گردشگری رویدادها؛ مسیری پایدار برای توسعه شهرها

رویدادها، از محرک‌های گردشگری و عامل مهم توزیع و بازتوزیع گردشگران به مناطق مختلف در فصل‌های مختلف است، همچنین جزو عناصری است که در صورت تبیین درست، می‌تواند به محور توسعه گردشگری در زمان یا مکانی خاص تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری شهری یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی شهرها در ابعاد مختلف است. رونق گردشگری در صورتی که در مسیر درستی قرار بگیرد می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار شهری باشد.

برخلاف باور عموم، جاذبه‌های گردشگری تنها محدود به وجود مکان‌های فاخر تاریخی نمی‌شود، بلکه فرآیندها و رویدادهای جاری در یک شهر نیز نقش مهمی در برندسازی و رونق آن دارد. امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ‌ها حیاتی و افزایش اوقات فراغت موجب افزایش رویدادهای عمومی، جشن‌ها و سرگرمی‌ها شده است. درحال‌حاضر، دولت‌ها از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی در توسعه اقتصادی، سازماندهی ملت و بازاریابی مقصد استفاده می‌کنند.

طی سال‌های اخیر گردشگری رویدادها در کشورهای پیشرفته، بسیار مورد توجه قرار گرفته و اثرات آن نیز در توسعه گردشگری به وضوح قابل مشاهده است. گردشگری رویداد برای مقصدهای گردشگری، عنصری کلیدی برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود. ساکنان و مدیران شهرها و روستاها به شکل فزاینده‌ای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، فرهنگ و طبیعت خود را با گردشگران به اشتراک بگذارند.

گردشگری رویداد شامل کلیه رویدادهای برنامه‌ریزی شده است

علی‌اکبر بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کشورمان به لحاظ فرهنگی از غنای بالایی برخوردار است و با سازماندهی و مدیریت اجرایی رویدادها به ویژه رویدادهای فرهنگی می‌توان از این فرصت طلایی جهت کسب منافع اقتصادی و فرهنگی ناشی از اجرای چنین رویدادهایی به خوبی بهره‌مند شد.

وی می‌افزاید: گردشگری رویداد شامل کلیه رویدادهای برنامه‌ریزی شده است که در رویکردی یکپارچه به توسعه و بازاریابی شناخته می‌شود و می‌تواند در دسته‌های رویدادهای ورزشی، دینی و فرهنگی تقسیم شود.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان با اشاره به نقش مؤثر رویدادهای فرهنگی، خاطرنشان می‌کند: این رویدادها که شامل نمایش آداب و رسوم و سنت‌های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره است، می‌تواند به دلایل متفاوت و با محتوای مختلفی همانند طنز، فیلم و موسیقی، صنایع، میراث فرهنگی قومی و بومی، سنن مذهبی، مناسبت‌های مهم تاریخی، رویدادهای ورزشی، خوراک و نوشیدنی، گردش فصل‌ها و محصولات کشاورزی برگزار شود.

بنی‌اسدی اضافه می‌کند: بازدیدکنندگان به دلیل علاقه خاص به محصول، رویداد، میراث یا سنتی که جشن گرفته می‌شود، در این رویدادها شرکت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های محلی به یک مقصد، سرزندگی می‌بخشند، جذابیت گردشگری آن را افزایش می‌دهند و انعکاس فرهنگ‌های محلی و قومی به بخشی از گردشگری فرهنگی تبدیل می‌شود؛ بنابراین گردشگری رویدادها می‌تواند با جلب افکار عمومی به ویژه گردشگران، زمینه توجه بیشتر به رویدادها را فراهم کند و موجب زنده ماندن آن‌ها شود.

نقش رویدادها در جذب گردشگر در فصول کم اوج

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان تاکید می‌کند: با توجه به تنوع و گستردگی رویدادهای گوناگون در کشورمان، گردشگری رویدادها دارای توانمندی‌های بسیار در جذب گردشگر و توسعه گردشگری است.

بنی‌اسدی می‌گوید: باید در نظر داشته باشیم که یک رویداد، گردشگران را وادار به مشارکت می‌کند و موجب می‌شود گردشگر مدت زمان بیشتری در منطقه‌ای که رویدادی در آن در حال برگزاری است بماند، از طرف دیگر رویداد برای مردم محلی و ساکنان آن منطقه اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، یک رویداد می‌تواند نقش کلیدی برای جذب گردشگر در فصول کم اوج داشته باشد.

وی درخصوص دیگر مزایای گردشگری رویدادها، خاطرنشان می‌کند: گردشگری رویداد مخصوصاً در حوزه فرهنگ عامه و رویدادهای فرهنگی، دارای پتانسیل جذب گردشگر در یک مقصد است و موجب تنوع‌بخشی به محصولات گردشگری و فرهنگی، غلبه بر فصلی بودن گردشگری، ارتقای تصویر مقصد در ذهن گردشگران و حفظ، احیا و پویایی فرهنگ محلی می‌شود.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان با اشاره به توسعه گردشگری محلی با بهره‌گیری از برگزاری رویدادهای فرهنگی و بومی، می‌گوید: فرهنگ به عنوان یک منبع جذب گردشگر و کسب درآمد، عاملی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود؛ بنابراین برگزاری رویدادهای فرهنگی و بومی پتانسیل بالایی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، ارتقای هویت فرهنگی و موفقیت‌های اقتصادی یک منطقه دارد و به توسعه پایدار گردشگری کمک می‌کند.

جشنواره ایل سنگسری، نمونه موفق گردشگری رویدادها در ایران

بنی‌اسدی با اشاره به برگزاری جشنواره ایل سنگسری در شهریورماه ۱۳۹۵ در شهرستان مهدیشهر به عنوان نمونه موفق گردشگری رویدادها در ایران، تاکید می‌کند: نمایشگاه عرضه صنایع‌دستی، عرضه نان و لبنیات محلی، کارگاه نان و لبنیات، جنگ عید تا عید، فستیوال نمایشی خودروهای آفرود، سمینار تخصصی گردشگری عشایری، پرواز نمایشی پاراموتور، پرواز بالون، نمایش کوچ پاییزه عشایر ایل سنگسر، مسابقات اسب‌سواری، مسابقات تیراندازی با کمان، یادواره شهدای عشایر، جنگ صحرا، پیاده‌روی خانوادگی و عرضه صبحانه محلی از بخش‌های مختلف این رویداد فرهنگی بود.

وی می‌افزاید: شهرستان مهدیشهر که این رویداد در آن برگزار شد، از جذابیت‌های فرهنگی در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برخوردار است که قابلیت معرفی و رشد در سطح جهانی و حتی برند مقصد گردشگری را دارد که اخیراً به صورت محدود مورد توجه فعالان و مسئولان در حوزه صنعت گردشگری فرهنگی قرار گرفته است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان اضافه می‌کند: زمانی که یک جامعه به یک مقصد گردشگری تبدیل می‌شود، کیفیت زندگی و نظام‌های ارزشی، آداب و سنن تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی، بهره‌گیری از مزیت‌های فرهنگی و برگزاری رویدادها و انواع مراسم ورزشی، فرهنگی و هنری، می‌توان تصویر ذهنی مخاطب از منطقه را بهبود بخشید.

بنی‌اسدی تصریح می‌کند: قرارگیری این منطقه در مسیر حرم حضرت معصومه (س) تا حرم امام رضا (ع) و عبور میلیونی زائران و گردشگران از این مسیر در ایام تعطیلات و طول سال، حضور این گردشگران و زائران با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف، حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف گردشگری مناطق همجوار و توجه به داشته‌های فرهنگی و تکیه بر مناسبات فرهنگی خاص به ویژه فرهنگ عشایری و فرهنگ عامه همانند مراسم خاص جشن و سرور و عزاداری، ازدواج، چهارشنبه‌سوری، عید نوروز، آئین‌های سیزده بدر، آئین شب یلدا، برنامه‌های آئینی محرم، برنامه‌های نذری و بازی‌های بومی محلی، از جمله زمینه‌ها و فرصت‌های این شهر است.

وی تاکید می‌کند: می‌توان با ارائه راهکارهای علمی و عملی یک برند موفق گردشگری مقصد همراه با آرم و شعار تبلیغاتی و تصویری را در ذهن گردشگر ایجاد کرد.

کد خبر 606236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.