تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندان‌پزشکی در مراکز جامع سلامت+جزئیات

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، با اشاره به کاهش چشمگیر پرداخت از جیب مردم برای بسته خدمات دهان و دندان در شهرها و روستاها، هشت خدمت رایگان دندان‌پزشکی در روستاها را برشمرد و گفت: این خدمات برای گروه هدف در شهرها با تخفیف بسیار خوب تا ۶۵ درصد انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخصی تحت عنوان DMFT وجود دارد که پوسیدگی یا کشیدن دندان را بر اثر پوسیدگی و ترمیم دندان‌های پوسیده نشان می‌دهد. این شاخص در گروه‌های سنی مختلف بررسی می‌شود که گروه سنی ۱۲ سال، یکی از گروه‌های مطرح در این زمینه است.

براساس آخرین پیمایش انجام شده در سال ۱۳۹۵ عدد ۱.۸۴ درخصوص پوسیدگی دندانی به ما نشان داده شد و این یعنی به طور متوسط هر کودک ۱۲ ساله ایرانی نزدیک به دو دندان پوسیده، پر شده یا کشیده شده دارد. براساس این شاخص، ایران جزو کشورهای با پوسیدگی دندانی کم است. درمان دندان‌های پوسیده اهمیت ویژه دارد و نباید به همان حال رها شوند.

در این‌باره زهرا سیدمعلمی، اظهار می‌کند: شاخص دیگر با نام Caries Free شناخته می‌شود و درصد کودکانی که هیچ‌گونه پوسیدگی دندانی ندارند را بیان می‌کند. در این خصوص لازم است درصد کودکانی که هیچ گونه پوسیدگی دندانی ندارند را نیز بهبود دهیم.

پیش‌بینی افزایش پوسیدگی‌های دندانی در سال‌های کرونا

وی به توقف آموزش حضوری طی سال‌های شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس اشاره کرد و آن را عاملی برای ایجاد وقفه در خدمات وزارت بهداشت در مدارس می‌داند و می‌افزاید: پیش‌بینی ما این است که شاخص DMFT طی این سال‌های کرونا به دنبال کاهش مراجعه مردم به دندان‌پزشکی، افزایش یافته باشد و برنامه داریم که پیمایشی در سال ۱۴۰۱ درخصوص احصای آمار جدید داشته باشیم تا وضعیت موجود را بدانیم.

رصد بوفه مدارس

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: به شکل جدی قصد اجرای برنامه‌هایی مشترک با آموزش و پرورش داریم که در انتظار عقد تفاهمنامه میان دو وزارتخانه هستیم تا با حضور در مدارس برنامه‌های آموزشی، پیشگیری و درمانی را اجرا کنیم. در زمینه آموزش قصد آموزش والدین، اولیای مدرسه و خود دانش‌آموزان را داریم اما هدف نهایی دانش‌آموزان هستند. از سوی دیگر رصد بوفه مدارس در برنامه گنجانده شده است تا تغذیه سالم در مدارس توزیع شود. در زمینه پیشگیری نیز استفاده از وارنیش فلوراید در دستور کار است تا برای اثربخشی مناسب دو بار در سال تحصیلی انجام شود که با استفاده از نیروهای محیطی خود قرار است این اقدام را انجام دهیم.

جزئیات تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندان‌پزشکی

وی درباره اقدامات درمانی وزارت بهداشت در زمینه دندان‌پزشکی، تصریح می‌کند: در تعرفه‌های دندان‌پزشکی که ابلاغ شده است، براساس مصوبه هیئت وزیران تعدیل پرداخت مردم برای خدمات صورت گرفته است و بسته خدمتی در مناطق روستایی و شهری شامل معاینه، آموزش بهداشت، فلوراید تراپی، شیارپوش کردن دندان‌ها یا فیشورسیلانت، ترمیم دندان‌ها، کشیدن دندان‌های شیری و دائمی، درمان عصب زنده و پانسمان دندان‌ها است. این خدمات برای گروه هدف در روستاها کاملاً رایگان و در شهرها هم با تخفیف بسیار خوب تا ۶۵ درصد انجام می‌شود. سایر خدمات دندان‌پزشکی که در مراکز جامع خدمات سلامت ارائه می‌شود اما جزو بسته خدمتی نیست نیز با تخفیف ارائه می‌شود. این یک گام بزرگ است که افزایش تعرفه‌ای که طی دو سال اخیر اتفاق افتاده بود را تعدیل کرد.

سیدمعلمی می‌افزاید: گروه هدف ما برای دریافت این بسته خدمتی ذکر شده شامل کودکان صفر تا ۱۴ سال در مراکز جامع خدمات سلامت و مادران باردار و شیرده است؛ البته درحال کار هستیم تا گروه‌های دیگری هم مشمول این بسته خدمتی با شرایط ذکر شده شوند. کل مردم امکان استفاده از خدمات دندان‌پزشکی مراکز جامع خدمات سلامت را به شکل تخفیف‌دار دارند و برای سایر افراد غیر گروه‌های هدف نیز در شهرها و روستاها خدمات سلامت دهان و دندان تا ۶۵ درصد کاهش تعرفه داشته است. از ۵۶۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت، ۳۴۰۰ واحد دارای خدمات دندان‌پزشکی هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز خدمات ذکر شده را دریافت کنند.

افزایش پوشش بیمه ۳ خدمت مهم دندان‌پزشکی؛ در دست اقدام

وی با تاکید بر لزوم افزایش پوشش بیمه خدمات دندان‌پزشکی، اظهار می‌کند: پیش از این بیمه‌ها ترمیم دندان را تنها برای دندان شماره شش حساب کرده بودند ولی نظر ما این بود که طبق مصوبه هیئت دولت بقیه دندان‌ها هم تحت پوشش بیمه قرار گیرند که مراحل آن در حال انجام است که ترمیم و شیار پوش (فیشور سیلانت)، دندان‌های دائمی ۶ و ۷ تا سن ۱۴ سالگی و ترمیم کلیه دندان‌های شیری و دائمی بدون هیچ‌گونه محدودیت دندانی و سنی افراد، تحت پوشش بیمه قرار گیرد. افزایش پوشش بیمه‌های پایه برای سه خدمت مهم دندان‌پزشکی که تاکنون بیمه نبودند نیز در دست اقدام است که شامل پانسمان (پالپوتومی) دندان‌های شیری و دائمی، درمان عصب زنده دندان‌های دائمی و نیز درمان ریشه برای دندان‌های دائمی خواهد بود.

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره تأمین مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی، تصریح می‌کند: در مراکز وزارت بهداشت با اعتبارات دولتی تأمین تجهیزات انجام می‌شود ولی بحث افزایش شدید قیمت‌های مواد و تجهیزات در تعرفه‌ها اثرگذار است و بخش بزرگی از افزایش تعرفه‌ها به این دلیل است.

یونیت‌های سیار دندانپزشکی در مناطق محروم

سیدمعلمی، با اشاره به فعالیت یونیت‌های سیار دندان‌پزشکی در مناطق محروم، می‌افزاید: این موضوع هنوز هم در سطح کشور در مناطقی که یونیت ثابت وجود ندارد برای خدمت رسانی وجود دارد. ما نیز دو برنامه در دست داریم که یکی از آنها گسترش تعداد یونیت‌های سیار است تا بتوانیم مناطق محروم بیشتری که دسترسی مناسبی ندارند را پوشش دهیم. برنامه دوم ما هماهنگی‌هایی برای انجام اردوهای جهادی در سطح کشور است که اکنون اندکی بی‌نظم است و ارتباط و هماهنگی لازم وجود ندارد؛ ما درصدد هستیم با هماهنگی بیشتر ارائه خدمت در مناطقی که شکاف خدمتی بیشتری وجود دارد، انجام شود.

وی تاکید می‌کند: برای دندان‌پزشکان نیز برخی اقدامات در نظر داریم که آن‌ها هم انگیزه بیشتری برای خدمت‌رسانی داشته باشند. امیدواریم ماحصل اقدامات ما مؤثر باشد تا هم دندان‌پزشک و هم سیستم سلامت در جهت برنامه‌هایی که طراحی شده است خدمت کنند و مردم هم از این خدمات منتفع شوند. تاکید اصلی ما بر خدمات پیشگیری است که نیاز درمانی مردم متعاقب آن کاهش یابد.

به گزارش ایمنا، ارائه خدمات دندان‌پزشکی دولتی به عنوان یک مطالبه از مسئولان مجلس و دولت مطرح و راهکار این است که بسته بیمه پایه خدمات دندانپزشکی را مصوب شود؛ اما وزارت بهداشت به تنهایی در این زمینه نقشی ندارد و شورای عالی بیمه باید این بسته را تصویب کند و البته سازمان‌های بیمه‌گر زیربار این موضوع نمی‌روند و دود این موضوع به چشم مردم می‌رود.

کد خبر 606007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.