سالروز اجرای عملیات حسین‌بن‌علی در ارتفاعات میمک

بیست‌وششم شهریورماه، سالروز اجرای عملیات محدود حسین‌بن‌علی در ارتفاعات میمک است؛ عملیاتی که با هدف انهدام نیروهای عراقی و کاهش روحیه و توان رزمی آنان صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بیست‌وششمین روز از شهریورماه سال ۱۳۶۱ نیروهای سپاه پاسداران با پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای عشایر منطقه دست به اجرای عملیات محدود حسین‌بن‌علی زدند، عملیاتی که با هدف گرفتن زهر چشم از دشمن انجام گرفت.

در این عملیات که انهدام نیروهای عراقی و کاهش روحیه و توان رزمی آنان در دستور کار قرار گرفته بود، نقش عشایر در هجوم به دشمن چشم‌گیر بود که در نتیجه آن، شماری خودرو زرهی و سلاح سنگین و نیمه سنگین دشمن منهدم و بیش از هزار تن از نیروهای عراق کشته و زخمی شدند.

به دنبال اجرای عملیات محدود حسین‌بن‌علی که با رمز یا جوادالائمه آغاز شده بود، دشمن در اضطراب فرو رفت و بیم حمله دوباره را در خود احساس کرد.

ارتفاعات میمک که این عملیات در آن صورت گرفت، به‌دلیل برخورداری از موقعیت مناسب جزو نخستین مناطقی بود که مورد هجوم و اشغال نیروهای ارتش عراق قرار گرفت.

این ارتفاعات که در غرب استان ایلام واقع شده است به دلیل نزدیکی‌اش با مرز ایران و عراق، یکی از نقاط سوق‌الجیشی و با اهمیت نظامی به شمار می‌رود. این ارتفاعات از دید و تیررس خوبی برخوردار است و تسلط قابل توجهی بر بخش وسیعی از خاک عراق و مناطق مرزی دارد.

منطقه میمک از مناطق گرمسیری استان ایلام است و چندان درختی در آنجا نمی‌روید. پوشش گیاهی آن را علف، بوته‌های گون، درختچه‌هایی با نام محلی خلف تشکیل می‌دهند و یکی از مکان‌های مهم برای قشلاق دامداران محسوب می‌شود. این منطقه دارای شیارها و پستی و بلندهای گوناگون بوده و خاک برخی مناطق آن رسی و یا رملی است.

تنگه استراتژیک بینا در شمال غرب میمک و در بین ارتفاع بسیار مهم چکر واقع شده است. طول این تنگه بیش از پنج کیلومتر به موازات تنگه بینا و در غرب آن واقع شده است و جاده مواصلاتی حلاله - گنجوان از این تنگه می‌گذرد.

کد خبر 605774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.