روابط تجاری ایران و هند در حوزه انرژی تضعیف شده است

یک کارشناس انرژی گفت: شرایط تحریم و بی‌تدبیری‌های حوزه نفت و گاز باعث شد ایران بازار هند را از دست بدهد.

علیرضا شیرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هند یکی خریداران قدیمی انرژی از کشورهای حوزه خلیج فارس بوده که همواره بیشتر نیاز خود را از این کشورها تأمین می‌کرده است، زیرا جایگزین کردن چنین منابع غنی انرژی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ایران نیز یکی از تأمین‌کنندگان عمده انرژی هند محسوب می‌شده که به دلیل اعمال تحریم‌ها، چند سالی است که روابط تجاری این کشور با ایران در حوزه انرژی تضعیف شده است.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: هدف اصلی احداث خط لوله صلح شبه‌قاره هند بود که به دلیل اختلاف میان هند و پاکستان و بی‌تدبیری‌هایی که در این حوزه انجام شد، این پروژه به سرانجام نرسید.

شیرمحمدی با توجه به اینکه کشور عمان نیز به کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز اضافه شده است، گفت: به نظر می‌رسد هند به عنوان یکی از شرکای قدیمی کشورهای حوزه خلیج فارس انرژی مورد نیاز خود در حوزه نفت و گاز را از این کشورها تأمین کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «هاردیپ سینگ پوری» وزیر نفت و گاز طبیعی هند، در اظهارات اخیر خود گفته بود که بیشتر نفت خام کشورش در آینده نزدیک از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و عراق تأمین خواهد شد، زیرا این کشور به دنبال یک پایگاه انرژی امن و مقرون به صرفه است؛ این کشور پیش از این بیشترین میزان انرژی مورد نیاز خود را از روسیه تأمین می‌کرد.

کد خبر 606516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.