ضرورت مدیریت یکپارچه برای احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود

مشاور کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: وجود دو مجرای آبی زرجوب و گوهررود ظرفیتی بالقوه‌ در عرصه‌های مختلف شهر فراهم کرده است که مدیریت یکپارچه، توجه، عزم واقعی و اولویت‌بخشی به ملاحظات زیست‌محیطی، زمینه‌ساز احیای این دو رودخانه خواهد شد.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برنامه‌های هدفمند در سال ۱۴۰۱ به نام پاحر (پایش و حفاظت رودخانه) در شهرستان رشت، اظهار کرد: پسماند و زباله‌ها در رودخانه‌ها و حریم آن و مشخص کردن مراکز آلاینده به همراه مختصات جغرافیایی می‌تواند به عنوان مؤلفه مکانی نقش اثربخشی را در شناسایی و دستیابی سریع به این مراکز در پایش‌های دوره‌ای دارد و به عنوان یک پایگاه داده مکانی می‌تواند در به‌روزرسانی داده‌ها و نقشه‌ها کارایی داشته باشد، امیدواریم با همکاری همه‌جانبه سایر دستگاه‌ها و مدیریت شهری این برنامه اجرایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: توجه به پایش و ضرورت حفاظت از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود امری اجتناب‌ناپذیر و در گرو زیست مناسب شهروندان است. توجه به دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت در اسرع وقت و ارائه راهکار برای رسیدن به وضعیت مطلوب آن امری حیاتی و ضروری است.

مشاور کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه اهمیت سلامت شهروندان و توجه به بهبود مؤلفه‌های محیط زیست در حفاظت از رودخانه‌ها و پاکیزگی نقش مؤثری ایفا می‌کند، تصریح کرد: تمام افراد باید نگهبان محیط زیست و حافظ آن باشند، همچنین زیست‌پذیری در یک پهنه از نکاتی است که تمام دستگاه‌های اجرایی باید به آن عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: لازمه پویایی و سرزنده بودن شهر و شهروندان در وهله اول محیط زیست پایدار است، لذا سلامت شهروندان باید در وضع مطلوب و مناسبی از سطح بهداشت باشد و در این راستا لازم است آلودگی‌های محیطی و عوامل آلاینده با ابزارهای بازدارنده مدیریت شود.

مطالبی در خصوص ظرفیت‌های زرجوب و گوهررود برای شهر رشت، افزود: وجود دو مجرای آبی بزرگ مانند رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که در طول مسیر خود از شهر رشت می‌گذرد، ظرفیت بزرگ و بالقوه‌ای را برای این شهر در عرصه‌های مختلف فراهم کرده است که مدیریت یکپارچه، توجه، عزم واقعی و اولویت‌بخشی به ملاحظات زیست‌محیطی و ضوابط و استانداردهای محیط زیست زمینه‌ساز احیای این دو رودخانه خواهد شد.

کد خبر 605999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.