از سونامی آنفلوانزای پاییزی تا بیم بازگشت مالاریا

سونامی آنفلوانزا در پاییز با عبور از موج هفتم کرونا، سهمیه‌بندی سِرم در داروخانه‌ها، چرا دچار سکته قلبی می‌شویم؟،هشدار درباره مصرف دمنوش‌ها، بهبودی بیمار مبتلا به آبله میمونی در ایران و نگرانی از بازگشت مالاریا به کشور را در بسته خبری سلامت ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیام طبرسی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: احتمالاً در پاییز امسال با بیماری آنفلوانزا مواجه خواهیم شد، چون محدودیت‌های کرونایی را نداریم. آنفلوانزا از قدیمی ترین ویروس‌هایی است که تا از قبل از پاندمی کووید در جهان شناخته شده بود، در دو سه سال اخیر که درگیر پاندمی کرونا شدیم، کمتر شاهد شیوع آنفلوانزا بودیم و در سال اول کرونا تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد عفونت‌های تنفسی ناشی از آنفلوانزا بود، اما در سال گذشته با توجه به شدت گرفتن کرونا، موارد آنفلوانزا کاهش یافت.

وی افزود: امسال با توجه به اینکه محدودیت‌ها را نداریم و مراکز آموزشی به صورت حضوری بازگشایی می‌شود و مردم هم ماسک نمی‌زنند، احتمال دارد دوباره درگیر آنفلوانزا شویم. شیوع بیماری آنفلوانزا از اوایل آبان تا اردیبهشت است که باید از همین حالا برای تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کرد، اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا همانند گروه‌هایی است که برای واکسن کرونا از آنها نام می‌بریم. مثل افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواخر شهریور تا اوایل مهر دانست، زیرا دو هفته طول می‌کشد آنتی بادی در بدن ایجاد شود. البته کسانی که به هر دلیلی این واکسن را در زمان تعیین شده تزریق نکرده‌اند، می‌توانند در آبان و آذر هم این واکسن را دریافت کنند، چون بیماری تا اردیبهشت ادامه دارد.

سهمیه‌بندی سِرم در داروخانه‌ها / ضرورت برنامه‌ریزی برای ذخیره استراتژیک

علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ضمن تشریح چرایی کمبود سرم در کشور، درباره کمبود سرم، اظهار کرد: در مقطع فعلی، واردات سرم به کشور از سوی وزارت بهداشت ضروری است. درحال حاضر کمبود سرم در کشور وجود دارد و بر همین اساس هم سرم فقط به داروخانه‌های منتخب و تعدادی از داروخانه‌های دولتی داده می‌شود. در حال حاضر سرم در داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شده است.

وی افزود: مراجعه با بیماری‌های گوارشی به مراکز درمانی افزایش یافته و بر همین اساس مصرف سرم افزایش یافته است. روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بطری سرم در کشور تولید می‌شود که این میزان تولید، به اندازه نیاز کشور است و در نتیجه نباید کمبود سرم داشته باشیم، اما در برخی مقاطع مانند شرایط کنونی که بیماری‌های فصلی زیاد می‌شود، متأسفانه با کمبود سرم مواجه می‌شویم.

نایب رئیس انجمن داروسازان با تاکید بر ضرورت داشتن ذخیره استراتژیک در حوزه دارویی کشور، اظهار کرد: هر کشوری باید ذخایر استراتژیک دارو داشته باشد تا در صورت کمبود، مردم دچار مشکل نشوند، اما متأسفانه ذخایر استراتژیک داروها به ویژه سرم طی دو سال شیوع کرونا به صفر رسیده و در حال حاضر به اندازه مصرف کشور است.

وی افزود: در شرایط فعلی سرم‌های داخلی جوابگوی نیاز کشور نیستند و از طرفی در این مقطع که زائران اربعین در حال بازگشت هستند و ممکن است با بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش، گرمازدگی مراجعه کنند، واردات سرم به کشور از سوی وزارت بهداشت ضروری است.

چرا دچار سکته قلبی می‌شویم؟

مریم مشکانی فراهانی، متخصص قلب و عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله، اظهار کرد: چربی و قند خون بالا، مصرف دخانیات و استرس‌های زیاد، رژیم‌های غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی و مصرف فست فودها از جمله عوامل بروز سکته قلبی است.

وی درباره اینکه «دلیل رخداد سکته قلبی چیست؟»، افزود: عروق کرونری (رگهای قلبی) وظیفه خون رسانی به عضله قلب را به عهده دارند. سکته قلبی به دلیل انسداد در عروق قلبی رخ می‌دهد؛ در نتیجه عضله قلب آسیب می‌بیند و عملکرد خود را از دست می‌دهد و فرد دچار عوارض ثانویه سکته قلبی می‌شود.

این متخصص قلب وعروق ادامه داد: قابل ذکر است این انسداد در مراحل اولیه خفیف است اما به مرور زمان انسداد کامل می‌شود و عضله قلب به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار ایسکمی می‌شود که در نهایت باعث سکته قلبی می‌شود. رسوب کلسیم، چربی و پلاک‌ها باعث مسدود شدن مسیر رگ‌ها می‌شوند.

وی افزود: سکته قلبی با درد بسیار شدید در قفسه سینه همراه است که گاهی به فک و کتف چپ نیز انتشار می‌یابد. تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق از علامت‌های احتمالی دیگر سکته قلبی است. لازم به ذکر است در افراد مبتلا به دیابت ممکن است سکته قلبی بدون هیچ گونه علائم و درد قفسه سینه اتفاق بیفتد. بیماری قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در دنیاست؛ به طوری که افراد با سن کم را نیز درگیر می‌کند.

فراهانی گفت: عوامل ژنتیک در بروز این بیماری بسیار محتمل است. افرادی که زمینه ژنتیکی این بیماری را دارند باید با رعایت ریسک فاکتورها ابتلاء به این بیماری را به تعویق بیاندازند. ریسک فاکتورها شامل چربی خون بالا، قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل و همچنین استرس‌های زیاد است. رژیم‌های غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی، مصرف فست فودها، استرس‌های شغلی باعث افزایش میزان سکته قلبی در این افراد می‌شود.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: کنترل فشار خون، چربی و قند خون و همچنین انجام آزمایشات دوره‌ای مرتب برای تشخیص به موقع بیماری ضروری است. از ابتلاء به سکته قلبی درمان‌های مختلفی پیش رو داریم. ساعت اول بعد از سکته قلبی، آنژیوگرافی تشخیصی انجام می‌شود که در صورت امکان استنت گذاری انجام می‌شود تا بیمار از درد و عوارض بعدی نجات یابد.

وی تصریح کرد: گاهی ممکن است نیاز به جراحی قلب باز باشد و گاهی بیمار تنها نیازمند دارو درمانی است البته ذکر این نکته ضروری است که این بیماران مادام‌العمر نیاز به مصرف داروهای ضد انعقاد، کاهنده چربی خون، کاهش دهنده ضربان قلب، داروهای فشارخون، داروهای ضد پلاکتی مانند آسپیرین و… است.

مشکانی ادامه داد: در این بیماران داشتن فعالیت جسمی (بازتوانی) برای بازگشت به زندگی عادی ضروری است؛ زیرا هدف این است که فرد به صورت مناسب به زندگی عادی بازگردد.

هشدار درباره مصرف دمنوش‌ها؛ اجازه مصرف طولانی مدت دمنوش را نداریم

محسن ناصری، متخصص طب سنتی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به ضرورت توجه مردم در مصرف دمنوش‌های مختلف، درباره انتشار محتواهای پزشکی در فضای مجازی، اظهار کرد: در فضای مجازی باید مردم به محتوا توجه کنند؛ به ویژه اینکه این محتوا مربوط به دانش پزشکی است.

این متخصص طب سنتی افزود: موضوع گیاهان دارویی نیز از این قاعده خارج نیست. واقعاً در فضای مجازی فالوور داشتن ملاک نیست؛ مهم این است که فرد ارائه‌دهنده این اطلاعات دانش کافی را در این خصوص دارد یا خیر. در این فضا بسیاری خود را دکتر می‌نامند اما دیپلم دارند و یکسری اطلاعات را ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا دانستن اطلاعات پزشکی برای درمان کفایت می‌کند؟»، تأکید کرد: خیر، فردی که ارائه خدمات پزشکی می‌کند باید گواهی مربوطه را داشته باشد و مردم باید حتماً توجه کنند که محتوای ارائه شده صحیح است یا خیر؛ ضمن اینکه نظام سلامت می‌گوید چنین فردی باید پزشک باشد و ۴ سال یکبار هم نیز باید آموزش‌های جدید را ببیند.

ناصری با بیان اینکه در فضای مجازی افراد مختلفی در حوزه پزشکی دخالت می‌کنند که واقعاً شایستگی آن را ندارند، گفت: اینکه گفته می‌شود هر داروی گیاهی را می‌توانیم مصرف کنیم، این طور نیست. گیاهان دارویی داریم که حتماً فرد را می‌کُشد؛ در نتیجه باید فرد آگاهی کاملی در خصوص گیاهان دارویی داشته باشد و اینکه بگوییم گیاهان دارویی سمیت ندارند، این طور نبوده و اگر از میزان مصرف تعیین‌شده خارج شوند می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه مردم در مصرف دمنوش‌های مختلف، اظهار کرد: مردم باید در استفاده از دمنوش‌ها توجه کنند؛ برای نمونه دمنوش زنجبیل از نظر طب سنتی داروی درجه ۳ است؛ یعنی عوارض جدی مانند تلخی دهان، خشکی پوست، سوزش ادرار، می‌دهد؛ که مصرف سال یا ماه این دمنوش اشکالی ندارد، اما اینکه هر روز چنین دمنوش‌هایی را مصرف کنیم عوارضی دارند.

بهبودی بیمار مبتلا به آبله میمونی در ایران / گزارش انتقال بیماری از انسان به حیوان در اروپا

بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره آخرین اخبار پیرامون شیوع بیماری آبله میمونی در ایران، اظهار کرد: به جز همان یک مورد مبتلای شناسایی شده در کشور تاکنون هیچ مورد مثبت مبتلا به بیماری شناسایی نشده است. خوشبختانه آن یک نفر مبتلا هم با طی دوره بیماری بدون آنکه بیماری را به نزدیکان و اطرافیان خود انتقال دهد، بهبود یافته است. بین دو تا چهار هفته زمان لازم است تا ضایعات پوستی بیماری بهبود یابد که در مورد ایشان هم این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به احتمال انتقال آبله میمونی از انسان به حیوانات، اظهار کرد: در مجله علمی پزشکی لانست روز ۱۱ آگوست گزارش شده است که یک سگ در پاریس از طریق یکی از صاحبانش به بیماری مبتلا شده است که علت ابتلاء هم تماس مستقیم پوستی با ضایعات ناشی از بیماری در بدن انسان بوده است. دومین مورد انتقال بیماری از انسان به حیوان نیز از یکی از ایالات برزیل گزارش شده است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: به جز همان یک مورد مبتلا به آبله میمونی، مورد دیگری در کشور شناسایی نشده است که بعد به سراغ ابتلای حیوانی برویم، اما اگر در آینده با یک مورد مبتلا به آبله میمونی در کشور مواجه شویم، قطعاً یکی از مواردی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت این است که ببینیم حیوان خانگی دارد یا خیر.

وی ادامه داد: در صورتی که فرد حیوان خانگی داشته باشد توصیه می‌کنیم تا زمانی که ضایعات پوستی بیماری برطرف شود، سعی کنند حیوان را به دست شخص دیگری بسپارند. اگر امکان انتقال حیوان به شخص دیگری وجود نداشته باشد، فرد مبتلا نباید در تماس با حیوان قرار گیرد و مراقبت از حیوان باید توسط فرد دیگری صورت گیرد. چنانچه حیوان هم مشکوک به بیماری باشد باید مشابه انسان مورد بررسی قرار گیرد. حیوانات هم می‌توانند پس از ابتلاء به آبله میمونی بهبود یابند.

امیری با اشاره به اینکه تمام مواردی که تست آبله میمونی داده‌اند به جز یک مورد، منفی بوده‌اند، تصریح کرد: در شرایطی که موضوع ابتلاء به آبله میمونی در کنار ابتلاء به آبله مرغان مطرح است ممکن است شباهت‌هایی در علائم پوستی سبب شود که پزشکان فکر کنند بیمار مبتلا به آبله میمونی بوده است اما با انجام آزمایشات تکمیلی و بررسی روابط اپیدمیولوژیک مشخص شده است که ابتلاء به آبله میمونی منتفی است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: آزمایش با کیت‌های تشخیصی آبله میمونی از کسانی گرفته می‌شود که جزو موارد محتمل بیماری باشند. موارد مشکوک شامل کسانی است که دارای علائم بالینی تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی باشد. در صورتی که یک رابطه اپیدمیولوژیک میان بیمار و بیماری وجود داشته باشد که یعنی بیمار با این علائم، مسافرتی به خارج از کشور داشته باشد یا تماس با موارد محتمل یا قطعی آبله میمونی داشته باشد و یا فردی که رابطه جنسی خارج از خانواده داشته باشد، مورد محتمل شمرده شده و حتماً نمونه آزمایشگاهی از این افراد گرفته می‌شود.

وی درباره شیوع آبله میمونی در کشورهای همجوار، گفت: سیستم مراقبت بهداشتی درستی برای رصد موارد مبتلا در عراق وجود ندارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست که به دلیل مشکلات مدیریتی و زیرساختی این شرایط در آنجا رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر هم مورد مثبتی وجود داشته باشد بعید نیست که یا شناسایی نشود یا به موقع شناسایی نشود پس انتظار نداریم. بر اساس اظهارات وزارت بهداشت عراق، سیستم مراقبت خود را دایر کنیم؛ ما مثل هر کشور دیگری که موارد ابتلاء به آبله میمونی را گزارش کردند احتمال می‌دهیم موارد ابتلاء به این بیماری در عراق هم وجود داشته باشد.

امیری اظهار کرد: در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی طبق آخرین گزارشات اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت ۱۶ مورد ابتلاء به آبله میمونی از کشور امارات متحده عربی، هشت مورد در لبنان، هشت مورد در عربستان سعودی، سه مورد در مراکش، سه مورد قطر، دو مورد سودان و یک مورد در ایران گزارش شده است و عراق حداقل تا یک هفته قبل هیچ گزارشی از ابتلاء به آبله میمونی به سازمان بهداشت جهانی نداده است، ولی اینکه بیماری وجود نداشته یا نتوانستند شناسایی کنند را نمی‌دانیم. این عدم گزارش به منزله عدم وجود آبله میمونی در عراق نیست و آن کشور هم تبادلات خارجی دارد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تاکید کرد: اقدام اساسی ما ارتقای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر بویژه بیماری‌های نوپدید و بازپدید از طریق مراقبت سندرومیک است و همکاران ما در مبادی ورودی مرزی موارد مشکوکی که با تب و بثورات پوستی وارد شوند را بررسی می‌کنند و تا زمانی که نتایج آزمایش مشخص شود در قرنطینه خواهند ماند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های انتقال آبله میمونی از طریق قطرات درشت تنفسی در فواصل نزدیک و به مدت طولانی است، افزود: اگر چنین شرایطی ایجاد شود و فرد مبتلایی وجود داشته باشد امکان انتقال بیماری به سایرین وجود دارد، اما هنوز نباید دغدغه برای مردم ایجاد شود. البته فراموش نکنیم کرونا هنوز هم وجود دارد و خیلی سریع‌تر از آبله میمونی قابلیت انتقال دارد، پس تجمعات در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند باعث شیوع موارد جدید کرونا شود.

نگرانی از بازگشت مالاریا به کشور

احمد رئیسی، رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا، نسبت به بازگشت چرخه انتقال بیماری مالاریا به کشور از مرزهای شرقی، ابراز نگرانی کرد و اظهار کرد: موارد مالاریا در استان سیستان و بلوچستان خیلی زیاد است. وقوع سیلاب‌ها و بارندگی‌های اخیر در کشور پاکستان باعث افزایش موارد مالاریا در مناطق شرقی کشور شده است، عمدتاً اتباع پاکستان از طریق مرزهای شرقی وارد مناطقی از استان سیستان و بلوچستان شده‌اند که جای نگرانی دارد. این افراد در شهرهایی همچون زاهدان، سراوان و چابهار، سرباز در بخش جنوبی استان، حضور دارند.

وی بدون اشاره به تعداد مبتلایان در منطقه، اظهار کرد: موارد ابتلاء قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست و اگر به موقع درمان نشوند، احتمال دارد به بیماری بومی در کشور تبدیل شود. افراد مبتلا عمدتاً کارگرانی هستند که برای کار وارد چابهار شده‌اند. همچنین افراد بومی که در مرزها تجارت سوخت انجام می‌دهند، از افرادی هستند که می‌توانند بیماری را به داخل شهرها انتقال دهند.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا با عنوان این مطلب که مشکلی برای درمان بیماران اتباع و بومی وجود ندارد، گفت: موردی از مرگ و میر نداشته‌ایم، اما نگران چرخش انتقال بیماری به داخل کشور هستیم. از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ موارد بومی بیماری مالاریا در کشور به صفر رسیده بود، اگر نتوانیم بیماری را در منطقه و مرزهای شرقی کشور کنترل کنیم، این احتمال هست که شاهد برگشت بیماری به کشور باشیم.

کد خبر 605524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.