۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
بازار مسکن ساوه همچنان در عطش

معاون شهرسازی و معماری شهرداری ساوه گفت: تولید مسکن ملی اقدامی بسیار ارزشمند است، اما برای تأمین نیاز فعلی و آتی شهر کافی نیست.

رضا مصباحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: داشتن سرپناه و مسکن، یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه بشر است که با گذشت زمان و پیشرفت در حوزه ساخت‌وساز، رونق بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه هم اینک تأمین مسکن و هزینه‌های اجاره در شهرهای مهاجرپذیر همانند ساوه برای مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد شکننده است، افزود: تاکنون بیشتر تلاش‌هایی که برای ساماندهی بازار مسکن انجام شده، نتیجه مؤثری برای مردم نداشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری ساوه خاطرنشان کرد: رشد تقاضا برای مسکن در شهری همانند ساوه در مقابل حرکت لاک‌پشت‌وار ساخت مسکن در کشور، تعادل میان عرضه و تقاضا را در هم کوبیده است، این مسئله تأثیر مستقیمی بر نرخ اجاره‌بها داشته، به نحوی که مستأجران را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده و اقشار کم درآمد را به حاشیه‌نشینی کشانده است.

کمبود مسکن در شهر مهاجرپذیر ساوه

مصباحی تصریح کرد: کمبود ساخت مسکن در شهر مهاجرپذیر ساوه موجب شده است عطش بازار مسکن برای افزایش قیمت فروکش نکند و تا زمانی که عرضه بهبود پیدا نکند، وضع قیمت‌ها نیز کاهشی یا در شرایط تثبیت نخواهد بود.

وی تاکید کرد: شروع طرح نهضت ملی مسکن موجب شده است تا قیمت ملک در شهرهای بزرگ تغییرات محسوسی را تجربه کند و تا حدودی از قیمت و هزینه اجاره بهای آن کاسته شود؛ احتمالاً پس از واگذاری این واحدهای مسکونی به متقاضیان آنان باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری ساوه گفت: در طرح مسکن ملی ساختمان‌های بلندمرتبه ساخته نمی‌شود و تعداد طبقات نهایتاً هفت طبقه خواهد بود، البته کیفیت ساخت مسکن‌های طرح ملی به نظارت بر انبوه‌سازان بستگی دارد و باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

مصباحی افزود: از مزایای طرح نهضت ملی مسکن می‌توان به ارزان‌سازی، رعایت استانداردهای ساخت مسکن در تعداد بالا و پایین آمدن سهم هزینه‌های ثابت در هر مترمربع (هزینه‌هایی همانند نقشه‌کشی، نظارت و نیروی انسانی) پرهیز از تجمل‌گرایی، افزایش امید به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه، امتیاز استفاده از تسهیلات ارزان قیمت با بوروکراسی بسیار کمتر از تسهیلات قبلی اشاره کرد.

کمبود زیرساخت‌ها در شهرهای کوچک

وی اضافه کرد: معایبی نیز به این طرح وارد است که مهم‌ترین آن مشکلات کمبود زیرساخت‌ها و خدمات عمومی و در نظر نگرفتن شرایط ساکنان و مشکلات فرهنگی در شهرهای کوچک است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری ساوه اظهار کرد: توجه نداشتن کافی به تأمین سرپناه در ساوه از سوی بعضی دستگاه‌های متولی و مهاجرپذیر بودن این شهرستان به دلیل اشتغال موجب شده است تا نیاز به مسکن در ساوه دوچندان شود.

مصباحی تاکید کرد: احداث دو هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی توسط دولت در شهر ساوه فرصتی مغتنم است، اما نیاز این شهر را با توجه به شرایط خاص و به عنوان دومین شهر استان مرکزی تأمین نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: براین‌اساس مدیریت شهری دوره ششم در رویکرد مقتضی در تلاش است که با ایجاد تسهیلات جهت تولید مسکن از طریق مشارکت بخش خصوصی، اقدامات لازم را انجام دهد.

کد خبر 606079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.