۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
 پیاده‌ در اراک

پیاده‌روی همواره به عنوان ضروری‌ترین نوع جابه‌جایی انسان بوده است که امکان مشاهده جاذبه‌های محیطی و همچنین تحرک جسمی را برای شهروندان فراهم آورده است، از این رو توجه به مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر می‌تواند نقشی اساسی در ارتقای سلامت و تسهیل عبور و مرور شهروندان ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه افزایش جمعیت شهرها و معضلات ترافیکی، لزوم توجه بیشتر به ایجاد پیاده‌روها و مسیرهای پیاده را برای برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان شهری تداعی می‌کند، زیرا توسعه پیاده‌روها و تشویق مردم به پیاده‌روی به شرط آن که در طراحی پیاده‌روها از استانداردها و معیارهای موجود استفاده شود، در توسعه پایدار شهرها نقش مؤثری ایفا می‌کند.

شهر به‌عنوان پیچیده‌ترین مکان اجتماعی ساخته شده دست بشر، نیازمند آن است که بافتی سرزنده داشته باشد؛ بافتی متشکل از فضاهای شهری سرزنده که پیاده‌روها یکی از آنها است. در محیط شهری پیاده‌روها علاوه بر اینکه قسمت مهمی از شبکه جابه‌جایی شهری است، بستر تعاملات مثبت بین شهر نشینان نیز به شمار می‌رود و ایمنی و بهسازی آن همزمان با توسعه شهر و گسترش سیستم‌های حمل‌ونقل موتوری لازم و ضروری است.

در کلان‌شهرها حدود نیم و در سایر شهرها تا دو سوم سفرهای درون شهری به صورت پیاده انجام می‌شود؛ علاوه بر آن در سفرهایی که توسط وسایل نقلیه صورت می‌گیرد، فرد فاصله بین ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی یا محل پارک خودرو را به صورت پیاده طی می‌کند. در پیاده‌روها، آزادی عمل انسان پیاده، برای توقف، مکث، تغییر جهت و تماس مستقیم با دیگران بسیار زیاد است و بررسی‌های جهانی حاکی از آن است که رضایت شهروندان در مناطقی که بیشترین امکان پیاده‌روی را دارد، به مراتب بیشتر از سایر محله‌ها است، از این رو مدیران شهری باید در تخصیص منابع مالی برای توسعه شبکه راه‌های شهری و در بازسازی و بهسازی آن، همچنین تدوین مقررات و ضوابط شهری در ارتباط با این موضوع گام بردارند.

شهرداری اراک نیز در سال جاری اقدام به اجرای پروژه پیاده روسازی در سطح مناطق پنج‌گانه و نصب مبلمان شهری در سطح این پیاده‌روها کرده است زیرا مدیران شهری این کلان‌شهر باور دارند که توجه به حضور مردم در فضاهای شهری نقش کلیدی در طراحی و برنامه ریزی شهرها ایفا می‌کند و کلید مهم دست‌یابی به شهرهای موفق، سرزنده، امن، پایدار و سالم، در توجه به نقش شهروندان و نیازهای آنان است.

افزایش رفاه شهروندی و ایجاد فضای گفتمان

احمد حسنی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک می‌گوید: در زندگی شهری، شهروندان در ساعات مختلفی از شبانه‌روز در فضاهای شهری حضور پیدا می‌کنند و مناسب‌سازی محیط شهری برای این امر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در این بین یکی از مهم‌ترین فضاهای شهری پیاده‌رو است که محیطی مناسب در راستای گذران اوقات فراغت، برقراری تعاملات اجتماعی و عرصه حضور شهروندان به شمار می‌رود و لازم است از کیفیت‌های محیطی بالایی برخوردار باشد تا شهروندان برای استفاده از این فضاها ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ساماندهی مبلمان شهری به افزایش رفاه شهروندی و ایجاد فضای گفتمان کمک شایانی خواهد کرد، این اقدام در اولویت برنامه‌های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک قرار گرفته است، می‌افزاید: نصب نیمکت‌های جدید در سطح شهر، این امکان را به شهروندان می‌دهد که در زمان‌های مورد نیاز، ضمن استراحت، اوقاتی از روز را در میان مردم و فضای شهری سپری کرده و از تعامل و گفت‌وگو با دیگر شهروندان بهره مند شوند، در همین راستا سازمان از ابتدای سال ۱۴۰۱ جانمایی و نصب نیمکت در مناطق پنج‌گانه شهر اراک را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک ادامه می‌دهد: تاکنون نیمکت‌های جدید در خیابان دانشگاه، بلوار فاطمیه، خیابان آیت الله قدوسی، خیابان امام خمینی (ره)، میدان ولی‌عصر (عج)، بلوار شهیدان جهان‌پناه، میدان شهدا، خیابان مخابرات، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید شیرودی، خیابان شهید رجایی، پیاده‌راه امیرکبیر، کوچه مرغی‌ها، خیابان آیت‌الله طالقانی، بلوار کرهرود، کوی امام علی (ع)، کوی سجادیه، خیابان شهدا، خیابان قائم مقام، خیابان محسنی، پیاده‌راه خیابان دریانوش نصب گردیده، همچنین نیمکت‌گذاری در دیگر مناطق شهری نیز در حال انجام است و با توجه به توانایی و امکانات سازمان و نیازسنجی مناطق به‌زودی در بسیاری از پیاده‌روهای شهر نیمکت‌های جدیدی نصب خواهد شد.

پروژه پیاده‌روسازی در مناطق پنج‌گانه اراک چگونه دنبال می‌شود؟

حسین زندیه وکیلی، شهردار منطقه یک اراک می‌گوید: فعالیت‌های عمرانی این منطقه در دو بخش پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری دنبال می‌شود که در بخش پیاده روسازی تا کنون ۱۳۰۰ مترمربع سنگ‌فرش در سطح منطقه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه در سطح منطقه اعتباری بالغ بر حدود ۱۰ میلیارد ریال اختصاص داده شده است و عملیات اجرایی آن در حال انجام است، خاطرنشان می‌کند: همچنین شهرداری منطقه در حال تولید ۳۴ نیمکت است که پس از آماده سازی در سطح این پیاده‌روها نصب خواهد شد.

مجتبی قاسمی، شهردار منطقه دو اراک نیز در این باره اظهار می‌کند: اجرای سه هزار مترمربع کف‌فرش خیابان شهید بهشتی، سه هزار متر مربع کف فرش پیاده‌رو خیابان شهید شیرودی و ۹۰۰ مترمربع پیاده رو خیابان امام موسی صدر، یک‌هزار مترمربع خیابان جنت، ۸۰۰ مترمربع در خیابان مطهری واقع در شهرک ولی‌عصر (عج) و ۸۰۰ مترمربع در کوچه عزیزمحمدی واقع در خیابان سبحانی پیاده‌روسازی، ترمیم و بهسازی شده است.

می‌افزاید: در راستای ارائه خدمات به شهروندان در فضای شهری با همکاری سازمان سیما منظر و فضای سبز تعداد ۵۲ عدد نیمکت در خیابان شهید شیرودی، ۲۰ عدد در بلوار شهیدان جهان پناه ،۳۱ عدد در خیابان امام خمینی (ره) و پنج عدد در میدان ولی‌عصر (عج) با سازه اسکلت چدن مشکی با نشیمن چوب نصب شده است.

محمد جعفرپور، شهردار منطقه سه اراک نیز با اشاره به همکاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با نیروهای شهرداری در سطح این منطقه برای انجام پروژه‌های زیباسازی، می‌گوید: در راستای افزایش خدمات رفاهی به شهروندان با هدف زیباسازی فضاهای شهری، به‌تازگی پروژه پیاده‌روسازی در محل خیابان آیت اله طالقانی، بلوار کرهرود و کوی امام علی (ع) اجرا و نیمکت‌های جدیدی نیز در این منطقه نصب شده است.

عباس فضلعلی، شهردار منطقه چهار با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاری با قراردادی بالغ بر دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مشغول سنگ‌فرش پیاده‌روهای سطح منطقه است، اظهار می‌کند: عملیات اجرایی پروژه در خیابان جلال آل احمد آغاز شده و در همین زمینه کف فرش پیاده‌روهای خیابان امام (ره) و قسمتی از پیاده رو خیابان مشهد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا تا کنون ۱۳ نیمکت بتنی در خیابان سید الشهدا (ع)، ۲۰ عدد در خیابان داوران، ۲۰ عدد در خیابان کشتارگاه و ۶۰ عدد نیمکت فلزی نیز با همکاری نیروهای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در خیابان‌های رنگرزها، قائم مقام و خیابان امام (ره) نصب شده است.

ناصر عسگری، شهردار منطقه پنج اراک با بیان اینکه اجرای پروژه پیاده‌روسازی در بازارچه قائم در حال انجام است، می‌گوید: با هماهنگی‌هایی که با سازمان سیما و منظر شهرداری اراک انجام شده است، رنگ‌آمیزی جداول سطح منطقه آغاز شده است که قسمتی از این عملیات در خیابان‌های سیدالشهدا (ع) و جهرم‌کار اجرا شده است و مقرر شد حدود ۶۰ نیمکت برای استراحت مردم در سطح منطقه نصب شود.

کد خبر 606084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.