کلاف سردرگم انتخاب شهردار در شورای شهر کرج

هفتاد و یکمین جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر کرج در حالی برگزار شد که عدم تایید صلاحیت شهردار منتخب کرج مطرح و در خصوص آن موضوعاتی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم پور در نطق پیش از دستور هفتاد و یکمین جلسه رسمی شورای شهر کرج که امروز دوشنبه_بیست‌وهشتم شهریور ماه، ضمن تسلیت ایام حزن انگیز آخر ماه سفر و تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: حوزه خدمات شهری شهرداری پیشانی عملکردی شهرداری کرج بوده و مردم نحوه خدمات مدیریت شهری را نظاره و قضاوت می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: امروز بسیار نازیبا و ناپسند است که طرح جمع آوری سبدهای زباله شهر کرج از سال ۹۹ آغاز و تا شهریور ۱۴۰۱ ادامه داشته اما اگر این طرح خوب بوده و قابل دفاع چرا برای مردم خسارت و هزینه به بار آورده است؟

قاسم پور تاکید کرد: ذخیره سازی موقت زباله برای مردم و شهر کرج معضل شده و شهرداری می‌بایست هر چه سریع‌تر برابر با جلسات هفته اول مهر ماه طرح جدید را بر اساس نقاط، جمعیت و تراکم ارائه و سریع‌تر تدبیر و برنامه ریزی کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: هیچ توجیهی در این زمینه قابل قبول نیست؛ نگهداشت شهر حداقل وظیفه شهرداری است که متأسفانه با همین حداقل‌ها دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: پرداختن به ورودی‌های شهر و حذف نازیبایی‌ها از مواردی است که با حضور اعضای شورای شهر و سرپرست شهرداری باید این موضوع را مدیریت کنیم چرا که علی رغم دستورات صادره کار خاصی رقم نخورده که باعث تأسف است.

قاسم پور یادآور شد: می‌بایست شهرداری در این زمینه اقدامات فوری انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: شهر نباید معطل تصمیمات شورا بماند می‌بایست برای آینده شهر تصمیم لازم، قانونی و قاطع و برابر مقررات را اخذ کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج افزود: هر گونه خبر، تحلیل و موضوع از مبادی غیر رسمی مورد تأیید شورا نیست مگر اینکه سخنگوی شورا به نمایندگی از شورا این را اعلام کند.

بلاتکلیفی در انتخاب شهردار به شهر آسیب می‌رساند

علی ذبیحی خزانه دار شورای شهر کرج در ادامه اظهار کرد: نامه‌ای مبنی بر عهدم احراز مجید حاجی غلام سریزدی شهردار منتخب شورای شهر کرج چند روز پیش دریافت شده که می‌بایست بلافاصله جلسه فوق العاده تشکیل می‌شد و اعتبار نامه از وزارت کشور تعیین تکلیف می‌شد.

وی از رئیس شورای شهر کرج خواست تا مکاتباتی که در این خصوص در ادوار گذشته شورای اسلامی شهر کرج انجام شده را مطالعه کنند که صلاحیت نامه را بررسی نمایند.

ذبیحی تاکید کرد: شورای شهر کرج باید هرچه زودتر تکلیف شهر را مشخص کند.

تعلل در تعیین شهردار جایز نیست!

جواد چپردار رئیس کمیسیون خدمات شهر شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه یکسال و یک ماه از آغاز به کار شورای اسلامی دوره ششم می‌گذرد، بررسی عملکرد یک‌ساله شورا و مدیریت شهری وجوهی دارد که دفاع، نقد و بررسی هر وجه از آن بی تردید راهگشا خواهد بود، اظهار کرد: وجه اول بروز رسانی و تسریع پروژه‌های قطار شهری و بزرگراه شمالی، تکمیل پروژه‌ها و جذب حداکثری بودجه‌های عمرانی، پیش بینی و تأمین ردیف مرکزی، مناطق و سازمان‌ها در اقدامات فرهنگی، آموزشی، عمرانی و شهرسازی در بودجه سال جاری، مصوبات سفر ریاست جمهوری مرتبط با مدیریت شهری، طرح مشارکت وزارت راه و شهرسازی و مدیران عامل بانک‌ها، لوایح و مصوبات مؤثر در ۷۰ جلسه رسمی و علنی، مشارکت در پروژه‌های استان، اجرای تعهدات سنواتی در ادوار شورا و شهرداری، تعاملات نهایی در توافقات باقی، بهره‌مندی از مصوبات استانی، بارگذاری و ارزش‌های افزوده بر املاک و احصاء مطالبات مالی و تهاتری، سامان دهی حقوق و جذب نیروهای انسانی، بررسی نهایی طرح تفضیلی و بررسی و اصلاح اساسنامه سازمان‌ها، اقداماتی بود که بنا بر وظیفه توفیق تحقق آن را داشته‌ایم.

وی با اشاره به وجه دوم، افزود: انتخاب مصادیق سرپرستی، مدیریت‌های عالی شهرداری، نظارت در انتخاب و عملکرد مدیریت‌های میانی که نتایج ارزیابی یک‌ساله عملکرد، بدیهی می‌نماید در برخی از موارد طرح انتقادات بجا یا وارد است و در این وجه تذکرات مدیران عالی، بزرگان و دلسوزان استان را باید جدی تلقی نمود و در جبران کاستی‌ها، فرصت‌ها را غنیمت بداریم و با عذر خواهی از مردم عزیز و فارغ از حواشی یا منفعت طلبی با وحدت و تمرکز در متن، تلاش مان را در کار مضاعف نمائیم.

وی تصریح کرد: در اصلاح این وجه از سرپرست شهرداری که برابر قانون تمام تکالیف شهردار منتخب را بعهده دارد درخواست و به جهت اهمیت موضوع تذکر می‌دهم از آنجا که ارزیابی یکسال از فعالیت مدیران بررسی و احصاء گردیده و فرصت انجام امور شهرداری و جبران قصور جاری نیز به سرعت سپری می‌گردد.

چپردار بیان کرد: به نظر ضرورت دارد تا با رعایت شایسته سالاری و شرط کار آمدی به قدر حداقلی، ارزیابی نهایی برخی از معاونت‌ها یا مدیریت‌های بلا اثر، نا کار آمد و غیر تخصصی را در دستور کار قرار دهید بدیهی است تعلل بیش از این جایز نیست.

وی در بخش دیگری به پروسه انتخاب شهردار اشاره و گفت: زمانی که ۴ گزینه نهایی انتخاب شهردار با رأی اکثریت اعضا نهایی شد با آنکه مسئولیت استعلام شرایط احراز و صلاحیت گزینه منتخب طبق ماده ۸۰ آئین نامه شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر به ویژه کلان شهرها بعهده وزیر کشور است، و بر این قاعده تعیین صلاحیت نیز در پاسخ به استعلام وزیر کشور به عهده مقام عالی وزارت اطلاعات خواهد بود.

شرایط احراز ۴ گزینه را به مراجع ذی‌صلاح ارائه نمودیم

رئیس کمیسیون خدمات شهر شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: ولیکن به دلیل مصالح و ممانعت از تضیع وقت، طبق توافق با اعضای محترم شورا از طریق مکاتبات محرمانه و مستند به عنوان رئیس شورا، بررسی شرایط احراز ۴ گزینه را به مرکز پژوهش‌ها و صلاحیت‌ها را به مدیر کل محترم اطلاعات استان تقدیم نمودم تا در صورت پاسخ مکاتبات ارسالی در موعد مقرر در جلسه غیر علنی شورا و در انتخاب گزینه نهایی مورد بهره برداری واقع گردد. گزارش مرکز پژوهش‌ها در احراز مقدماتی ارائه و طرح گردید ولیکن پاسخی عطف به مکاتبه از اطلاعات استان ارسال نشد.

چپردار تاکید کرد: بعد از ارائه برنامه و استعفاهای صورت پذیرفته در صحن علنی شورا بین دو گزینه نهایی، آقای مجید سریزدی با اکثریت آراءبه پیوست مصوبات و سوابق به عنوان شهردار منتخب، طبق قانون طی مکاتبه‌ای به وزیر محترم کشور ارسال و در تاریخ ۱۴۰۱/۵/۹ توسط دفتر وزارت تحویل و ثبت دبیرخانه گردید.

وی یادآور شد: توصیه و تذکر به حق مدیران عالی استان و بزرگان کلان شهر کرج در تثبیت مدیریت شهری، تسریع و تعیین تکلیف نهایی گزینه شهردار منتخب به مکاتبه مقام عالی وزارت کشور مربوط است، شورای اسلامی شهر به تکالیف قانونی در موعد مقرر اقدام نموده و از این بابت مسئولیت ندارد.

چپردار عنوان کرد: ولیکن از آنجا که مکاتبات اداره کل بازرسی و حقوقی وزارت کشور و مدیرکل شهری و روستایی در مغایرت صادر شده و نقض یا حداقل ایجاد تشکیک نموده است به انضمام آنکه بررسی اشکالات حقوقی در متن مکاتبه موارد نقض آن با مقررات را بدیهی می‌نماید، لذا به نظر می‌رسد مبنا قرار دادن این مکاتبه فارغ از اصرار یا تمکین در آرای اکثریت اعضای محترم، ممکن است شورای اسلامی شهر را در ادامه فرایند دچار چالش نموده و مترتب شکایات و اشکالات حقوقی و مؤثری نماید.

وی خواست تا از تریبون شورای اسلامی کلان شهر کرج از وزیر محترم کشور، فرمانده دلاور دفاع مقدس و سردار معزز، دکتر وحیدی درخواست می‌نمایم حضور و عملکرد برخی معاونین، مدیران کل و فرمانداران دولت‌های قبلی مستقر و مستمر در وزارت کشور و دولت مردمی آیت الله رئیسی را مورد بررسی، کنکاش و تجدید نظر بیشتری قرار دهند تا امکان همگرایی و همراهی با جریان ارزش‌های انقلاب اسلامی در متن شوراهای اسلامی فارغ از مصادیق و بیش از این میسر گردد.

تعیین تکلیف نهایی شهردار منتخب از اولویت‌های مدیریت شهری کلان شهر کرج است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: به خوبی واقفیم که اکنون تعیین تکلیف نهایی، قانونی و فوری شهردار منتخب از اولویت‌های مدیریت شهری کلان شهر کرج و حتی بنا به دلایلی کشور است و بدین خاطر در معیت اعضای شورا تلاش می‌نمائیم بدون اتلاف وقت یا توجه به حواشی به آن پرداخته و به تکالیف در این موضوع خاتمه دهیم. ولیکن تاریخ انقضا برخی از این دست مدیران به خط پایان خود رسیده است که با اقدام انقلابی و عاجل وزیر کشور این خاکریز های آخر نیز قابل فتح است.

وی گفت: در این موقعیت‌های حساس بسیار مبرهن است تسریع و ارسال نظر نهایی مقام عالی وزارت کشور برابر قانون، فصل الخطاب شورای اسلامی شهر و تثبیت مدیریت شهری خواهد بود.

چپردار خطاب به آقای وزیر بیان کرد: برخی تکالیف نظارتی اعضای شورای شهر و منتخبین مردم در انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد مدیران میانی را جرم تلقی می‌نمایند ولی دخالت آشکار جریانات و اشخاص نا مرتبط در تعیین شهردار و انتصابات مدیریت شهری را به نادیدگی سپرده‌اند.

کد خبر 606456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.