تکاپوی شرکای آبی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌وهشتم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید؛ بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دختر شما همچون دختر خود من است» نوشت: ظهر روز گذشته آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی با خانواده مهسا امینی، بار دیگر بر پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد آن، تأکید کرد. این تماس تلفنی که یک روز پس از خاکسپاری مرحومه مهسا امینی صورت گرفت، نشان‌دهنده اهتمام و پیگیری جدی دولت برای روشن شدن همه زوایای این پرونده است تا مطابق تأکید رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی «هیچ حقی ضایع نشود.»

آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه‌های مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک و همدرد غم و اندوه‌تان بدانید.

در این تماس تلفنی، خانواده مرحومه امینی ضمن تشکر از دستور فوری رئیس‌جمهور برای رسیدگی به حادثه و تماس و ابراز همدردی ایشان، خواستار پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند.

تلاش‌های دولت برای ابهام‌زدایی از مسئله و روشن شدن زوایای آنچه به درگذشت مرحومه مهسا امینی منتهی شد، از نخستین ساعات آغاز شد.

پنجشنبه گذشته بود که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد «خانمی که برای توضیح و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس فاتب هدایت شده بود در جمع سایر افراد هدایت شده به‌دلیل عارضه قلبی بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان انتقال و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»

تکاپوی شرکای آبی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «باقری همراه رئیسی در نیویورک آخرین فرصت ایران به آمریکا» نوشت: مذاکرات احیای برجام به بن‌بست انتخابات ماه نوامبر آمریکا خورده است، وضعیتی که بعید است تا یکی دو ماه آینده، تغییر چندانی بکند.

امریکایی‌ها البته سعی می‌کنند ایران را مقصر بن‌بست بخوانند، ولی تقریباً همه سیاستمداران در واشنگتن می‌دانند که مقصر بلاتکلیفی فعلی ایران نیست.

در حالی که سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، امروز در اولین سفر دوره ریاست جمهوری، به نیویورک می‌رود، مشاور تیم هسته‌ای گفته که حضور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، فرصت خوبی برای اروپا و آمریکا است تا بن بست مذاکرات را بشکنند.

کار برجام گره خورده و این گره خوردن هم، بیشتر از هر چیز، به نزدیک شدن انتخابات ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۱) مربوط است که موجب شده تیم جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دست به عصاتر از همیشه حرکت کند.

ارزیابی امریکایی‌ها این است که اگر طی ماه‌های آتی، تحریم جدیدی اعمال نکنند، ایران بیشتر از این با توسعه دادن برنامه هسته‌ای، آمریکا را به چالش نخواهد کشید، وضعیتی که موجب خواهد شد بایدن و تیم او، پیچ انتخابات را با حمایت لابی اسرائیلی پشت سر بگذارند.

آخرین ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: «ما همچنان به ارزیابی این موضوع ادامه می‌دهیم که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که به نظر ما برای تولید یک وسیله هسته‌ای ضروری است، انجام نمی‌دهد.»‌

با این حال، همین ارزیابی که در فوریه ۲۰۲۲ منتشر شده، هشدار می‌دهد: «اگر تهران لغو تحریم‌ها را دریافت نکند، مقامات ایرانی احتمالاً غنی‌سازی بیشتر اورانیوم تا ۹۰ درصد را بررسی خواهند کرد.»‌

معنی دیگر ارزیابی اطلاعاتی آمریکا این است که اگر واشنگتن به وضعیت کژدار و مریز فعلی ادامه داده و تحریم‌های جدی جدیدی علیه ایران اعمال نکند، برنامه هسته‌ای ایران بیشتر از این به جلو نخواهد رفت.

تحت چنین شرایطی، در حالی که رئیس‌جمهور امروز برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به طرف‌های اروپایی و آمریکا توصیه کرده که فرصت حضور رئیسی در نیویورک را غنیمت شمرده، مسائل باقی مانده را حل و فصل کنند.

مرندی به این اشاره کرده که علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران هم رئیس‌جمهور را در سفر به نیویورک همراهی می‌کند و در توئیتر نوشته است: «فرصت خوبی برای تروئیکای اروپا و اتحادیه اروپاست تا به آمریکا فشار بیاورند تا مسائل باقی مانده را درست حل کنند.»

تکاپوی شرکای آبی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکاپوی شرکای آبی» نوشت: نگرانی‌ها از افزایش تنش آبی در کشورهای عراق و سوریه، مقامات این دو کشور را پای یک میز مشترک نشاند تا با هم توافق کنند که در برابر سدسازی‌های ترکیه، به عنوان عامل مهم و اثرگذار در کاهش آب ورودی به دجله و فرات، موضع مشترکی داشته باشند؛ تصمیمی که بدون شک هدف اول آن، تأمین نیازهای خود عراق و سوریه است اما ما هم در آن سهم خواهیم داشت، اگر دیپلماسی آب را از خواب بیدار کنیم.

از شرق تا جنوب غرب افغانستان، ترکمنستان، ترکیه، عراق، سوریه و…. این‌ها کشورهای همسایه ما هستند که با بعضی آب‌های مشترک مرزی داریم و برخی هم سوغات کانون‌های گرد و غبارشان را برای ما می‌فرستند.

هم نگران تأمین شدن حقابه رودخانه‌های مرزی‌مان از این کشورها هستیم و هم حاضریم هر گونه همکاری داشته باشیم که از شر کانون‌های گرد و غبارشان راحت شویم اما سال‌هاست دیپلماسی ما در حوزه آب و محیط زیست، کمرنگ بوده است؛ شاید به‌خاطر این‌که فکر می‌کردیم کشوری پرآب و بی‌نیاز هستیم، در حالی که تردید داشتن درباره خشک و نیمه خشک بودن ایران و خوش‌خیالی نسبت به بهره‌مندی از منابع آبی فراوان، یک اشتباه محض و استراتژیک بوده و هست.

از رایزنی با طالبان تا گفت‌وگو با مقامات ترک دولت سیزدهم البته تلاش کرده دغدغه مهم آب‌های مرزی را جدی‌تر از قبل پیگیری کند؛ مصداقش مذاکرات مستقیم با طالبان درباره حقابه هیرمند و گفت‌وگو با مقامات ترکیه درباره حقابه ارس، دجله و فرات.

دجله و فرات اگرچه در خاک عراق و سوریه است اما هم هورالعظیم خوزستان ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، هم قدرت کانون‌های گرد و غبار این دو کشور را علیه ما بیشتر می‌کند و حالا اتحاد ۲ کشور همسایه حالا آن‌طور که ایرنا به نقل از خبرگزاری عراقی (واع) اعلام کرده، «مهدی رشید الحمدانی» وزیر منابع آبی عراق و «تمام رعد» همتای سوری او، نشستی در دمشق برگزار و بر لزوم تداوم همکاری‌های مشترک و یکپارچگی مواضع دو کشور برای دستیابی به حقابه‌های کشورهایشان تاکید کرده‌اند.

تکاپوی شرکای آبی

کد خبر 606255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.