نکات بهداشتی و پزشکی مهم در اربعین

این روزها زائران سیدالشهدا (ع) در حال زیارت یا بازگشت از سفر معنوی اربعین هستند با توجه به گرم بودن هوا و مسیر طولانی پیاده‌روی اربعین، دانستن برخی نکات پزشکی می‌تواند این مسیر سخت را هموارتر کند و زائران با سلامتی بیشتری این سفر معنوی را به پایان رسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نکات مهم بهداشتی و غذایی برای آن دسته از زائرانی که در کاروان پیاده‌روی اربعین شرکت کردند نکاتی است که به منظور حفظ سلامتی‌باید قبل، حین و بعد از سفر انجام دهند. فراموش نکنید که عدم رعایت بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط می‌تواند باعث ایجاد بیماری در طول سفر شده و آرامش شما و همراهانتان را برهم بزند. بنابراین رعایت نکات بهداشتی در طول این سفر، ضرورت بیشتری می‌یابد و باید با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد تا بتوانید از برکات این سفر معنوی بیشترین بهره را ببرید. در این گزارش نکته‌های خاص پزشکی برای داشتن سفری بهتر بازگو می‌شود.

نکات مهم برای طی سفر اربعین

سعی کنید از کوله پشتی راحت و سبکی استفاده کنید که بندهای آن نازک نباشد و ستون فقرات شما را در طول مسیر اذیت نکند.

رول دستمال کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان و کلاه آفتاب گیر همراه داشته باشید.

یک عدد کیسه خواب نیز به همراه داشته باشید تا در صورت مناسب نبودن و سرد بودن مکان‌ها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.

داروهای مورد نیازتان برای ۱۰ روز را همراه داشته باشید.

کفش راحت و سبک بپوشید. به‌هیچ وجه برای پیاده روی اربعین کفش نو تهیه نکنید یا حداقل آن را از یک ماه قبل بپوشید و یک و نیم تا دو ساعت در روز با آن پیاده‌روی کنید. کفشی را انتخاب کنید که کفی مناسب داشته باشد و عرق نکند. در غیر این صورت ممکن است کوفتگی عضلانی و تاول در پاها شما را اذیت کند.

می‌توانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی مورد علاقه‌تان را همراه داشته باشید. البته بهتر است این‌ها را در موبایل خود داشته باشید تا در حال پیاده‌روی بتوانید گوش بدهید یا بخوانید.

از بین خوراکی‌های همراه، آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند. کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. شکلات شیرین باعث ایجاد تشنگی می‌شود اما شکلات تلخ انتخاب خوبی برای یک پیاده‌روی طولانی است. در واقع شکلات تلخ برای تأمین انرژی بسیار مفید است.

توجه به خصوصیات غذاهای اعراب در اربعین

غذاهای عراقی معمولاً سنگین است و معده‌های ما شاید به قدرت و قوت معده‌های افراد ساکن عراق نباشد. از غذاهای مرسوم عراق برنج و لوبیا و نخود پخته است. گاهی این غذاها به دلیل ازدحام جمعیت با عجله و در مدت زمان ناکافی طبخ می‌شود و اغلب ناپخته و گاهی چرب و سنگین است.

پس قبل از خوردن غذا ابتدا آن را تست کنید که غذای مصرفی کاملاً پخته و نرم شده باشد. نوع برنجی که در عراق طبخ می‌شود اغلب هندی است که به مزاج بسیاری از مردم نمی‌سازد و مخصوصاً اگر پخته نباشد موجب یبوست و نفخ می‌شود. توصیه بر این است پودر زیره سبز، آویشن و نعنا همراه داشته باشید که اگر ناچار به خوردن غذای نفاخ شدید روی غذا میل کنید یا داخل دوغ و ماست‌های دربسته بریزید.

سایر توصیه‌های تغذیه‌ای در پیاده‌روی اربعین

مصرف زیاد خرما برای مردم ایران و بخصوص مردم اهل مناطقی که زیاد خرما نمی‌خورند مناسب نیست، چون خرما با تولید اخلاط زیادی همچون صفرا و سودا فرد را دچار آلرژی، خشکی و جوش‌های پوستی و حرارت و گرمی خون می‌کند.

تخم‌مرغ آب پز نسبت به نیمرو هضم راحت تری دارد و به دلیل داشتن پوسته، بهداشتی‌تر طبخ و سرو می‌شود.

از نوشیدن و حتی تست کردن قهوه‌های خیلی تلخ و غلیظ عراقی (عربی) که بوی سوختگی دارد به شدت بپرهیزید، چون سازگار با مزاج ایرانی‌ها نیست. مصلح قهوه، انجیر و بادام است.

از مصرف چای زیاد حتی اگر رقیق باشد اجتناب کنید، چون مدر بوده و سبب خشکی مزاج می‌شود.

اگر مقداری سکنجبین همراه داشته باشید عالی است. این نوشیدنی برای همه مزاج‌ها بخصوص گرم مزاجان مفید است.

بهترین و مناسب‌ترین نوشیدنی برای همه افراد، آب جوشیده ولرم شده همراه با عسل (انواع یک نفره بسته بندی شده) و لیموترش تازه و گلاب است.

استفاده از گلاب و خوردن و بوییدن و ریختن آن روی بالش و چفیه توصیه می‌شود.

نکات بهداشتی برای کودکان در پیاده‌روی اربعین

حتماً چند ماسک بهداشتی همراه خود داشته باشید. هرچند احتمالاً کودکان تحمل نگهداشتن ماسک بر دهان و بینی را بیشتر از ۱۵ دقیقه ندارند، ولی زمانی که گردوخاک بلند می‌شود، همان ۱۵ دقیقه نیز سودمند است.

در طول مسیر چادرهای هلال‌احمر وجود دارد ولی برای مواقع اضطراری داشتن کمی دارو کمک‌تان می‌کند. مثل شربت استامینوفن و سرماخوردگی کودکان یا قطره برای رفع تب یا اسهال، پماد سوختگی هم همراه داشته باشید.

اگر کودکتان پوشک می‌شود، به مقدار کافی پوشک بردارید. البته آنجا پوشک پیدا می‌شود ولی بهتر است پوشکی که از قبل امتحان کرده‌اید استفاده کنید تا از سوختگی یا مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

اگر فرزندتان راه می‌رود، حتماً علاوه بر کفش، یک دمپایی برایش بردارید. این سفر طولانی است و فرزندتان اگر تمام راه کفش داشته باشد، اذیت می‌شود. علاوه بر این، موقع استفاده از سرویس بهداشتی یا اسکان در موکب‌ها پوشیدن یا درآوردن دمپایی راحت‌تر است.

هنگام پیاده روی اربعین با بچه کوچک از ضدآفتاب کودکان برای صورت و مناطق در معرض آفتاب در راهپیمایی استفاده شود و هر سه ساعت تجدید شود. در صورت پیاده‌روی کودک، مراقب پاهای او باشید و پاها را شسته و خشک کنید. همچنین از کفش راحت برای کودک استفاده کنید.

نکات فرهنگی در پیاده‌روی اربعین

هنگام سفر به کشوری دیگر، وارد منطقه‌ای با فرهنگ متفاوت می‌شویم و بنابراین لازم است ضمن احترام گذاشتن، طوری رفتار کنیم که باعث پدیده رنجش در گردشگری و آزردگی خاطر مردمان بومی منطقه نشویم. به این ترتیب نه تنها می‌توانیم دوستان جدیدی در قومیت‌های دیگر پیدا کنیم، بلکه تصویر زیباتری از مردمان کشور خودمان ارائه می‌دهیم.

در این سفر کاملاً مهمان عراقی‌ها محسوب می‌شوید، بنابراین فراموش نکنید حفظ شأن مهمان واجب است.

هنگامی که در موکبی منتظر هستید تا غذایی دریافت کنید، از دست زدن به غذاهای در حال پخت و یا دخالت در نحوه سرو غذا، خودداری کنید.

هدایای کوچکی مانند پیکسل، کتاب‌های جیبی، سربند و یا شکلات به همراه خود داشته باشید و برای تشکر به موکب داران و یا کودکان آنها هدیه بدهید.

هرگز نخواهید در ازای کمک خادمان عراقی، به آن‌ها پول بپردازید. این کار بسیار زشت و توهین آمیز است.

در نهایت خودتان را جای میزبان بگذارید، به راحتی متوجه می‌شوید چه نوع رفتاری برای عراقی‌ها ناخوشایند است.

گرمازدگی و درمان آن در اربعین

گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود که در صورت عدم درمان نوع خفیف، گرمازدگی به نوع متوسط و یا شدید منجر و فرد را به فاز سنکوپ گرما می‌کشاند.

در همه حال پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین بهتر است پیش از هرچیزی در دمای هوا بالا قرار نگیرید. برای این کار می‌توانید به جای حرکت در روز و به خصوص در موقع ظهر، بیشتر در موقع غروب و شب‌ها پیاده روی را انجام دهید.

در این راه از لباس‌های خنک، نخی و گشاد استفاده نمائید تا هوا به خوبی جریان پیدا کند. همچنین سعی کنید لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشید زیرا گرما کمتری را جذب می‌کند.

نوشیدن آب را جدی بگیرید زیرا این راه برای جلوگیری از گرمازدگی اربعین بسیار مهم است. در بین راه سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید که بدن با کم آبی مواجه نشود.

در این راه تا جایی که ممکن است از نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار استفاده نکنید زیرا مصرف این نوشیدنی‌ها بدن شما را دهیدراته و خشک می‌کند. سعی کنید همراه خود کمی تخم شربتی یا خاکشیر داشته باشید که در کنار آب نوش جان کنید. خاکشیر طبع سردی دارد و می‌تواند دمای بدن را در موقع گرمازدگی کاهش دهد. مصرف خاکشیر به کاهش تشنگی نیز کمک به‌سزایی می‌کند. از یخ و آب‌های خیلی سرد نیز استفاده نکنید زیرا مصرف آن‌ها سبب بالا رفتن دمای بدن شما می‌شود و عطش ایجاد می‌کند به همین دلیل تا جای ممکن از مصرف آن پرهیز نمائید.

در بین راه غذاهایی بخورید که سبب می‌شود بدن آب کمتری از دست دهد. مصرف شیرینی، غذاهای سرخ شده و پر ادویه باعث تشدید تشنگی می‌شوند. اگر در راه میوه به ویژه هندوانه مشاهده کردید حتماً از آن میل نمائید. هندوانه جزو میوه‌های تابستانی است که دارای خاصیت خنک کنندگی است و آرام بخش استو در درمان گرمازدگی پیاده‌روی اربعین بسیار مؤثر است.

مصرف غذاهایی که طبع گرمی دارند را کاهش دهید. همچنین از پرخوری در مسیر بپرهیزید. در موقع پیاده‌روی از عرق گیر استفاده نمائید. سعی کنید در طول روز که دمای هوا بالاست در موکب بمانید و استراحت نمائید. پیاده‌روی خود را اغلب در غروب یا شب‌ها که دما هوا و ازدحام جمعیت کمتر است انجام دهید. انجام این کارها به پیشگیری از گرمازدگی کمک زیادی می‌کند.

همراه خود چفیه، کلاه و عینک ببرید و در طول مسیر استفاده نمائید. در بین راه چفیه خود را با آب یا در صورت امکان گلاب مرطوب نگه دارید تا دچار گرمازدگی نشوید. اگر در بین راه اگر احساس خستگی یا کوفتگی کردید حتماً حرکت را متوقف کنید و چند ساعت در موکب استراحت نمائید تا بهبودی حاصل شود.

همراه خود کمی لیمو تازه و در صورت امکان عسل داشته باشید و صبح‌ها از آب ولرم به همراه لیمو و عسل میل کنید. مصرف لیمو در موقع عطش و گرمازدگی اربعین پیشنهاد می‌شود زیرا لیمو دارای ویتامین ث است که در درمان گرمازدگی اربعین بسیار مؤثر است.

می‌توانید همراه خود کمی روغن گیاهی به منظور کاهش دمای بدن و درمان گرمازدگی در طب سنتی ببرید. مخلوط روغن‌هایی همچون: روغن زیتون، روغن اسطوخدوس، روغن نعنا، روغن بادام. ترکیب این روغن‌ها از خواص خنک کنندگی برخوردار است و برای مصرف آن کافیست چند قطره را را به کف دست، پشت گردن و مچ‌های خود بمالید تا سبب کاهش دمای بدنتان شود.

پیشگیری و درمان گرمازدگی در کودکان

بهتر است از پیاده‌روی در ساعات گرم بپرهیزید و لباس بچه‌ها را کمی خیس کنید یا از چفیه مرطوب برای آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای کودک خود به عنوان اسباب بازی، تفنگ آبپاش ببرید. اگر کودک شما دچار گرمازدگی شد او را به حمام ببرید و از دوش آب سرد برای شست‌وشو استفاده کنید. سعی کنید به کودک خود شیر و مایعات زیادی بدهید. اگر کودک خود را با کالسکه می‌برید حتماً از سایبان یا چتر برای آن استفاده کنید زیرا این کار از عرق کردن آن‌ها پیشگیری می‌کند.

در پیاده‌روی اربعین خوب است کمی عسل همراه خود داشته باشید. مصرف عسل به شکل خوراکی و موضعی بر درمان گرمازدگی در طب سنتی مؤثر و یکی از بهترین روش‌ها شناخته می‌شود. عسل باعث کاهش حرارت بدن می‌شود و به همین دلیل استفاده موضعی آن نیز توصیه شده است. برای درمان گرمازدگی اربعین حتماً از عسل طبیعی استفاده کنید زیرا عسل‌های تقلبی اثر عکس خواهند داشت.

استفاده از پنکه شارژی یا پنکه گردنی، بادبزن نیز جزو پیشنهاداتی است که می‌توانید از آن‌ها در بین راه بهره ببرید. سعی کنید در مکان‌هایی که شلوغ است توقف نکنید. بهتر است محل توقف خود را در مکان‌هایی که جمعیت کمتری قرار دارد انتخاب کنید.

تذکرات مهم برای زائران:

۱- تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان دادن گرمازدگی نیست. ادرار کم و پررنگ نشان می‌دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز دارید.

۲- کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و غدد از گروه‌های مستعد برای ابتلاء به بیماری‌های ناشی از گرما هستند.

۳- اگر شخصی نشانه‌های گرمازدگی را بروز داد (مثل گرفتگی عضلانی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و تعریق بیش از حدّ) فوراً او را به یک مکان خنک ببرید.

اگر فردی در اثر گرما دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس شد، او را هر چه سریع‌تر به بیمارستان یا درمانگاه برسانید. گرمازدگی شدید، می‌تواند فرد را بکشد.

۴- اطلاعات فوق نمی‌تواند جایگزین توصیه‌ها یا درمان پزشکی شود.

درمان تاول پا حاصل از پیاده‌روی

از ضدعفونی کننده بتادین برای ضدعفونی و تمیز کردن ضایعه ایجاد شده استفاده کنید و محل تاول‌ها را تمیز و خشک نگه دارید.

بعد از چند روز تاول را با یک باند غیرچسبی تمیز بپوشانید. از ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید.

برای پوشاندن تاول‌ها از چسب استفاده نکنید. لبه پوستی را که روی تاول را می‌پوشاند نچینید یا آن را نکشید.

باند را به طور مرتب تعویض کنید. از پاک‌کننده‌های ملایم و بدون عطر برای شستن پاها استفاده کنید.

البته اکثر تاول‌ها پس از چند روز به خودی خود درمان می‌شوند. زمانی که پوست جدید رشد کرد، بدن نیز مایعات داخل تاول را دوباره جذب می‌کند. به همین دلیل پس از چند روز می‌بینیم که پوست روی تاول خشک شده و از بدن جدا می‌شود. برای تخلیه تاول حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ایجاد تاول به این کار اقدام کنید.

توجه داشته باشید که تاول‌های روی لب و اطراف دهان را هیچگاه دستکاری نکنید؛ زیرا نمی‌توان این ناحیه را پانسمان کرد و استریل نگاه داشت.

هیچگاه تاول را مانند یک جوش نترکانید. توصیه می‌کنیم که از کندن تاول خودداری کنید؛ زیرا این کار ترمیم پوست را دچار اختلال می‌کند و دوره درمان را طولانی‌تر می‌کند و حتی ممکن است شما را به عفونت مبتلا کند. پس بهتر است به جای دستکاری از آنها به خوبی مراقبت کنیم.

نکات مهم بعد از سفر اربعین

نوشیدن مسهل بعد از سفر جهت پاکسازی و دفع اخلاط مانده در گوارش و سایر اندام‌ها به مدت یک هفته.

ماساژ با روغن سیاه دانه و بادام تلخ به پاها به جهت تقویت عضلات و جلوگیری از گرفتگی آنها.

بالا نگه داشتن پا در زمان خواب به مدت یک هفته.

کد خبر 605447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.