۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۵
شانگهای و استراتژی نگاه به شرق

در آینده نزدیک کشورهای عضو سازمان شانگهای در نخستین گام یک ارز شرقی را جایگزین دلار و یورو خواهند ساخت و این می‌تواند از نقش هژمونی اقتصادی آمریکا و غرب به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای شرق بکاهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «پیوستن ایران به کشورهای عضو سازمان بین‌المللی شانگهای» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «عضویت رسمی ایران به عنوان محوری‌ترین کشور غرب آسیا در سازمان شانگهای این سازمان بزرگ بین‌المللی را به یک بلوک قدرتمند اقتصادی تبدیل خواهد کرد. در بیست و دومین نشست سران کشورهای عضو شانگهای در سمرقند ازبکستان سرانجام عضویت رسمی ایران در این سازمان مهم مورد تصویب قرار گرفت.

ایران تاکنون به عنوان عضو ناظر این مجموعه تلقی می‌شد اما سرانجام سران کشورهای عضو این نهاد به این نتیجه رسیدند که عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای می‌تواند به دست‌یابی سریع کشورهای عضو این سازمان برای تقویت اقتصاد شرق کمک کند.

با پیوستن رسمی ایران به این سازمان که از ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است، راه برای احیای جاده ابریشم و تشکیل حقیقی کریدور شمال جنوب هموار شد.

این سازمان که نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده است نبض بازار اقتصاد انرژی را در دست دارد و می‌تواند در آینده نزدیک به یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان تبدیل شود.

حضور ایران در این سازمان از دو جنبه قابل تجزیه و تحلیل است. نخست اینکه ایران بعد از روسیه بیشترین ذخایر گاز را دارد و می‌تواند یکی از تأثیر گذارترین کشور در حوزه انرژی نفت و گاز تلقی شود.

در حوزه حمل‌ونقل ترانزیتی، طبیعی است ایران به عنوان محوری‌ترین جاده ابریشم و مهم‌ترین کریدور شمال-جنوب نقش تأثیر گذاری در ارتباط زمینی و دریایی بین شرق و غرب ایفا خواهد کرد.

از سوی دیگر تجربه بحران اوکراین و تلاش ناتو و آمریکا برای بحران‌سازی بین چین و تایوان اکنون دو قطب بزرگ سیاسی، نظامی و اقتصادی یعنی چین و روسیه را به سمت تقویت نقش محوری ایران متمایل ساخته است.

اعتقاد این دو کشور که اکنون درگیر بحران‌های پیرامونی خود هستند این است که ایران با عضویت رسمی در سازمان شانگهای می‌تواند تکیه‌گاه قابل اطمینانی به لحاظ اقتصادی، نظامی و امنیتی تلقی شود.

تلقی کشورهای عضو شانگهای این است که جهان تک‌قطبی در حال تبدیل شدن به نظام چندقطبی است و یکی از برگ‌های برنده شانگهای در آینده کاهش تدریجی نقش دلار در تعاملات کشورهای مشرق زمین خواهد بود.

با توجه به اینکه حجم صادرت و تبادل اقتصادی کشورهای عضو شانگهای با جهان خارج در حال حاضر از سه هزار میلیارد دلار تجاوز کرده است لذا جایگزینی یک ارز نو ظهور شرقی می‌تواند به کاهش وابستگی کشورهای شرق به کشور غربی منجر شود.

ایران نیز به دلیل مزیت‌های ژئوپلیتیک پس از چین، روسیه و هند چهارمین کشور عضو رسمی شانگهای خواهد بود که می‌تواند در پویایی اقتصاد این سازمان تأثیرگذار باشد.

رشد سرمایه‌گذاری کشورهای شانگهای در ایران، کاهش تأثیرات تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران، چین و روسیه و افزایش خوداتکایی اقتصاد کشورهای عضو شانگهای از ثمرات پیوستن ایران به این نهاد بین‌المللی است.

لذا عضویت ایران در سازمان شانگهای و امضای ده‌ها سند همکاری اقتصادی بین ایران و کشورهای عضو شانگهای در بیست‌ودومین نشست سران این نهاد در سمرقند ازبکستان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم است.

از این‌رو پیش بینی‌می‌شود که در آینده نزدیک کشورهای عضو سازمان شانگهای در نخستین گام یک ارز شرقی را جایگزین دلار و یورو خواهند ساخت و این می‌تواند از نقش هژمونی اقتصادی آمریکا و غرب به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای شرق بکاهد.

کد خبر 605938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.