌ای به تعبیر آیه ۲۳ سوره احزاب، در پیمان با خدا تا پای شهادت ایستادند و عده‌ای که شهادت نصیب آن‌ها نشده است منتظر عاقبتشان می‌مانند.

بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز به صبر و شکرگزاری نیاز داریم

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حال حاضر بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی ایران هنوز به شکرگزاری و صبر نیاز است باید صبر و شکر داشته باشیم آن زمان است که انسان مقابل دشمن مقاومت می‌کند.

وی افزود: هرچه پیش‌تر رفتیم، دشمنی استکبار بیشتر شده است، زیرا ذلت خود را دیدند، تاکنون تصور نمی‌کردند کشوری قصد داشته باشد پایگاه آن‌ها را با موشک مورد هدف قرار دهد، اما می‌بینیم که بعد از شهادت سردار سلیمانی آمریکایی‌ها به تکاپو افتادند که نکند ایران اقدامی انجام دهد و ضعیف بودن آن‌ها مشخص شود و در نهایت ایران، عین‌الاسد را هدف قرار داد و آن‌ها نتوانستند هیچ غلطی بکنند.

مهدوی گفت: چندی پیش نیز پایگاه موساد در اربیل عراق مورد هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفت که نشان دهنده قدرت ایران اسلامی و نشان دهنده ضعف دشمن است که در نتیجه این اقدامات برگرفته از صبر و شکر است.

وی تصریح کرد: آیه ۱۱۸ هود پیامی برای ما دارد و آن این است که ای کاش خدای متعال همه را مؤمن می‌آفرید تا این اندازه اختلاف وجود نداشته نباشد، از این‌رو باید گفت که قدرت خدا غلبه بر حکمت او ندارد، خدا کار حکیمانه انجام می‌دهد، بنابراین به جای اینکه بگوییم خدایا می‌توانی دعای ما را مستجاب کنی باید بگوییم ای خدای حکیم دعای ما را مستجاب کن.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: برخی عنوان می‌کنند ای کاش خدا همه را مؤمن می‌آفرید، اما این دین‌های خرافی که به وجود آمده و باعث دردسر شده است، حکمتی دارد.

وی با بیان اینکه جنگ سختی دارد، چرا که جنگ، جنگ است، گفت: در کنار سختی‌ها خدای متعال می‌تواند جلوی جنگ را بگیرد، اما این کار را نمی‌کند چرا که حکمت این‌گونه است، کربلا نمونه تجسم عینی از اسلام است.

انسان‌ها دائم در زمینه اعتقادات در اختلاف هستند

به گفته مهدوی، مواد تربیت روح، قرآن و اهل بیت (ع) است که فایده آن این است که با دخیل بودن ما در تأثیر کمال، پاداشی نصیب ما می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها دائم در زمینه اعتقادات خود در اختلاف هستند، مگر آنان که حق را شناختند، افزود: قرآن می‌فرماید تنها شیعیان نیستند که در اعتقادات اختلاف دارند بلکه مردم را برای شیعه شدن آفریدیم، اما باید خودشان آن را بشناسند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ایثارگران مقاومت خود را در گذشته و جنگ تحمیلی نشان دادند، امروز هم به مقاومت بیشتری در این زمینه نیاز است که مقاومت امروزی به معنای صبر و شکیبایی است و رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوع بسیار تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان این همایش از پیشکسوتان ایثارگر مبلغ و هیئتی اصفهان تجلیل شد.

کد خبر 606601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.