طرح جامع آب حوضه زاینده‌رود در حال مطالعه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: طرح جامع آب حوضه زاینده رود در حال مطالعه است و پس از تکمیل مطالعات و تایید وزارت نیرو عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مهندس حسن ساسانی در دیدار با شماری از کشاورزان و حقابه‌داران شهرستان ورزنه اظهار کرد: وزارت نیرو و استاندار اصفهان مصمم هستند که مشکلات حوضه زاینده‌رود را حل و فصل کنند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری در سفر به اصفهان وعده دادند مشکلات این حوضه مرتفع شود، خاطرنشان کرد: در این راستا شرکت مدیریت منابع آب با مسئولیت رئیس حوضه آبریز از منطقه از جمله شهرستان ورزنه بازدید کردند و مشاوری برای مطالعات جامع حوضه آبریز انتخاب کردند.

ساسانی با اشاره به اینکه ما در حوضه آبریز زاینده‌رود با دو مسئله مهم مدیریت مصرف و مدیریت منابع رو به رو هستیم، تصریح کرد: تردیدی نیست که منابع آب در این حوضه آبریز به دلیل بارگذاری‌های سال‌های گذشته بسیار کم است و از سوی دیگر اجرای پروژه‌هایی مانند احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، مسدود کردن چاه‌ها و نصب کنتور حجمی هوشمند به تنهایی به نجات این حوضه کمک نمی‌کند و الزاماً باید منابع آب جدید تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه همه این تلاش‌ها در راستای بهبود وضعیت حال کشاورزان است، خاطرنشان کرد: در تابلو منابع و مصارف مصوب سال ۱۳۹۳ شورای عالی آب، هم تکلیف حقابه کشاورزان به رسمیت شناخته شده و هم میزان آن از محل آورد طبیعی رودخانه و تونل اول و دوم کوهرنگ مشخص شده است.

برنامه‌ریزی برای توزیع آب کشت پاییزه منوط به بارش‌هاست

وی در خصوص زمان توزیع آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان در سال جاری، به آخرین وضعیت سد زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: ذخیره کنونی سد زاینده‌رود ۱۸۹ میلیون مترمکعب، ورودی به سد ۹ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن ۲۴ متر مکعب بر ثانیه است که با این میزان حجم آب امکان توزیع آب در آبان‌ماه را نمی‌توانیم داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: متأسفانه با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی بارش‌های مؤثر بر منابع آبی استان از نیمه دوم آذرماه خواهد بود و این درحالی است که طبق پیش‌بینی می‌شود ما حجم سد تا پایان آذر ماه به حدود ۱۱۸ میلیون مترمکعب برسد.

ساسانی با بیان اینکه براساس اعلام هواشناسی بارش‌های دی و بهمن امسال نرمال و اسفندماه بالاتر از نرمال خواهد بود، در عین حال خاطرنشان کرد: برنامه منابع و مصارف وزارت نیرو برای سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ هنوز تنظیم نشده و در مهرماه پس از بررسی دقیق‌تر شرایط و الگوهای هواشناسی و بارش‌های احتمالی، این برنامه تهیه و به استان ابلاغ خواهد شد و بر اساس آن برای بخش‌های مختلف مصارف برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

امسال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آورد سد زاینده‌رود محقق نشد

وی افزود: برای سال آبی کنونی (۱۴۰۰- ۱۴۰۱) پیش بینی این بود که تا پایان شهریور امسال یک هزار و ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد زاینده‌رود شود در حالی که تا امروز ۲۲ شهریورماه، ورودی سد حدود ۹۵۰ میلیون مترمکعب بوده و به بیان دیگر به دلیل نبود بارندگی در فروردین و اردیبهشت امسال ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب کمتر از حجم پیش‌بینی شده وارد سد زاینده‌رود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: همچنین قرار بود ۵۰ میلیون مترمکعب نیز از طریق تونل سوم کوهرنگ وارد سد زاینده‌رود شود که متأسفانه به دلیل مشکلات تنها ۲۲ روز ایستگاه پمپاژ روشن بود و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن سد در پایان سال آبی کنونی به همین دلایل است.

ساسانی افزود: طبق برنامه منابع و مصارف باید در پایان شهریور امسال ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره سد زاینده‌رود باشد که ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن برای خط قرمز شرب تعیین شده بود و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان در سال آبی جدید اما با توجه به شرایطی که پیش آمد، محقق نشد.

طرح جلوگیری از برداشت‌های مازاد و غیر مجاز از زاینده‌رود در دستور کار قرار گرفت

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های همیشگی ما نبود نظارت و کنترل بر برداشت‌ها در بالادست زاینده‌رود در اصفهان و استان مجاور است، اظهار کرد: در این منطقه هم برداشت‌های غیر مجاز وجود دارد و هم برداشت‌های مجاز از رودخانه که مازاد بر مجوز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در استان اصفهان از بالادست سد چم آسمان تا چم طاق محدودیت برداشت‌های مازاد از رودخانه و نیز جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز صورت پذیرفته است.

تخصیص ۱۴ میلیارد تومان از منابع جاری شرکت برای ساماندهی زاینده‌رود

وی با اشاره به اینکه امسال از منابع جاری شرکت حدود ۱۴ میلیارد تومان برای پروژه ساماندهی رودخانه زاینده‌رود تعریف و پیمانکار آن انتخاب شده است، گفت: باید توجه داشت که این منابع پاسخگوی کار عظیم ساماندهی رودخانه نیست و از این رو در سفر ریاست محترم جمهوری یکی از پروژه‌هایی که تعریف کرده بودیم موضوع ساماندهی بود و در این راستا وزیر محترم نیرو دستور دادند سریعاً برای ساماندهی رودخانه نسبت به اخذ ماده ۲۳ اقدام گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ساماندهی رودخانه زاینده‌رود باید سریع انجام شود، تصریح کرد: این طرح باید در چند جبهه کاری انجام شود.

ساسانی با اشاره به اینکه طبق مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی مقرر شده که صنایع اصفهان سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان ما به ازای آبی که از این حوضه برداشت می‌کنند به صندوق کارگروه واریز کنند، خاطرنشان کرد: صنایع فولاد مبارکه، پالایشگاه و ذوب آهن بخشی از تعهدات خود را تاکنون انجام دادند و پنجشنبه گذشته در جلسه سازگاری با کم آبی استان که با حضور استاندار محترم برگزار شد و صنایع مکلف شدند مابقی بدهی خود را به صندوق کارگروه سازگاری پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص مرمت کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری کشاورزی هیچ محدودیت منابع مالی نداریم، ادامه داد: اصلاح فوری شبکه‌های ابیاری شرق اصفهان در دستور کار قرار می‌گیرد.

ساسانی در خصوص مجوز استخرهای پرورش ماهی در ورزنه، تصریح کرد: جهاد کشاورزی نیاز آبی این استخرها را سه لیتر بر ثانیه اعلام کرده که در کارگروه سازگاری با کم آبی مقرر شد با اخذ مجوز نسبت به صدور تخصیص به استخرهای پرورش ماهی اقدام گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درپاسخ به درخواست فرماندار محترم ورزنه برای تخصیص آب به ۲ مجتمع گلخانه‌ای در این شهرستان نیز اظهار داشت: تلاش می‌کنیم از رئیس حوضه برای این گلخانه‌ها تخصیص موقت دریافت شود.

به گفته ساسانی تاکنون یک هزار و ۴۸۹ حلقه چاه غیر مجاز حریمی در بخش مرکزی و شرق اصفهان مسدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چاه‌های غیرمجاز مسدود نشود رودخانه زاینده‌رود احیا نخواهد شد.

به گزارش ایمنا، در دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با شماری از کشاورزان و حقابه داران ورزنه، فرماندار و امام جمعه این شهرستان نیز حضور داشتند. در این جلسه که بیست و سوم شهریورماه برگزار شد؛ نماینده کشاورزان شرق اصفهان و تعدادی از کشاورزان خواسته‌های خود را مطرح کردند. اعلام زمان توزیع آب برای کشت پاییزه، مسدود سازی چاه‌های حریمی و اصلاح کانال‌ها و تغییر شبکه‌های آبیاری به لَت و مقسم (شبکه میراب‌های قدیم) و پرداخت خسارت نکاشت از جمله خواسته‌های کشاورزان ورزنه در این جلسه بود.

کد خبر 605511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.