ادراک شبه‌انسانی؛ تحولی در خودروهای خودران آینده

محققان با طراحی رویکردهای جدید در زمینه سامانه‌های راهبری هوشمند به خودروهای بدون راننده این امکان را می‌دهند که همانند انسان بتوانند شکل کامل اجسام و مناظر را حتی در صورت پنهان بودن بخشی از تصویر به طور کامل تصور کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

اتصال سازمان تأمین اجتماعی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تأمین اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.

LG رکورد فاصله را برای انتقال دیتای 6G سه برابر کرد

مهندسان LG Electronics و مؤسسه Fraunhofer Heinrich Hertz (HHI) رکورد فاصله را برای انتقال دیتا از طریق 6G را سه برابر کرده‌اند و به نقطه عطف جدیدی برای پوشش عملی شهری رسیده‌اند.

در حالی که 5G و فناوری‌های قبلی از فرکانس‌های زیر ۱۰۰ گیگاهرتز استفاده می‌کنند، 6G فراتر از آن به طیف تراهرتز (THz) که در حال حاضر استفاده نشده است توسعه می‌یابد. که مزیت‌هایی مانند سرعت داده تا ۵۰ برابر سریع‌تر از 5G و تأخیر فقط ۱۰ درصد نسبت به 5G را به همراه دارد.

دوربین اکشن هیرو ۱۱ بلک و بلک مینی معرفی شد

شرکت گوپرو (GoPro) از جدیدترین دوربین اکشن خود به نام هیرو ۱۱ بلک در کنار هیرو ۱۱ بلک مینی رونمایی کرد. این دو مدل قرار است جایگزین مدل Hero 10 Black شوند. دوربین هیرو ۱۱ بلک از نظر طراحی تفاوتی با مدل قبلی خود یعنی هیرو ۱۰ بلک ندارد و حتی در رنگ‌بندی نیز از آن تبعیت کرده است. در بخش سخت‌افزار نیز فقط یک تغییر ایجاد شده که استفاده از یک سنسور بلندتر می‌باشد. البته هیرو ۱۱ بلک برخلاف مدل قبلی خود به‌همراه یک باتری Enduro عرضه شده و دیگر لازم نیست که شما این باتری را به‌عنوان یک وسیله جانبی بخرید.

هیرو ۱۱ بلک مینی فاقد نمایشگرهای نمایش ویدئو است و در عوض یک LCD کوچک برای نمایش تنظیمات فعال دارد و دو دکمه نیز روی آن تعبیه شده است. این دوربین همچنین مجهز به یک باتری غیر قابل‌جداشدنی Enduro نیز هست.

ادراک شبه‌انسانی؛ تحولی در خودروهای خودران آینده

محققان با طراحی رویکردهای جدید در زمینه سامانه‌های راهبری هوشمند به خودروهای بدون راننده این امکان را می‌دهند که همانند انسان بتوانند شکل کامل اجسام و مناظر را حتی در صورت پنهان بودن بخشی از تصویر به طور کامل تصور کنند.

خودروهای بدون راننده تاکنون از روش دید همه‌نما (panoptic) برای شناخت محیط پیرامونی خود استفاده کرده‌اند که مطابق آن تنها می‌توانند پیکسل‌های مربوط به تصویرهای «مشهود» کامل را شناسایی و ارزیابی کنند، اما در رویکرد جدید از شیوه «بخش‌سازی همه‌نمای آمودال» (amodal panoptic segmentation) استفاده شده است که سامانه هوشمند را قادر به پیش‌بینی و تصور تمامیت شکل اشیا می‌کند.

فرکانس بوست و حداکثر توان حرارتی RTX 4090 و RTX 4080 انویدیا افشا شد

وب سایت Videocardz اطلاعات منابع خود با گزارش‌های Kopite و Chiphell را در کنار هم قرار داده تا مشخصات کارت گرافیک‌های آینده Nvidia را مشخص کند. البته در این میان فرکانس بوست و حداکثر توان حرارتی کارت GeForce RTX 4090 و GeForce RTX 4080 در نسخه‌های ۱۶ و ۱۲ گیگابایتی جزئیات جدیدی محسوب می‌شوند.

مدل RTX 4090 از چیپ AD102-300 با ۱۶۳۸۴ هسته CUDA استفاده می‌کند که فرکانس بوست آن ۲۵۲۰ مگاهرتز است. همچنین ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X با کلاک احتمالی ۲۱ گیگابیت بر ثانیه برای این کارت در نظر گرفته شده که پهنای باند را به یک ترابایت بر ثانیه می‌رساند.

کارت گرافیک RTX 4080 نسخه ۱۶ گیگابایت با چیپ AD103-300 به همراه ۹۷۲۸ هسته CUDA عرضه خواهد شد. فرکانس بوست این مدل ۲۵۰۵ مگاهرتز است. همانطور که از نام مدل پیداست، ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6X برای آن در نظر گرفته شده که در کلاک ۲۳ گیگابیت بر ثانیه فعالیت می‌کنند، فرکانسی که فعلاً تنها در همین مدل مشاهده شده). توان کلی ۳۴۰ وات ذکر شده اما می‌تواند تا ۵۱۶ وات تنظیم شود.

پتنت جدید اپل چه گوشی را نشان می‌دهد؟

شرکت اپل پتنت جدیدی ثبت کرده است که احتمالاً به آیفون تاشو اشاره دارد. موضوع قابل‌توجه در این زمینه کار کردن بر ماده‌ای با قابلیت ترمیم خودکار است که احتمالاً از آن بر نمایشگر گوشی تاشو اپل استفاده خواهد شد؛ ماده مورد نظر می‌تواند به بهبود بعضی خراش‌ها و فرورفتگی‌های صفحه‌نمایش کمک کند. در این صورت دوام گوشی‌های تاشو افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 605457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.