۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
اهمیت سطح سواد زیست‌محیطی جامعه

یک کارشناس ارشد انرژی گفت: مهم‌ترین مسئله در فرهنگ‌سازی افزایش سطح سواد جامعه در حوزه انرژی و محیط‌زیست است. امروزه اگر تمام مردم تحصیل کرده و متخصص باشند، اما به محیط‌زیست اهمیت ندهند از دیدگاه بین‌المللی بی‌سواد محسوب می‌شوند.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت دیدگاه انسان به محیط‌زیست، اظهار کرد: در فرهنگ‌سازی دیدگاه انسان به محیط‌زیست اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل باید در این زمینه آموزش‌های لازمه را ایجاد کنیم.

وی افزود: تمام زندگی بشر انرژی و محیط‌زیست است؛ بنابراین اگر به این دو توجه نکنیم با مشکلاتی از جمله آلودگی و خشکسالی مواجه می‌شویم که این مشکلات امروزه در اصفهان باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان شده است.

این کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد: در فرهنگ‌سازی این مسئله بسیار حائز اهمیت است و دیدگاه انسان به محیط‌زیست باید تغییر یابد.

وی در رابطه با دیگر مسائل حائز اهمیت در نگهداری از محیط‌زیست گفت: یکی دیگر از مسئله‌ای که برای فرهنگ‌سازی حائز اهمیت است، داشتن فرهنگ‌نامه‌ای پیرامون انرژی و محیط‌زیست است تا بتواند به کودکان و بزرگسالان در این خصوص راهنمایی کند.

صفریان در همین رابطه ادامه داد: صدا و سیما نیز در این راه می‌تواند کمک کند و حتی فیلم‌های علمی در خصوص انرژی و محیط‌زیست تولید شود که در این زمینه نیز بخش خصوصی می‌تواند کمک کند.

وی با اشاره به اینکه نقض در سیستم آموزش جزو مسائلی است که در فرهنگ‌سازی حائز اهمیت است، گفت: یکی از مسائل مهم احساس مسئولیت انسان‌ها در برابر محیط‌زیست است.

این کارشناس ارشد انرژی افزود: ما باید به جامعه آموزش دهیم که اگر احساس مسئولیت نسبت به محیط‌زیست نداشته‌باشند در نهایت به نابودی خواهند رسید؛ البته مشکلی که در این راستا وجود دارد، نبود علاقه نسبت به محیط‌زیست است.

وی تصریح کرد: اکنون جامعه با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و به همین دلیل توجهی به مسائل زیست‌محیطی نمی‌کند؛ بنابراین لازم است در این شرایط با استفاده از خلاقیت، مردم را به سمت حمایت از محیط‌زیست هدایت کنیم.

صفریان ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در نگه‌داری از محیط‌زیست حائز اهمیت است، ارائه اطلاعات دقیق و شفاف پیرامون منابع طبیعی است. در حال حاضر اگر بخواهیم تحقیقی پیرامون این مسئله انجام دهیم، هیچ اطلاعات و منبع موثقی وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی برای آینده تدوین کنیم.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله در فرهنگ‌سازی افزایش سطح سواد جامعه در حوزه انرژی و محیط‌زیست است. امروزه اگر تمام مردم تحصیل کرده و متخصص باشند، اما به محیط‌زیست اهمیت ندهند از دیدگاه بین‌المللی بی‌سواد محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید با استفاده از خلاقیت و برنامه‌ریزی سطح سواد زیست‌محیطی جامعه را افزایش داد.

کد خبر 605792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.