۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
بیمه، مهم‌ترین مشکل زنبورداران

در حالی که ایران رتبه سوم تولید عسل را در جهان به خود اختصاص داده است اما به دلایلی مانند خشکسالی و شیوع ویروس کرونا اکنون تولید عسل در شرایط مناسبی قرار ندارد و تلاش و حمایت بیشتری را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته، عسل یک ماده غذایی بسیار باارزش تلقی می‌شود. براثر تحقیقات صورت گرفته بیشترین مصرف کنندگان عسل، آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها هستند. از آنجا که تولید و صادرات این محصول می‌تواند باعث رشد اقتصاد هر کشوری شود؛ دولت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا در صورت داشتن پتانسیل، این ماده حیاتی را تولید کنند. زنبورداری مقوله‌ای بسیار حائز اهمیت است که از اولویت بالایی نزد اتاق فکر سیاست‌گذاران بخش کشاورزی برخوردار است.

ایران به دلیل داشتن مراتع و گونه‌های مختلف گیاهی یکی از مناطق مناسب برای پرورش و تولید عسل در دنیا به‌شمار می‌رود و سومین رتبه تولید عسل در جهان را به خود اختصاص داده است؛ اما طی سال‌های اخیر با بروز خشکسالی و پدیده کرونا، مشکلات زنبورداران دوچندان شده است و بهبود اوضاع آنها حمایت بیش از پیش دولت را می‌طلبد.

در تمام کشورهای دارای برنامه در بخش کشاورزی، زنبورداری مقوله دست چندم نیست و به گرده افشانی زنبورها یارانه تخصیص داده می‌شود. زنبور عسل به استثنای ارزش‌آفرینی استحصال عسل و سایر فرآورده‌ها از شهد گیاهان، نقش حائز اهمیت‌تری در گرده‌افشانی دارد و این در حالی است که در کشور ما برخلاف تمام کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه هیچ بهای عملیاتی برای نقش گرده افشانی نبورهای عسل و حتی حفاظت از سایر گرده افشان‌ها قائل نیستیم.

ایران به لحاظ تعداد کلنی و تولید، رتبه سوم و چهارم جهان را دارد و براثر تحقیقات صورت گرفته زنبورداران ایران در کنار تولید عسل به میزان ۴.۵ کیلوگرم زهر زنبورعسل، حدود ۲۸۵ تن گرده گل؛ حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم ژل رویال؛ ۱۲۳ تن بره موم و دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلوگرم موم تولید می‌کنند و استان‌های زیادی در کشور به امر تولید عسل و فرآورده‌های آن مبادرت می‌کنند.

یکی از استان‌های فعال در زمینه تولید و صادرات عسل، استان اصفهان است که رتبه سوم تولید عسل را به لحاظ وزن و کیفیت در کشور داراست و هر ساله این محصول را با کیفیت عالی روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.

در استان اصفهان تلاش شده است تا با افزایش سطح علمی زنبورداران سایر فرآورده‌های زنبور عسل را استحصال و فرآوری کنند تا با توجه به نیاز داخلی و نیز بازار صادرات امر تولید صورت گیرد که البته در این میان ارتقای وضعیت معیشت زنبورداران نیز صورت می‌گیرد.

تولید عسل در اصفهان رو به افزایش است

حامد صدارت، مسئول بخش زنبورعسل جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه تولید عسل در استان روند افزایشی داشته و زنبورداران اصفهانی برای تولید عسل مرغوب زحمت زیادی را متحمل می‌شوند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خشکسالی در تابستان‌ها و سرمای زمستان طی سال‌های اخیر باعث کاهش جمعیت زنبورعسل در کلنی‌ها و مرگ و میر آنها شده است، به طوری که در بارش‌های اخیر حدود دو هزار کلنی زنبور عسل آسیب دیده‌اند که البته اگر زنبورداران اصفهانی اقدام به بیمه کرده بودند بخشی از این خسارات مالی برایشان جبران می‌شد.

وی می‌افزاید: زنبورداران اصفهانی از ابتدای آذر تا اوایل فروردین‌ماه به مناطق جنوبی که گرم‌تر هستند کوچ می‌کنند تا زنبورهای خود را از سرما در امان نگاه دارند و آب و هوای مناسب‌تری برای آنها فراهم کنند.

مسئول بخش زنبورعسل جهاد کشاورزی اصفهان در خصوص تأثیر کرونا بر بازار عسل خاطرنشان می‌کند: صنعت زنبورداری هم مانند سایر صنایع به علت کاهش گردشگرانی که در گذشته در ایام تعطیلات مانند نوروز و تابستان به استان می‌آمدند و عسل خریداری می‌کردند در سال‌های اخیر دچار آسیب شد.

دغدغه زنبورداران چیست؟

صدارت ضمن تاکید بر اینکه صنعت زنبورداری برای توسعه خود نیازمند تسهیلات و سرمایه در گردش است، ادامه می‌دهد: این صنعت باید مورد حمایت دولت قرار گیرد و زنبورداران باید از تسهیلات ویژه بهره‌مند شوند تا بتوان صنعت زنبورداری را بیش از پیش تقویت کرد و توسعه داد.

وی یکی از مشکلات اصلی زنبورداران اصفهانی را بیمه بر می‌شمرد و تصریح می‌کند: ما بارها مشکل بیمه زنبورداران را بررسی کردیم؛ اما این معضل باید به صورت ملی حل و فصل گردد.

مسئول بخش زنبورعسل جهاد کشاورزی اصفهان از فعالیت حدود پنج هزار زنبورستان با بیش از ۹۶۰ هزار کلونی زنبور عسل در استان اصفهان خبر می‌دهد و می‌افزاید: یک هزار و ۵۳۳ نفر در این عرصه فعالیت می‌کنند و شهرستان‌های نجف آباد، اصفهان، شهرضا، سمیرم، خمینی شهر و خوانسار، با تولید سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن عسل بیشترین تولید عسل را در استان اصفهان به خود اختصاص داده‌اند.

حمایت سازمان جهاد کشاورزی از زنبورداران

صدارت اظهار می‌کند: سازمان جهاد کشاورزی اصفهان همواره توجه ویژه ای به صنعت زنبورداری داشته و تلاش کرده است تا حمایت‌های لازم را از زنبورداران داشته باشد؛ به طوری که در سال جاری سامانه بهین یاب برای اولین بار در قالب سرمایه در گردش و همچنین تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سرمایه ثابت به زنبورداران تخصیص داده شد.

وی ادامه می‌دهد: سازمان جهاد کشاورزی برای زنبوردارانی که درخواست شناسنامه زنبورداری دارند، دوره‌های آموزشی پرورش زنبورعسل و نحوه استحصال فرآورده‌ها و پیشگیری از بیماری‌های زنبور عسل برگزار می‌کند.

مسئول بخش زنبورعسل جهاد کشاورزی اصفهان همچنین از توزیع دو هزار و ۵۰۰ تن حواله شکر در اختیار اتحادیه زنبور عسل و تعاونی‌های زنبور عسل شهرستان‌ها برای زنبورداران خبرمی دهد و خاطرنشان می‌کند: در شهر اصفهان بیش از ۱۰ آزمایشگاه تشخیص فرآورده‌های زنبورعسل به صورت تخصصی و تجمیعی وجود دارد و سازمان جهاد کشاورزی چهار تعاونی شهرستان‌ها را مجهز به دستگاه تشخیص کیفیت عسل کرده است.

کد خبر 605693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.